Minns Drömresan till USA

Idag är det sju månader sedan vi begav oss ut på Drömresan genom USA. Jag tänker förvånansvärt ofta tillbaka på resan och gläds så åt alla de upplevelser och minnen vi bär med oss från denna resa. I synnerhet kan jag och R skratta åt de dåliga vägarna i USA och minnet av en husbil som guppade ordentligt och fick porslinet i köksskåpen att skaka.

Axplock av bilder från vår Drömresa till USA.

31 - mars
I dessa tider av risk för smittspridning och social isolering gläds jag lite extra åt fjolåret. Med bröllop tillsammans med nära och kära samt en fantastisk resa till USA - det var ett äventyr! Jag tänker ofta tillbaka på resan och allt det som vi fick uppleva... Los Angeles, Hawaii, Yosemite, Grand Canyon, San Francisco, förorten Mesa utanför Phoenix, dagarna i San Diego, Bodie, livet i husbil... Det finns så många platser vi besökte - liksom flera platser som vi har sparat till vår nästa resa. Jag är så glad att vi kom iväg!

Våren nalkas

Bild från arkivet, maj 2018.

26 - april
Aprilväder som vittnar om att våren nalkas. Det gör mig glad. Jag behöver sol och värme; för att må bättre mentalt och för att lättare kunna välja kläder som passar min kropp i förändring. I helgen har vi ställt ut utemöblerna på balkongen, kanske finns chans till pauser från vardagen sittandes där redan under kommande vecka.

I väntan på en liten

När vårens knoppar brister ser vi också en förändring med mig. En blygsam kula börjar nu ta form på magen. Vi går i väntan på en liten. Ja, kan ni tänka er! Beräknad ankomst är i början av september och lyckan är stor! ♥

I väntan på en liten.

Födelsedagsfika för R

Hembakad födelsedagsfika för R.

I helgen som var firade vi inte bara min syster. Också min R blev firad på födelse-dagen, då med kladdkaka och mjuk citronkaka. Vi hade hans familj på besök runt köksbordet där vi mumsade på fika och samtalade om livet som är. Det är märkliga tider vi lever i nu, men livet rullar liksom vidare ändå. Med födelsedagar och anledning att uppskatta livets fina stunder.

Citat i min Bullet Journal

Min Bullet Journal är främst en personlig kalender och en samling listor för att underlätta vardagen. Den är också ett uttryck för kreativitet och skapande. I journalen finns små glimtar från mitt liv, om än inte en hel dagbok. Senaste tillskottet är ett citat jag föll för.

Citatet fann jag i en lärobok om handledning och orden genererade stor igenkänning. Jag är personen som inte gillar förändringar. Konservativ är en beskrivning. Trygghetssökande är en annan. Jag tycker att citatet väl beskriver hur jag ser på förändringar - men också ord om det hoppfulla och spännande som en förändring kan innebära.

För att påminna mig själv om förändringens positiva kraft - och för att ägna tid åt kreativitet - fick citatet en hel sida i min Bullet Journal. Vad tycks?

Citat i min Bullet Journal.

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2020-04-19.

Tårta för syster

När syster fyller år bakas det tårta! Enligt önskemål från födelsedagsbarnet själv bakades en med choklad. Jag valde att även ha med smakerna hallon och pistage. Det blev en lyckad kombination och extra glädjande att bottnarna blev så bra! Receptet finner du här.

Chokladtårta med hallon och pistage.

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2020-04-19.

Helgmorgon med BuJo

Att vakna tidigt (innan klockan nio) på helgen och ha en lugn morgon i soffan framför Nyhetsmorgon är uppskattat. Iklädd pyjamas och med något att dricka sitter jag med glädje och pysslar i min Bullet Journal (BuJo). Det är under dessa stunder som månadsuppslag kommer till. Så även en sida med ett citat jag föll för. Det är meditativt att med penna och papper ägna mig åt formgivning och skapande. Det ger bevis på att något görs med tiden, i detta fall något mindre viktigt men dock ett spår av ett levt liv.

BuJo-tid.

Hur tillbringar du gärna lediga förmiddagar?

Drömresan Dag 22-24: Hemresan till Sverige

När vårt försenade flygplan slutligen ankom till Los Angeles flygplats LAX var klockan närmare midnatt. Trötta och i mental process att ta oss hem till Sverige tog vi oss till det närliggande hotellet för en natts vila och återhämtning. Vår resebyrå rekommenderade en natt på hotell istället för att ägna mer än ett halvt dygn på flygplatsen. Det var ett bra val! Det var så skönt att få komma till ett hotellrum med fluffiga täcken, att kunna stänga en dörr om oss, duscha och vila ögonen från alla intryck.

Efter några timmars sömn begav vi oss åter till flygplatsen för att checka in bagage och äta frukost. Hemresan från LAX till Arlanda gick problemfritt och skjutsen som väntade oss på fast mark uppskattades så. Den 22 oktober avslutade vi vår Drömresa till USA - en resa som bidrog till många minnen och värdefulla erfarenheter. Vilken resa det var!

Min rosaglittriga resväska vittnar om minnen.

I förrådet här hemma står nu min rosaglittriga resväska - en repig sådan med påklistrade minnen från våra destinationer. Klistermärken som symboliserar resan med husbil från Los Angeles, genom Arizonas öken, vidare till Grand Canyon, Las Vegas, nationalparken Yosemite och dagar i San Francisco samt en vecka i Kona, Hawaii Big Island.

Resan är slut men minnena är många.
Tack för att ni har tagit del av och visat er uppskattning för inläggen om vår Drömresa.

Gratulationskort i blått och brunt

Mitt Kortmakeri uppdateras sparsamt. Jag väljer att lägga min kreativitet på andra projekt. Lite extra glädjande var det därför i helgen då nedan kort skapades. Ett enkelt gratulations-kort i blått och brunt.

Kort 188, se mer här.

Min påskhelg

Påskhelgen med långledigt har varit välbehövligt. Jag har fått möjlighet att ladda om batterierna, ta saker i min takt samt tillbringat tid med mina nära.

Efter att ha jobbat halvdag på skärtorsdagen städade jag badrum och rensade ett avlopp. På långfredagen åkte vi till R's mamma för att bland annat byta däck på bilen. Påskafton tillbringades hos R's pappa med familj där vi åt grillat med potatissallad och serverades fruktsallad till efterrätt. Vi spelade sällskapsspel samt tog en kortare promenad med en liten hund. Delar av sällskapet spelade tevespel och jag uppskattade de fina samtalen. Kvällen blev sen och vi bjöds på korv med bröd.

Påskpresent till R's pappa med fru.

Min syster sov över hos oss mellan påskafton och påskdagen, tiden tillsammans tog vi det mest lugnt. Idag annandag påsk är det bara jag och R hemma. Jag slökollar på en film och dricker islatte samtidigt som dessa rader skrivs. Hoppas att ni också har haft en fin påskhelg.

Drömresan Dag 22: Avresa från ett soligt Hawaii

Efter att ha njutit av hotellfrukosten en sista gång packade vi ihop det sista, checkade ut från hotellrummet med ocean front view och begav oss mot flygplatsen. Att lämna tillbaka hyrbilen gick snabbt och utan problem.

Hotellfrukost en sista gång.

Vi lämnade hotellet med ocean front view på ett soligt Hawaii.

Återlämning av husbil på Alamo.

Vi tog en (betydligt lugnare, läs om vår tidigare upplevelse) shuttle till Kona Airport där vi möttes av en mindre flygplats utomhus. Vinden fungerade som "luftkonditionering" och de sittplatser under tak som fanns lediga blev snabbt upptagna av resenärer som liksom vi försökte undvika direkt solljus.

På denna mindre flygplats blev vi kvar tre och en halv timme längre än väntat på grund av fordonsfel. Visst var det segt att sitta och vänta istället för att få tillbringa extra timmar på ett hotellrum i Los Angeles, men vi höll humöret uppe. Jag satt på en bänk under tak och njöt av värmen och en skönlitterär bok. Vi kunde ha haft det bra mycket värre, absolut.

Drömresan Dag 21: Hawaii Volcanoes National Park

Vår sista heldag på Hawaii Big Island tog vi hyrbilen över två timmar öster ut från Kona för att besöka den stora vulkanen som varit mer eller mindre konstant aktiv under många årtionden. År 2018 slutade den att ge ifrån sig lava och i sviterna av senaste utbrottet var många delar av området stängt för allmänheten.

Vi besökte Hawaii Volcanoes National Park, Hawaii Big Island.

Att besöka en vulkan var något av det jag hade sett mest fram emot under hela Drömresan - och något som jag hade på min bucket list. Det visade sig bli en häftig upplevelse där stor respekt för naturen förordades.

Sulphur Banks, Hawaii Volcanoes National Park.

Vi passerade bland annat ett område där luften av sulfat var påtaglig och där ånga steg från ett lätt gultäckt landskap. Dessa sulphur banks behövde vi ha stor respekt för då marken i området inte var tillförligt. Vi fick av inga skäl kliva utanför den träbelagda gångväg som gick genom området. På informationsskyltarna fanns bland annat att läsa om incidenter som inträffat till följd av att besökare klivit utanför markerat område. Resultatet kunde bli förödande med livshotande brännskador som följd.

Jag och R intill vulkanens ena krater.

Bjuder på en bild på mig nysandes vid kratern.

Under dagen promenerade vi i nationalparken och upplevde på olika sätt vulkanens (passiva) aktivitet. Naturen där skilde sig så mycket åt den vi sett tidigare under vår resa samt självklart i relation till den svenska naturen. Det var aningen märkligt att besöka denna plats på andra sidan jordklotet.

Hawaii Volcanoes National Park.

Dag hann bli till kväll innan vi kom åter till hotellet i Kona där vi sov vår sista natt innan hemresan till Sverige påbörjades.

Solnedgång i Kona, Hawaii Big Island.

Att lämna barndomsstaden för ett liv som vuxen

Anteckningar skrivna under hemresan från Göteborg i början på december. På många sätt liknar de orden jag har skrivit förut.

1 - dec 2019
Så mycket perspektiv. Bara resan till centralstationen var påfrestande. Att nu sitta här, bland andra resenärer som liksom jag är på resande fot, känns nästan tryggare. Ontet i magen börjar avta. Ensamhetskänslan svalnar. Jag upplever mig själv svag som känner så, samtidigt som jag förespråkar acceptans.

På tåget vilket känns betryggande. Det ska bli skönt att komma hem. Göteborg känns inte längre som mitt hemma, även om jag tycker väldigt mycket om staden... Men R och mitt vuxna liv finns inte här. Jag kan uppleva att jag har svikit min familj då jag har flyttat. Samtidigt är det ju mitt liv och mina val.

Det är så blandat... Jag trivs så bra med mitt liv och känner mig lycklig. Samtidigt finns det viktiga värden i mitt liv, som familj, som större delen av livet befinner sig på distans. Min ursprungsfamilj har på flera sätt ersatts av R och vårt liv tillsammans. Kanske är det okej. [...]

När morgonen kommer och ljuset välkomnar dagen sitter jag på ett snabbtåg genom ett frost- och lätt snötäckt landskap. Mellan två världar, på resa mellan två hem. [...]

Att lämna barndomsstaden och livet i skärgården för ett liv som vuxen.
Bild från arkivet, 2018-07-27.

En känsla som har vuxit fram med tiden utifrån alla de gånger som jag har varit på besök i Göteborg. På besök i staden som en gång var mitt hem, men som jag för över sju år sedan lämnade för kärlekens skull. Från Göteborg till Stockholm för att leva mitt liv tillsammans med R. Det valet kommer jag aldrig att ångra. Samtidigt finns tankarna på att jag faktiskt gjorde valet att lämna min familj, för kärlekens skull. Att jag lämnade tryggheten i barndomsstaden för att leva livet som vuxen. För kärlekens skull. Jag vet att relationer är så mycket mer komplexa än så. Ingen av oss kan veta hur relationerna inom min ursprungsfamilj hade sett ut idag om jag hade bott kvar i Göteborg. Ingen kan veta hur livet i stort hade sett ut om jag inte hade flyttat, för kärlekens skull. Men det var valet jag gjorde. Och jag vill tro att allt blir vad man gör det till, så även relationer - oavsett geografiskt avstånd. Och som orden ovan beskriver; jag känner mig inte längre hemma i barndomsstaden jag en gång lämnade. Just nu har jag en annan plats jag kallar hemma.

Tidsinställt inlägg, skrivet idag kl. 10:52.

Drömresan Dag 20: Shaved ice och solnedgång på Hapuna Beach

Vår drömresa till USA började närma sig sitt slut och så också vår semesterenergi. Denna dag tog vi oss tid att strosa på turistgatan och inhandla gåvor till familjen där hemma. Vi stannade också till på en lokal glassbar för att testa på det omtalade shaved ice, vilket visade sig vara en kula gräddglass inkapslad i ett smaksatt istäcke med topping på. Sött, gott och kladdigt.

Shaved ice och en glad Jasmine (jag).

På eftermiddag åkte vi norrut till Hapuna Beach där vi badade i Stilla havet - vilka krafter i havet och därefter sand överallt! - och njöt av solnedgången.

Mot Hapuna Beach, Hawaii Big Island.

Jag och R njöt av solnedgång på Hapuna Beach, Hawaii Big Island.

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2020-04-01.

Första april med vårkänsla

Första april i dessa tider av covid-19. Jag upplever mig inte vara personligt påverkad i någon större utsträckning, än så länge. Främsta förändringen i vardagen är att jag arbetar hemma varannan dag, detta då jag behöver befinna mig på arbetsplatsen regelbundet samtidigt som vi vill minimera risken för smittspridning i arbetsgruppen.

Idag var min arbetsdag hemma. Under eftermiddagspausen tog jag ut köksstolen på vår vintertrötta balkong där jag njöt av vårljus och sol. Jag lyxade till det med en islatte och uppfyllde således första punkten på årets vårlista; dricka kaffe i solen.

Vårlistan i min Bullet Journal.

Hur njuter du av den stundande våren?