En utmaning som fått mig att växa

Jag ser mig själv som driven, framåt, social, modig och handlingskraftig. Det har dock vid flera tillfällen under mina veckor som sommaranställd socialsekreterare uppstått situationer då jag har ifrågasatt synen på mig själv. Orden som jag inleder detta inlägg med stämmer inte alls in på mitt beteende alla gånger, i synnerhet inte när det kommer till telefonen. Jag har nämligen en aning telefonskräck.

Att ringa till personer som jag inte känner har under hela mitt liv varit något jag bävat för att göra. När jag var liten och ringde hem till kompisar för att fråga om vi skulle leka var jag alltid rädd för att kompisens förälder skulle svara. Oftast var det ju en vuxen i familjen som svarade och det var inte alls något som gladde mig. När jag blev äldre och själv behövde ringa till banken, Skatteverket eller sjukvården fanns rädslan fortfarande med mig, men det ska erkännas att jag blev allt modigare.

Och så har jag nu fått en anställning på en myndighet. Jag insåg ganska snabbt att jobbet som socialsekreterare till stor del handlar om att ringa personer man inte känner - både klienter och andra professionella. Och så är det den där jourtelefonen. Telefonen som vi under sommaren har en gång i veckan. Telefonen som är öppen under hela dagen och kan ringa när som helst. Vad som väntar i luren är aldrig förutsägbart och min största rädsla är att behöva prata med en mycket förtvivlad anhörig och att inte kunna ge denne några svar.

Jourtelefonen har varit mitt ansvar under några dagar denna sommar. De första gångerna jag skulle ha den var jag nästan gråtfärdig! Men vet ni vad? Det har faktiskt gått bra. Jag har faktiskt gjort bra och jag har kunnat komma med svar. Någon anhörig har jag ännu inte pratat med, men jag har inte samma rädsla inför ett sådant samtal. Jag har fått bekräftat att jag kan, att jag inte behöver vara rädd. Mina kollegor visar väl att de backar upp mig, att de tror på min förmåga att ta mig an arbetsuppgifterna som jag tilldelas och de har vid upprepade tillfällen sagt att det är helt okej att inte veta allt, att det är okej att ringa tillbaka efter att ha frågat sina kollegor. Det känns tryggt.

Telefonskräcken har varit en utmaning för mig, men att övervinna skräcken har också fått mig att växa. När det kommer till att ringa samtal upplever jag ofta motstånd och jag kan då inte betraktas som driven. Men när samtalet väl pågår är jag framåt och social, och kanske också lite modig. Det är den där handlingskraftigheten som gör det, ovilja att vika mig för min egen rädsla och plikttrogenheten som får mig att ta mig an tilldelade arbetsuppgifter trots att det känns jobbigt. Jag litar på min egen förmåga och jag har på denna arbetsplats insett att jag också kan lita på min närmaste chefs förmåga att bedöma huruvida arbetsuppgiften, exempelvis ett telefonsamtal, är en lämplig uppgift för mig.

Ni ska bara veta hur mycket jag har växt som person (och som professionell) under dessa veckor som sommaranställd inom mitt kommande yrkesverksamma fält!

Att ta vara på sommarkvällen

Jag är tillbaka på sommarjobbet igen efter två veckors semester. Fyra veckor till ska jag befinna mig på en enhet inom socialtjänsten, sedan väntar nya utmaningar. Det känns förvånansvärt bra; jag trivs så väl på min arbetsplats, men tycker samtidigt att det ska bli skönt med en nystart. Jag har till hösten trots allt gjort fjorton veckors praktik hos dem samt sju veckor som sommaranställd.

Trots att semestern för min del är över försöker jag ta vara på sommaren. Ikväll kom syster förbi på middag och sedan åkte jag, hon och R ner till en badplats för att njuta av dagens sista solstrålar. Där dukade vi upp saft och kakor på en filt i det gröna. Jag och R passade dessutom på att bada efter den varma dagen som nu börjar lida mot sitt slut. Önskar er en fortsatt trevlig kväll.

Fikastund i gröngräset

Att finnas till och inspireras av andra

Tedrickande framför Nyhetsmorgon söndag.

Jag har inte riktigt kraften. Inte riktigt inspirationen. Där finns avsaknad av motivation. Veckan som ligger bakom mig har bjudit på många guldstunder, men gnistan som jag vanligtvis bär med mig är avsvalnad. Sömnen har varit orolig den senaste veckan och jag har därav inte riktigt fått kraft till att leva fullt ut.

Istället försöker jag mest bara finnas till, det måste ju också få vara okej. Jag kan ibland tycka att det är skamligt att bara finnas till och inspireras av andra... Jag vill ju vara personen som inspirerar! Men när kraften inte finns måste det ju vara okej att börja söndagen med en kopp te framför Nyhetsmorgon söndag. Bara för att jag kan och för att jag vanligtvis inte låter mig inspireras av andra. Inte på detta sätt i alla fall.

Om orolig sömn och rastlöshet

De senaste fem nätterna har jag sovit oroligt. Mardrömmarna har avlöst varandra och det har knappt hunnit gå två timmar innan jag vaknat på nytt. Det beror på stress i kroppen. Kanske har också fullmånen något att göra med den senaste tidens sömnsvårigheter.

De många nätterna av orolig sömn har fått konsekvenser. Känslan av att vara utmattad vid morgonens ankomst är frustrerande och likaså känslan av rastlöshet. Jag pendlar mellan att vara uppe i varv och produktiv till att vara passiviserad och trött. Vanligtvis det sistnämnda. Jag är ingen rolig person att vara i närheten av då. Inte heller jag själv uppskattar sällskapet då jag alltför väl vet att det när som helst kan gå åt andra hållet. Det är beundransvärt att R står ut, att han orkar med min känslomässiga berg- och dalbana. Idag gick det lite för långt, därför sitter vi för bådas vår skull på olika håll. Inte heller annat umgänge är att rekommendera för min del. Det är knappt så att jag orkar med min egen närvaro...

Hemmagjord hamburgare serverat med klyftpotatis.

I ett försök att må bättre har jag ätit middag jag tycker om, en chokladkaka som egentligen inte smakade någonting, citronsorben som legat i frysen och tagit onödig plats samt tömt den inköpta godispåsen. Idag har jag inte ens förmågan att känna dåligt samvete. Jag anser mig snarare vara värd allt onyttigt - om inte för gott uppförande så för det motsatta.

Det var länge sedan motståndet var likt detta. Tur är väl det, men det är ändå tungt.
Det inväntas en bättre morgondag.

Berättelsen om oss

Jag har skrivit oräkneliga rader.
Om dig. Om honom. Om henne. Om oss.

Om en tid som är förbi. Om vänner som fanns förr.

Vi skrev aldrig ett gemensamt avslut och i många år sökte jag efter svar. Jag behövde ett avslut. Till slut skrev jag ett eget. Avslut.

Sedan en tid tillbaka har vi återupptagit berättelsen. Du har fått berätta din version. Jag har fått svar, och ett avslut. I samma stund som vi avslutade det gamla, påbörjade vi också något nytt. Ett nytt kapitel. En ny relation.

Det vi hade får förbli minnen. Det vi ger varandra framöver får ses som meningen med livet.

Att våga hoppas. Att kunna förlåta. Att bemöta. Och att våga se - se utifrån nyfunna perspektiv.

Att komma hem

Jag och R har kommit hem efter en vecka på Västkusten. Vi har som vanligt haft mysiga dagar där nere, bland annat med femtioårsfirande för farbror, besök hos mina morföräldrar, fika med en vän från förr, dans på bryggan och mycket god mat. Att vara hemma i Stockholm igen känns bra, dock ska erkännas att jag känner mig aningen trött och förvirrad och inte riktigt känner mig fullt medveten om min tillvaro. Kan man bli jetlaggad efter en bilresa mellan Göteborg och Stockholm?

Framför mig har jag ytterligare en veckas semester tillsammans med R. Vi har inga direkta planer, det är mest bara skönt att få vara hemma tillsammans, vara lediga och kunna ta dagen som den kommer. Jag ser fram emot att hitta tillbaka till lugnet, finna tid att njuta av allt det som ligger framför mig och ta vara på de ljumma sommarkvällarna.

Status för tillfället: te, vattenmelon och häng vid datorn.

Ikväll är det vi som har dansat på bryggan

Torsdagskväll i juli.  Sommarsol. Vindstilla. Västkustklippor att vila rumpan mot. En betryggande arm över axlarna. En hand att hålla. En famn att följa. Bekanta takter från dragspelets melodi. Fötter som rör sig utifrån barndomsminnen. Ikväll är det vi som har dansat på bryggan.

Torsdagskväll vid bryggan.

Min R och jag.

Solnedgång på min barndomsö.

Handgjord tag till en femtioåring

I söndags var det firande för min farbror som fyllde femtio år. Det bjöds på god mat och mumsiga tårtor, kakbuffé och mycket trevligt sällskap. Gästerna från stan tog båten klockan nio, folket från ön gick hem till sig och kvar var jag och R. Jag hjälpte farbrors fru att duka av från trädäcket bakom huset, medan R lekte för fullt med mina yngre kusiner. Klockan hann bli närmare tolvslaget innan vi kom i säng, efter att ha sett EM-finalen och ätit ännu mer godsaker framför teven hemma hos farbror.

Av mig och R fick farbror en flaska vin inslagen i cellofan. Presenten pryddes av en handgjord tag i blått och guld - kungligt nog för en femtioåring, inte sant?

Femtioårspresent prydd med en handgjord tag.

Genom landet och ut till ön

Vi lämnar Stockholm, står en timme i bilköerna och tar oss slutligen förbi den avstängda bron i Södertälje. Därefter har vi ytterligare fyra timmars resväg genom landet innan vi rullar in framför mammas hus lagom till middagstid. Vi äter gott, bjuds på saffransglass med hallonsås och hänger framför en smörig romantisk komedi på teve. En natt i gästrummet, frukost i mammas ljusa kök och sedan vidare till nästa anhalt.

Jag och R är i god tid till färjeläget och njuter av glass i solen innan det är dags att ta båten ut till ön. Båtresa genom skärgården och ankomst vid den välkända bryggan. Inte lika magiskt som på bilden nedan, men än lika glädjande inombords. Hemma.

Bild från arkivet

Om en vecka är det jag som dansar på bryggan

Dans på bryggan, juli 2015.

Det är torsdagskväll. Om en vecka är det jag som dansar på bryggan. VI som dansar på bryggan - jag är så glad att jag har dig! Det har knappt gått tre veckor sedan jag lämnade Västkusten och till helgen reser jag dit igen. Det ska bli mysigt! Vetskapen om att ytterligare ett besök på Västkusten denna sommar väntar gjorde att jag med ro i kroppen kunde vistas ute på ön under en helg tidigare i sommar.

Det är inte svårt att samla på vackra sommarminnen.

Amsterdam dag 5/5: Vackra kvarter, Vondelpark och väderväxlingar

2016-06-15

Det var precis lagom att ha ytterligare en dag i Amsterdam efter dagsutflykten till Belgiens huvudstad, ta gärna del av inlägget. Jag och mamma besökte under onsdagen Van Gogh-muséet med förhoppning om att klara oss från det stundande regnet. Kanske klarade vi oss från första skuren, men något vi fick erfara i Amsterdam var att vädret kan växla snabbt. Från klarblå himmel kom ett forsande ösregn och efter några minuter sken solen igen. Resterande del av dagen var solen på vår sida, vilket gjorde att jag och mamma fick se många vackra sidor av stadens mysigaste kvarter.

Ösregn i en vacker del av Amsterdam.

Oud Zuid - ett vackert kvarter i Amsterdam.

Grindarna in till den vackra grönskan i Vondelpark.

Delikatessbutik som inspirerade samt fick mamma att inhandla godsaker.

Klassiska husfasader i Amsterdam.

Ett stilla Amsterdam i skymningsljus.

Vi vandrade genom ett stilla Amsterdam i skymningstid och tog några sista bilder, innan hotellet och sista natten i Amsterdam väntade. Dagen efter rullade vi våra väskor längs Amsterdams kullerstensbelagda gator, hoppade på tåget på Amsterdam Centraal och lyfte senare på förmiddagen med flyg från Schiphol Airport. Lagom till middagstid satt vi i mammas kök och såg tillbaka på minnesvärda dagar. Tack för resan, mamma!

Sommarjobb och nalkande semester

Överlevnadspåse för socialsekreterare

När jag avslutade min verksamhetsförlagda utbildning tidigare i våras fick jag en överlevnadspåse för socialsekreterare innehållandes mycket nyttigt. Innehållet är inte bara uppmuntrande, utan har också varit bra att ha i uppstarten av min karriär inom det sociala arbetets fält.

Sedan två veckor tillbaka sommarjobbar jag som handläggare på socialtjänsten, på den enhet där jag gjorde min verksamhetsförlagda utbildning. Att vara tillbaka, nu som kollega, är spännande och jag upplever mig se på verksamheten med andra ögon. Det känns både roligt och sorgligt att jag endast jobbar där sju veckor denna sommar... Samtidigt har jag en ny arbetsplats att inkluderas på senare i höst, då jag har fått en traineeanställning vid sidan av studierna.

De första två veckorna har varit (nästan för) lugna för min del. Ibland känns det som att jag mest har suttit av tiden, men jag har ändå dagligen lyckats utföra en sak på min knappt befintliga lista alternativt kunnat bistå enheten med andra uppgifter, exempelvis har jag följt med som resesällskap till behandlingshem. Trots att läget har varit lugnt ser jag fram emot semester, främst för att jag längtar efter att vara helt ledig tillsammans med min R.

Amsterdam dag 4/5: Tur och retur till Bryssel

2016-06-14

Tisdagen tillbringades till stor del på resande fot då jag och mamma hade bokat en guidad busstur tur och retur till Bryssel. Att få besöka också Belgiens huvudstad var ett mycket uppskattat inslag i vår Amsterdamresa och många av de finaste minnena från resan har jag därifrån.

Vårt första stopp på vägen till Belgiens huvudstad gjordes i landets näst största stad Antwerpen - staden som är mest känd för sin diamanttillverkning samt har en av världens vackraste tågstationer.

Ett besök på Diamant Land i Antwerpen. Här fick vi ta del av hur tillverkningen av diamanter går till samt lära oss mer om diamanter och vad som ger dessa stenar sitt värde.

Tågstationen i Antwerpen är absolut värd ett besök om man har vägarna förbi.

Vid lunchtid ankom vi till Belgiens huvudstad Bryssel och möttes där av stadens ståtliga katedral. Vi blev också gudidade till den lilla pojken som står och kissar, Manneken Pis. Innan bussredan hemåt passade jag och mamma på att handla godsaker.

Katedralen i Bryssel.

Manneken Pis i hög person. En aningen liten man i relation till den uppmärksamhet han får.

I Bryssel finns det gott om små butiker som säljer godsaker. Belgisk choklad, småkakor i lösvikt, baklava och macarons, för att nämna några.

Bussen passerade EU-kvarteren, vilket var en mäktig upplevelse då dessa byggnader endast hade beskådats genom teverutan.

Med mig hem från Bryssel köpte jag en låda med macarons till min syster.

Hemma på hotellrummet den kvällen var både mamma och jag helt utmattade, men absolut redo för vår sista dag i Amsterdam.

Flädercheesecake med jordgubbar

Midsommar eller födelsedagsfirande, denna cheesecake har blivit en uppskattad favorit bland mina närmaste. Denna lyxiga efterrätt är enkel att göra, men tar sin tid. Engagemanget är dock inget betungande med tanke på hur gott resultatet blir.

Flädercheesecake med jordgubbar, med eller utan gul karamellfärg.

8-10 bitar

Garnering:
jordgubbar
mynta

1. Botten: Smält smöret och blanda med de övriga ingredienserna. Tryck ut den smuliga degen i botten av en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Ställ degen i kylen minst 1 timme.
2. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen, 15-20 minuter. Låt kallna.
3. Fyllning: Vispa ricotta, crème fraiche, florsocker, vaniljfrön och limeskal och -saft till en slät kräm.
4. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i 5 minuter. Värm lite av flädersaften i en kastrull. Ta från värmen och låt gelatinet smälta i den varma saften. Rör i all saft i ostsmeten.
5. Häll smeten i pajformen. Låt tårtan stelna i kylen minst 2 timmar.
6. Gelé: Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i 5 minuter. Värm saften i en kastrull. Ta från värmen och låt gelatinet smälta i saften. Häll eventuellt i några droppar karamellfärg. Låt gelén stelna tills den är trögflytande innan den hälls över tårtan. (Det tar en evighet! Låt gelatinet svalna lite, sedan går det bra att hälla på gelatinet på tårtan.) Låt tårtan stelna ytterligare minst 2 timmar i kylen.
7. Garnera med jordgubbar och mynta vid servering.

Receptet är från alltommat.se.

Tidsinställt inlägg, skrivet 2016-06-30.