Amsterdam dag 3/5: Riksmuséet, strosande och tårtcafé

2016-06-13

Vår tredje dag i Amsterdam ägnades till en början på Riksmuséet. Trots att det var måndag förmiddag var det redan många besökare både utanför och inne på muséet. Mamma och jag gick genom muséets stora salar, fascinerades över konstverk från några av historiens mästare samt fann annorlunda konst att le oförstående åt.

Utanför entrén till Riksmuséet.

Inte bara konsten på muséet är fascinerade, också byggnaden är värd att beundra.

Ett magiskt bibliotek i skymundan av alla mästerverk på duk.

Efter vårt museibesök strosade jag och mamma runt i stan. Vi hittade ett enkelt ställe som serverade wok för €5. Maten smakade bra och med ny energi fortsatte vi vår promenad genom staden. Tycka vad man vill om Amsterdam, men staden är makalöst vacker!

Vackra Amsterdam med hus längs kanalerna.

Innan vi gick tillbaka till hotellet för att samla nya krafter besökte vi tårtcaféet som vi passerat förbi dagen innan. Taart van m´n tante serverar bakverk som inspirerar alla sinnen. Likaså inredningen bjuder in till kreativitet. Att besöka tårtcaféet var absolut en av höjdpunkterna under resan! Hade jag tillbringat fler dagar i staden hade jag absolut besökt caféet en andra gång.

Tårtcaféet Taart van m´n inspirerar och väcker kreativiteten till liv.

Lyxig fika på tårtcaféet; caffe latte och klassisk holländsk äppelpaj. Mums!

Senare på kvällen vandrade vi bort till Red Light District och gick längs gatorna med lättklädda kvinnor lite väl nära. Det var en intressant upplevelse och trots att jag kanske inte delar landets syn på sex och prostitution kan jag inte låta bli att beundra hur försäljning av sexuella tjänster är organiserat längs gatorna med röda ljusslingor och stora skyltfönster.

Amsterdam dag 2/5: Guidning i en livfull stad

2016-06-12

Andra dagen i Amsterdam inledde jag och mamma med en guidad promenad längs stadens kullerstensbelagda gator. Jag som gillar arkitektur kunde inte annat än att bli hänförd av alla de vackra byggnader som finns i staden och också mamma fascinerades över de lutande husfasaderna och historierna bakom. Den karismatiska guiden visade oss stadens stora torg, Red Light Districts smala gränder och de ljuvliga kanalerna. Han tipsade oss dessutom om butiker och restauranger som bjöd på det lilla extra, vilket gjorde att jag, mamma och nyfunna vänner i form av mor och dotter hamnade på en restaurang med randig markis. Vi fick där smaka på Hollands nationalrätt, vilket av mig skulle beskrivas som en stor köttbulle serverat med potatis- och morotsmos och med extra sky på toppen. 'Märkligt' är ordet som jag väljer att beskriva denna rätt med - inte helt förfärligt, men heller inte en rätt värd att skryta med.

Vackra Amsterdam med de inspirerande husfasaderna.

Damtorget där vi möttes upp för att gå guidad promenad genom staden.

Spegelblanka kanaler flyter genom staden.

En första glimt av Coffee shops.

Efter att ha återhämtat oss på hotellet gick jag och mamma senare på kvällen runt i området De Pijp på egen hand och upptäckte mer av området som vårt hotell var beläget i. Vi gick bland annat igenom en grönskande park samt blev glatt överraskade av en pågående gatukonsert som oundvikligen fick kroppen att röra sig i takt med musiken. Det var sådan härlig stämning där vid den provisoriska scenen och jag förundrades över de skiftande sinnesstämningarna som rådde med bara några kvarter emellan; från lugnet i parken till livlig söndagskväll i vad som upplevdes vara en varm och vänskaplig miljö.

Invånare i en grönskande park.

Gatukonsert som fick kroppen att röra sig i takt med musiken.

Tidsinställt inlägg, skrivet 2016-06-27.

Midsommarfirande med vänner

Picknickkorgen var packad och innehållet mycket uppskattat då jag, R och syster satt på en äng intill ett slott och njöt av midsommarlunch tillsammans med ett par vänner. Årets midsommarafton bjöd inte helt oväntat på växlande molnighet och midsommarkallt väder. Vi klarade oss glädjande nog från regn och uppskattade den extra tröjan som följt med. Runt omkring oss satt fler sällskap samlade och en bit bort dansade folk kring en midsommarstång.

Midsommarlunch på en äng

Jag och R

Trevligheter hos vänner

Kvällen avslutades hemma hos vännerna som bjöd på lyxig förrätt och storslagen middag. När jag och R vandrade hem senare på kvällen kunde vi inte annat än känna oss belåtna och fulla av livsenergi.

Amsterdam dag 1/5: Att upptäcka en ny stad

2016-06-11

Lördagen den elfte juni satte sig jag och mamma på ett flygplan till Amsterdam. Att lämna Sverige och möjligheten att när som helst kunna ringa R var tungt och under morgonen hade jag ihållande hemlängtan. Efter att ha mellanlandet i Köpenhamn ankom vi tidigt på förmiddagen till Schipol Airport och tog oss därifrån på egen hand till hotellet.

Lunch på Schipol Airport: grillat bondbröd med getost, äpple, honung och valnötter - så himla gott! Och ja, första upptäckte i Holland var att ketchup och/eller majonnäs var ett självklart inslag till mycket.

Amsterdam Centraal

Holland är bland annat känt för sin osttillverkning, vilket blev uppenbart med tanke på de vackra (och många) ostaffärerna som kantar huvudstadens affärsgator.

Amsterdam bjuder på vacker arkitektur.

Amsterdam är en vacker stad med kullerstensbelagda gator och miljoner cyklar. När vi vid lunchtid kom fram till hotellet, efter att den senaste timmen ha promenerat (inte alltför mycket vilse) med rullväskorna skramlandes bakom oss, var det med stor lättnad som vi intog vårt hotellrum.

Hotellrummet med tillhörande badrum.

Det var så himla skönt att vila fötter och sinne på hotellrummet en timme, innan vi gick runt i närområdet och upptäckte Amsterdam. Med kartan i högsta hugg och nyfikenheten som ledstjärna hittade vi både det ena och det andra. När vi kom tillbaka till hotellet senare på kvällen hade vi med oss godsaker, frukostmat och ett inspirerande intryck av Hollands huvudstad.

Ett fantastiskt bageri i närheten av hotellet. Hade Amsterdam inte bjudit på godsaker i var och vartannat gatuhörn hade jag absolut besökt detta ställe fler gånger.

Gatumarknad. Mamma köpte rostade nötter att ta med till hotellet, vilket försvann fortare än kvickt.

Att dela glädjen och samtidigt minnas sin egen studentdag

Att komma hem till Göteborg är något som jag alltid uppskattar, oavsett om en större tillställning väntar eller om tiden ska tillbringas endast tillsammans med mina närmaste. När jag i början av juni åkte hem till Göteborg var det för att fira min kusin som tog studenten.

Det var en solig dag vid Älvsborsbrons brofästet då jag och övriga släkten stod samlade, tillsammans med en hel del andra sällskap, för att gratulera och motta den nyligen blivna studenten. Kameror blixtrade för fullt, studentplakaten svajade och studenterna tjoade när de med eufori i kroppen sprang av passagerarfärjan som tagit dem från motsatt sida av hamninloppet.

Studentfirande för kusinen

Min kusin glittrade, log upp till öronen och verkade trivas i att för stunden vara i centrum. Också jag glittrade, om inte synligt så inombords. Att dela studentdagen med en nybliven student är speciellt. Jag minns så väl min egen studentdag och kunde knappast stå emot minnesbilderna som fladdrade förbi. Då min kusin tjöt av lycka hade jag god lust att göra det samma.

Samtidigt var det delar av studentdagen som skilde sig åt från min dag, vilket fick mitt studentminne att förstärkas och bli mer förknippat med mig och den dagen som tillägnades mig. Alla (student)dagar är speciella och jag fick med värme inombords bekräftat att min dag var så väldigt präglad av mig och min dåvarande tillvaro.

En betryggande plats att vila sinnet på

Dagen efter att jag kom ner till Göteborg tog jag bussen in till stan för att vandra på gatorna som en gång var bekanta för mig. Dessa gator som påminner mig om en annan tid, om ett liv som nu känns avlägset. Att återvända får mig att minnas. Att minnas får mig att återuppleva. Att leva på nytt. Att leva i nuet och samtidigt kunna relatera till en svunnen tid.

8 - juni
Där fanns behovet av att dra mig undan, dessa heliga gator skrämde mig. Bäst att vara säker, man vet ju aldrig. Här uppe vid Skansen kronan blåser Västkustvindarna självsäkert. Det får mig att sakna min barndomsö och staden därintill. Här känns marken orörd, trots att det säkert är många med mig som har trott samma sak. En betryggande plats att vila sinnet på, i alla fall för några ögonblick.

Längs gatorna i Haga och sedan andningspaus vid Skansen kronan uppe på höjden.

När det är dags att återgå till (den nya) vardagen

Jag är åter på stadig mark. Åter hemma i Sverige, på Västkusten, men ännu inte hemma i mitt eget hem. Imorgon sätter jag mig på tåget hem till Stockholm för att dagen därpå återgå till min vardag - som egentligen inte är rutinmässig vardag, utan snarare skulle kunna beskrivas som en ny tillvaro. På måndag börjar jag nämligen sommarjobba som handläggare på Socialtjänstens Beroendeenhet, på den arbetsplats där jag tidigare i våras gjorde min praktik.

Innan dess hoppas jag på att få landa, i alla fall någorlunda. Jag har flera dagar bakom mig som ännu inte har reflekterats kring, däribland en resa till Amsterdam tillsammans med mamma. Det har varit fina dagar som gett mig många värdefulla minnen. Efter hand kommer du som läsare att få ta del av mina dagar på Västkusten samt resan till Amsterdam. Håll utkik!

Visit i Haga, kattmys, studentfirande och dagar i Amsterdam.

Obefintliga minnen från en färglös tid

Det är skrämmande hur lite jag faktiskt minns från min gymnasietid.

Som vore det ett minne tillhörande någon annan, som har jag endast fått åren berättade för mig. Jag minns fragment, men knappast några storslagna scener. Jag bär med mig uttalanden från klasskamrater, uttalanden som får mig att le för att de är så oerhört oreflekterade. Av gymnasieåren har jag också fått med mig kunskap, som jag ibland faktiskt har nytta av. Några vänner för livet skaffade jag mig dock inte och inte heller fick jag uppleva de klassiska "ungdomsåren" med festande, alkohol och sena kvällar. Det livet var inte mitt att leva, inte heller under åren efter min student.

För några dagar sedan träffade jag en vän från gymnasietiden. Ja, jag har sporadisk kontakt med några stycken, men vi ses alltför sällan för att kunna betraktas som nära vänner. Hon och jag satt på en gräsmatta i staden och reflekterade över tillvaron, filosoferade kring livets stora frågor och pratade bland annat om gymnasieåren. Det är fascinerande att jämföra vad man faktiskt minns, hur man upplevde åren på samma skola och på vilket sätt gymnasietiden bidrog till personlig utveckling. Våra upplevelser är olika, trots att vi umgicks i samma gäng. Hon minns så mycket mer än jag och hennes detaljerade utagor får mig att kastas tillbaka - dock endast till dessa lösryckta fragment knappt jämförbara med ett minne. Vad som har hänt med de övriga månaderna, veckorna, dagarna, stunderna... Oklart.

Det var som att jag inte levde då, som att jag gick omkring med öronproppar och skygglapparna på. Kanske var det ett sätt att skydda mig själv, jag trivdes trots allt inte så bra. Mitt gymnasieval resulterade i detta.

Tidsinställt inlägg, skrivet 2016-06-07.

Åskådare under kusinens studentdag

Idag tar min äldsta kusin studenten, därav befinner jag mig i Göteborg. Det ska bli roligt att stå vid sidan av som åskådare samt dela den glädje som hon sannolikt känner denna dag. Jag minns ju så väl min egen student och känslan som jag bar med mig den dagen, kika här.

Det blir utspring vid Röda sten och senare studentmottagning hemma hos moster. Trots att jag inte är universums mittpunkt denna dag ser jag fram emot att tillbringa tid med släkten. På bild ser ni studentpresenten samt ett skymt av det handgjorda kort som hon ska få. Ögonblick från dagen får ni kanske ta del av längre fram, när jag om tio dagar åter är hemma i vardagen.

Studentpresent och handgjort kort till studenten

Studentdagen - drottning för en dag

Studentmössorna som med stolthet bärs av landets unga vuxna i denna ljuva sommartid påminner mig om min egen student. Det har redan gått fyra år sedan jag lämnade gymnasieåren bakom mig. Jag minns min studentdag som vore den igår, samtidigt känns den tiden avlägsen. Känslan som jag hade inombords under den dagen kvarstår dock; känslan av frihet, lycka och stolthet. Jag sprang inte bara ut genom en fysisk dörr, jag lämnade också gymnasietiden och ungdomsåren bakom mig. Studentdagen var dagen då mitt nya liv började.

Att ta studenten fick mig att känna mig som en drottning för en dag. Det kändes som att allting kretsade runt mig, fast egentligen var vi nog många som då upplevde känslan av att vara universums mittpunkt. Att åka studentflak i centrala Göteborg var något av det mest onödiga jag har spenderat mina pengar på, men det var också en åktur som fyllde mig med eufori. Jag minns särkilt hur vårt flak passerade centralstationen och att det ur högtalarna just då dunkade något fantastisk. Då visste jag inte vad det var, idag vet jag att det var Swedish House Maffias låt Greyhound. Sedan dess fylls jag av en liknande eufori varje gång den låten spelas. Det finns säkert många med mig som har en låt förknippad med sin studentdag. Vilken är din?

Studentmössan påminner mig om en annan tid

Jag ser tillbaka och inser hur långt jag har kommit. Samtidigt förundras jag över hur lite jag faktiskt minns av min gymnasietid - som vore den ett utdrag ur någon annans liv.

Minns en värmande vecka

Den vackra födelsedagsbuketten i ny konstruktion.

Den vackra födelsedagsbuketten har delvis vissnat, kvar finns en ljuslila nejlika, vita florstunna blommor och grönt med attityd. Kvar finns också minnena från ett generöst födelsedagsfirande med vänner, läs mer här. Den senaste veckan har dessutom bjudit på fika med en vän, social tillställning med studiekamrater på en gräsmatta i centrala stan, trädgårdsspel, grillning på en omtyckt utomhusplats, tid med familjen, fantastisk matlagning och många skratt. Det har varit en värmande vecka, inte bara solen har fått mig varm.

Imorgon tar jag tåget ner till Västkusten för att tillbringa tid med vänner och familj. Innan dess ska den individuella examinationsuppgiften i terminens sista kurs färdigställas och skickas in, väskan inför två veckor på resande fot ska packas och R kramas om lite extra.

Önskar er en fin nationaldag.

I drömmarna jobbar jag på det snobbiga cafét

27 - maj
I drömmarna befinner jag mig ibland på det snobbiga cafét, min gamla arbetsplats.

I drömmen är känslan den samma som när jag jobbade där; kravfylld. Krävande. Kvävande. I drömmen tassar jag omkring - om inte utanför byggnaden så som arbetsför mitt i lunchrusningen. Det är sällan jag faktiskt befinner mig på cafét, istället sker cirkusen på en plats där jag känner mig trygg. I natt utspelade sig drömmen hemma hos mina morföräldrar. Mina före detta arbetsgivare sprider samma obehag i drömmen som de gjorde under tiden då jag arbetade på cafét, det samma gäller en av mina tidigare kollegor.

Jag kan känna mig förföljd - det var tre år sedan jag avslutade min anställning där, flydde därifrån. Men minnena finns kvar, de bleknar sakta.