Västtrafik - konsekvenserna av dåligt underhåll



Det senaste halvåret har jag varit väldigt nöjd med Västtrafik och dess avgångar. Jag har i ärlighetens namn inte skickat in en enda resegaranti under hösten. Minst en gång i veckan upplever jag förseningar, men då rör det sig om max tio minuter (och det måste få vara okej, när det gäller Västtrafik). Men idag har Västtrafik fått sota för konsekvenserna av dåligt underhåll av sina fordon...



Jag kliver på vagnen som vanligt och lyckas ta mig till centrala stan. Där stannar vagnen på grund av att en vagn längre fram har fått problem. Efter att akut service har genomförts kan vagnen rulla igen. Dock släpps passagerarna av på nästa hållplats och resenärerna från den vagnen kliver på vagnen som jag sitter på. Vagnen är full och fem minuter sen, men det går bra. (När vagnen är full i Göteborg, ska man inte klaga - jämför bara med tunnelbanorna i Stockholm!) Nästa överraskning är att vagnen jag sitter tydligen ska vända?! Jag är nu två hållplatser från min slutdestination och jag går besviket av. Det jag tänker då är att Västtrafik inte värnar om sina resenärer, som ofta får gå av på den hållplatsen, på grund av problem i trafiken. Vi står där och väntar, men vagnen jag satt på vägrar att köra. Tydligen är det något fel på dörrarna. Vagnen bakom börjar fyllas med otåliga resenärer och också jag går på. Men det verkar lönlöst, därför går jag av än en gång och går de två återstående hållplatserna. Jag var framme ungefär samtidigt som första vagnen anlände till hållplatsen. Och sen kom samtliga vagnar en efter en, eftersom det hade bildats ett följetåg vid samtliga stopp på vägen.

Jag säger det igen; Västtrafik - detta företag.
På grund av dåligt underhåll lyckades två vagnar krångla inom loppet av tjugo minuter! Det är inte acceptabelt. De har faktiskt en skyldighet att hålla sina fordon i gott skick, liksom vi resenärer har en skyldighet att betala för våra resor. Västtrafik har rättighet att få in sina kostnader och vi som resenärer har rättighet att få komma fram enkelt, bekvämt och utan att byta onödigt många gånger.
Västtrafik har gjort det igen.



Läsarnas Ord
Ord från: Louise (fotoblogg)

Tråkigt med förseningar. Man tycker ju att de borde lära sig någon gång!

2011-01-19 @ 16:42:10
URL: http://wizy.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0