Amsterdam dag 2/5: Guidning i en livfull stad

2016-06-12

Andra dagen i Amsterdam inledde jag och mamma med en guidad promenad längs stadens kullerstensbelagda gator. Jag som gillar arkitektur kunde inte annat än att bli hänförd av alla de vackra byggnader som finns i staden och också mamma fascinerades över de lutande husfasaderna och historierna bakom. Den karismatiska guiden visade oss stadens stora torg, Red Light Districts smala gränder och de ljuvliga kanalerna. Han tipsade oss dessutom om butiker och restauranger som bjöd på det lilla extra, vilket gjorde att jag, mamma och nyfunna vänner i form av mor och dotter hamnade på en restaurang med randig markis. Vi fick där smaka på Hollands nationalrätt, vilket av mig skulle beskrivas som en stor köttbulle serverat med potatis- och morotsmos och med extra sky på toppen. 'Märkligt' är ordet som jag väljer att beskriva denna rätt med - inte helt förfärligt, men heller inte en rätt värd att skryta med.
 

Vackra Amsterdam med de inspirerande husfasaderna.


Damtorget där vi möttes upp för att gå guidad promenad genom staden.


Spegelblanka kanaler flyter genom staden.


En första glimt av Coffee shops.

Efter att ha återhämtat oss på hotellet gick jag och mamma senare på kvällen runt i området De Pijp på egen hand och upptäckte mer av området som vårt hotell var beläget i. Vi gick bland annat igenom en grönskande park samt blev glatt överraskade av en pågående gatukonsert som oundvikligen fick kroppen att röra sig i takt med musiken. Det var sådan härlig stämning där vid den provisoriska scenen och jag förundrades över de skiftande sinnesstämningarna som rådde med bara några kvarter emellan; från lugnet i parken till livlig söndagskväll i vad som upplevdes vara en varm och vänskaplig miljö.


Invånare i en grönskande park.

Gatukonsert som fick kroppen att röra sig i takt med musiken.

Tidsinställt inlägg, skrivet 2016-06-27.


Läsarnas Ord
Ord från: Ellen Gräntz

Åh vad roligt att du också varit i Amsterdam, jag var själv där alldeles nyligen! Så kul att läsa om din upplevelse :)

2016-06-28 @ 23:51:31
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Ord från: Johan

Amsterdam är en fin och trevlig stad.

2016-06-29 @ 17:48:04
URL: http://finest.se/soulful
Ord från: LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior

Åh skulle gärna vilja åka dit!

2016-06-29 @ 18:17:14
URL: http://babustyle.forme.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0