April i min Bullet Journal

Intill sidan med vårlistan i min Bullet Journal har april månad tagit form. Temat är gult. Och så har påsken fått lite extra uppmärksamhet i form av påskägg och små påskharar. Likt februari och mars månad har april en månadsöversikt samt sidan med En rad om dagen. Upplägget passar min nuvarande tillvaro.

April i min Bullet Journal.

Drömresan Dag 19: ... och The Island Breeze Lūʻau

Efter dagsutflykten till nationalparken med havssköldpaddor (läs inlägg) återvände vi till hotellet för poolhäng och återhämtning på hotellrummet. Kvällen bjöd senare på festligheter! Vi hade reserverat plats på hotellets omtalade Lūʻau, vilket visade sig bli en mycket glädjande kväll med hawaiiansk mat, polynesisk underhållning och trevligt bordssällskap. Vi fick då en liten extra dos av den plats som vi befann oss på - Hawaii.

Underhållning, buffé, sång och dans på The Island Breeze Lūʻau på hotell Courtyard by Marriott King Kamehameha's Kona Beach, Kona på Hawaii Big Island.

Vårlistan i min Bullet Journal

Våren låter sig väntas på samtidigt som jag inte kan annat än längta efter värme och vårpirr! I ett sätt att fånga min längtan och göra något av den fick det bli en vårlista i min Bullet Journal. Idéen fick jag efter att ha blivit inspirerad av en annan kreatör, kanske kan min lista inspirerar även dig.

Vårlistan i min Bullet Journal.

Listan kommer att fyllas på efter hand, men så här inledningsvis har jag skrivit ner följande punkter:

□ dricka kaffe i solen
□ pumps
□ gå barbent
□ ställa fram utemöblerna på balkongen
□ använda den rosa handväskan (se här)
□ läsa bok i solen
□ fotografera körsbärsblommen
□ vår-/sommarklänning används
□ fika på en uteservering
□ besöka en valbordsbrasa

Vad innehåller din vårlista?
Psst! Det behövs ingen Bullet Journal för att kunna drömma om våren.

Hallonpajblondies i mars

Hallonpajblondies med vispad grädde.

Denna vecka har jag haft lite mer energi om kvällarna. Igår bakade jag till och med - det var länge sedan sist! Från ugnen tog jag en plåt med hallonpajblondies som serverades med vispad grädde. Min make blev glad för resultatet och själv upplevde jag glädje över att åter vara lite produktiv.

Hoppas att det är bra med dig.

Drömresan Dag 19: Kaloko-Honokōhau National Historical Park...

Att avsluta smekmånaden och vår Drömresa till USA på andra sidan jordklotet och på Hawaii Big Island kändes lite som att ha semester från semestern. Tidigare del av resan hade vi farit runt med husbil, sett nya platser dagligen och haft tillfälliga rastplatser längs resans gång. På Hawaii kunde vi andas ut och njuta av ett riktigt fint hotell - med nedan frukost!

Hotellfrukost på Hawaii Big Island.

Vår andra dag på Hawaii Big Island tog vi bilen några kilometer bort för att uppleva Kaloko-Honokōhau National Historical Park, en nationalpark med grön grönska, svart lavabeklädd mark och sandstrand.

Kaloko-Honokōhau National Historical Park.

Jag i Kaloko-Honokōhau National Historical Park.

På vägen ned till stranden fick vi sällskap av en park ranger som informerade om parken och dess natur och historia. Vi fick också höra talas om att det med stor sannolikhet skulle finnas havssköldpaddor intill vattenbrynet, se längre ner i inlägget.

Jag och R gick en bit bort längs stranden där stelnad lava formade klippor ut mot havet. Vi förundrades över exotiska fiskar som hade fastnat i så kallade fish ponds till följd av tidvattnet. När vi åter närmade oss viken som vi först anlänt till såg vi dem; havssköldpaddorna.

Havssköldpaddor i Kaloko-Honokōhau National Historical Park.

En sköldpadda var modig nog att ta sig upp på stranden, vilket så klart fick stor uppståndelse. Det var häftigt att se, att få uppleva vilda djur i det fria. De övriga sköldpaddorna låg kvar i vattenbrynet och lapade sol, "they bask in the sun".

Jag kittlas av vågorna i Kaloko-Honokōhau National Historical Park.

Kaloko-Honokōhau National Historical Park.

Efter några förundrande, roande, varma och vattenkrävande timmar i nationalparken tog vi oss åter till hotellet för att undkomma solen och få vila. Till kvällen väntade festligheter i hawaiiansk anda.

Fel kan utmana till ökad kreativitet

Perfektion är inget som jag eftersträvar i min Bullet Journal (BuJo). Hade så varit fallet hade jag aldrig vågat påbörja en bok för planering och kreativitet, än mindre vågat fortsätta då första felet är gjort. Jag gör i princip fel på varannan sida. Det kan handla om att dra ett streck för långt, måla en ruta som inte borde ha ritats eller helt enkelt en felskrivning... Senast i uppslaget för mars månad gjordes ett misstag, eller sättare sagt fyra...

Mars månad i min Bullet Journal.

Kanske är detta något som du själv inte noterade när du först läste inlägget. Därför uppmärksammar jag dig nu. För att visa på att också jag gör "fel". Och jag vägrar låta brist på perfektion stoppa mig från att fortsätta skapa. På bilden ovan ser du min månadsöversikt för mars. Jag gjorde glatt rutor för månadens dagar - och insåg för sent att mars månad ju inte har trettiosex dagar. Så ja, där försvann plats från uppslaget som kunde ha använts till annat. Eller så kan man se det som jag gjorde - plats för kreativitet. Med de fyra rutorna som egentligen inte borde ha varit där valde jag att framhäva temat för mars månad. Och det blev ju rätt bra.

Fel behöver inte alltid vara det samma som dåligt, snarare en utmaning för ökad kreativitet. Och det är ett av mina huvudsyften med min BuJo - att vara mer kreativ i vardagen. Så släpp tankar på perfektion och använd din tankspriddhet till att utmana dig själv till fortsatt skapande.

Drömresan Dag 18: Första dagen på Hawaii Big Island

Välkommen till Hawaii Big Island!

Att vakna upp till denna utsikt var magisk! I min resedagbok skrev jag att det kändes surrealistiskt att vakna upp på ett hotellrum på Hawaii, på andra sidan jordklotet.

Hotellfrukost på Hawaii Big Island.

Hotellfrukost är något av det bästa jag vet, i synnerhet när det finns så mycket at välja på och när den avnjuts på en restaurang under tak, med solen i ryggen på ett hotell på Hawaii tillsammans med min älskade. Det var en perfekt start på vår första dag på Hawaii Big Island. Det ska erkännas att vi där och då inte längtade tillbaka till resan med husbil, haha.

Hotell Courtyard by Marriott King Kamehameha's Kona Beach, Kona på Hawaii Big Island.

Efter frukost begav vi oss ut i värmen för att undersöka den närmaste omgivningen. Vi besökte turistbutiker där det hawaiianska framhävdes tydligt, däribland med blommor att sätta i håret, hudvårdsprodukter med tropiska dofter samt kona coffee.

Hawaii Big Island.

Vid lunchtid kom vår drömresas första regn. Det föll kraftigt och gjorde oss snabbt blöta, samtidigt som värmen fick kläderna att torka skyndsamt. Vi tog skydd på ett café som skyltade med det omtalade kona coffee. Varken jag eller R kunde definiera vad det smakade mer än att det smakade annorlunda jämfört med kaffet här hemma i Sverige. Utöver kaffe mumsade vi på iced chai latte och en banan- och jordnötssmörgås.

Fika på The Kona Coffee and Tea Company, Hawaii Big Island.

Till vår glädje hade vi ett Walmart i närheten av hotellet där vi gjorde vårt tredje besök i butikskedjan under resan. Jag och R köpte diverse personliga tillhörigheter, godsaker att mumsa på under kvällen samt mindre gåvor hem till familjen.

R efter shoppingturen på Walmart.

Både jag och R började längta hem. Det var kanske inte så konstigt med tanke på att vi hade varit på resande fot i över två veckor... Kvällen tillbringades delvis på hotellrummet där vi kollade film och åt chips samt vid hotellpoolen för ett kortare besök i baren och lättare middag.

Mars i min Bullet Journal

Jag välkomnar mars månad med våriga uppslag i min Bullet Journal. Det känns roligt och efterlängtat med färg i tillvaron. De två uppslagen du kan se nedan knåpade jag ihop under lördagen hemma hos pappa ute på ön.

Välkommen mars månad!

En rad om dagen i mars.

I februari gjorde jag en sida som jag döpte till En rad om dagen. Den sidan gjorde att jag öppnade min BuJo dagligen samt blev en omtyckt minnessida vid månadens slut. Sidan har därför fått följa med även i mars månad.

Månadslogg för mars.

I perioder har jag mer planerat medan andra veckor är näst intill tomma. Månadslogg har därav fått bli en del även för mars månad. Vid behov kan jag göra veckouppslag och/eller sidor för specifika dagar.

Vad gillar du mest med mina marssidor?