Minns sommardagar i skärgården

Jag förflyttas bakåt i tiden och minns sommardagar i skärgården tillsammans med en vän. Inte min skärgård men en annan värd att besöka; Stockholms skärgård. Vi hade lata dagar och fick samtidigt mycket gjort. Jag minns sol och bad från varma klippor, skratt och givande samtal, paus från allt vid en småbåtshamn, promenader längs byvägar, middag på en takterrass, morgondopp på dagen för avfärd, en båtresa hem och slutligen känslan då jag fick somna i min egen säng. Det är varma minnen som jag med glädje bevarar.

Paus från allt vid en småbåtshamn.

Middag på en takterrass.

Lata dagar i skärgården.

Mer om dagarna i skärgården kan du läsa här:
Vi njuter av sköna semesterdagar i skärgården
Vår andra dag i Stockholms skärgård
Skärgårdsvistelsen avslutades på Möja

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2018-11-24.

Brudklänningen köpt

Jag har köpt min brudklänning! Sedan några dagar tillbaka hänger den i min garderob. Den blev köpt på Black Friday - till rabatterat pris (yey!). Att ha bestämt mig för en klänning känns bra. Samtidigt är jag förvånad över hur snabbt jag bestämde mig för en klänning. Några snabba beslut har jag fattat i mitt liv, däribland vid köp av bostadsrätt. Från visning till kontraktskrivning tog det fyra dagar, likvärdig tidsperiod ägnade jag åt att fundera kring och bestämma mig för en brudklänning.

Nu behöver jag inte fortsätta leta, kolla på nätet, prova olika modeller och värdera detaljer hit och dit. Nu hänger den hemma, i princip redo att användas. Jag trodde kanske att det skulle kännas mer, samtidigt som min klädsel på mitt framtida bröllop inte är något som jag har drömt om sedan ung ålder. Kanske behöver allt gällande bröllopet inte vara stort - dagen i sig är ju mäktig. Jag vet att jag kommer bli fin. Klänningen passar mig bra, det tycker även syster som var med mig vid tillfället. För det är jag oerhört glad och tacksam, hon puttade den sista biten och fick mig att våga köpa klänningen.

Brudklänning köpt på Lilly i centrala Stockholm.

Jag vet att ni är himla nyfikna på att få en skymt av klänningen. Som ni kanske förstår är just detta inte möjligt då klänningen är en överraskning för samtliga, i synnerhet för min R. Jag hoppas att ni förstår. Självklart kommer ni att få se bilder på klänningen efter den stora dagen.

Ett stort varmt tack till personalen i brud- och festbutiken Lilly i centrala Stockholm. Jag rekommenderar ett besök i butiken, om inte annat en titt på deras hemsida.

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2018-11-27.

Dalecarlia Hotel & Spa

Välkomna till Dalecarlia Hotel & Spa!

Dagar i Dalarna. Jag och min R har bott på hotell, myst mellan fluffiga täcken och kuddar samt mumsat på hotellfrukost (med våfflor!). Vi har tillbringat timmar på spa, bara låtit tiden passera. Promenaden har gått genom byn Tällberg. Vi har även stått vid Siljans strandkant. På kvällarna har vi njutit av lyxig trerättersmeny. Vi har dessutom åkt bil genom ett frostklätt Sverige, däribland stannat till vid Dalahästens köpcentrum. Men framför allt har vi varit tillsammans, bara han och jag. ♥

Utsikt från parkeringen utanför hotellet.

Promenad längs vägar i Tällberg.

Vacker utsikt intill en telefonkiosk i sann daladesign.

Kvar av en blombukett

Kvar av en blombukett.

Kikar man tillbaka i bloggens arkiv märker man någorlunda omgående att jag är mer förtjust i vissa vardagliga ting, däribland blombuketter. Jag kan inte låta bli, det är en vardagslyx som sprider sådan glädje och hemtrevnad! Jag är inte personen som köper en ny bukett varje fredag, men dagar då andan faller på överväger jag sällan om det är "värt" det - för mig är det alltid uppskattat med blommor! Jag vet inte var denna glädje kommer från, men den växer sig starkare med tiden (och åldern). Att ha ett eget hem har sina fördelar.

Senaste blombuketten köptes för en månad sedan och är kastad för länge sedan. På köksbordet står dock en ensam höstkvist kvar från buketten, den fyller fortfarande sin funktion.

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2018-11-24.

En månad kvar till jul

Utanför fönster ligger ett tunt, tunt täcke av pudersnö (snarare frost). Det är slutet av november. Om exakt en månad är det julafton. Varje år känns det lika märkligt; att en så stor högtid inte redan har börjat förberedas. Men vad gör det, så tänker jag varje år. Och varje år blir bra på sitt sätt.

Bild från julbaket år 2016.

Både jag och R har fått möjlighet att vara ledig i mellandagarna. Det känns så härligt och välbehövt med långledigt i jul! Vi rullar med bilen mot Göteborg dagarna innan julafton för att där förbereda julfirande tillsammans med mamma. Syster kommer med tåget dagen efter för gemensam julafton hos moster med familj. På juldagen åker vi till pappa för firande ute på ön. Därefter tillbringas några dagar åter hemma i vårt hem där det nya året inleds.

♥ Men innan dess väntar så mycket fint att se fram emot. Nu närmast spaweekend med min R, fortsatta bröllopsförberedelser, adventsfika med vänner, adventspyntat hem och julbak likt tidigare år.

Att prova brudklänning var så mycket roligare än jag hade hoppats på

Att prova brudklänning var så mycket roligare än jag hade hoppats på. Jag gick dit utan förhoppningar och blev glatt överraskad! Butiksbiträdet var så himla gullig och tillmötesgående. Jag provade klänningar som jag själv kanske inte hade valt och kunde efter provning bortse från modeller jag tidigare kikat in. Efter en timme och flera provningar återstod fyra favoriter. Det skulle kunna kännas jobbigt, men istället känns det bara glädjande.

En av klänningarna tror jag kommer att försvinna från min lista ganska snabbt. En klassisk enkel klänning är en favorit, jag kände mig fin i den. Tredje klänningen är mer "princess" med ljusa paljetter, sweetheart neckline och tyll. Fjärde favoriten och sista klänningen jag provade är en ankellång klänning i stilen "princess" - och av den finns bara två klänningar kvar..! Det återstår att se vilken jag väljer. Priset är något jag (på gott och ont) tar hänsyn till.

Översikt av favoriterna från måndagens provning av brudklänning.

Tidsinställt inlägg, skrivet den 2018-11-21.

Här känner jag mig trygg

En middag som nyligen lagades.

18 - nov
Det är ett fint hem vi har. Med tända ljus i vackra lyktor. Med musik som sprider stämning. Med middag som börjar bli färdig och sprider en doft av hemtrevnad. Här känner jag mig trygg, i mitt och R's hem. ♥

För alla människor är ett eget hem ingen självklarhet. Av den anledningen kan det ibland vara av värde att faktiskt stanna upp och känna tacksamhet över det som livet erbjuder.

Semester på en måndag

Tjugo semesterdagar per år behöver tas ut, övriga dagar kan sparas till nästkommande år. Min sommarsemester varade i tre veckor, därefter har jag tagit en dag ledigt utifrån injobbad flex samt en dag tjänstledigt. Så fem dagar behöver tas ut innan detta kalenderår tar slut... Vem har sagt att semester på en måndag är olämpligt - inte jag!

Att vara ledig denna måndag har varit så oerhört skönt. Jag kände redan igår att det var välbehövt med en extra ledig dag. Min semesterdag har jag fyllt med sovmorgon till klockan åtta, mysmorgon i soffan, provning av brudklänning, lugna steg på Stockholms gator, fika på Espresso house, ingenting, middagsbestyr samt soffhäng med R framför teveserien Vår tid är nu. En fin dag.

Fika på Espresso house.

November månad

Att göra det bästa av mörka november månad.

November har varit en ganska matt månad. Matt för att den har gjort mig trött. Med förkylning som fortfarande håller i sig. Med konsekvenserna av att under flera veckors tid ha haft mycket att göra på jobbet. Med mörka dagar som påverkar min sinnesstämning. Resterande dagar i november bjuder dock på trevligheter att se fram emot.

Idag har jag tagit ut en semesterdag och ska under dagen till en bröllopsbutik för att prova klänningar. Det blir säkerligen en fika på stan och i allmänhet en lugn dag. Imorgon har vi planeringsdag på jobbet med efterföljande after work - det ska bli trevligt. Onsdag till fredag är det ordinarie arbetsvecka för att därefter åter bli långhelg för min del. Jag och R har nämligen bokat in oss på ett spahotell i ett litet samhälle några timmars bilfärd hemifrån.

Jag försöker göra det bästa av november månad, i år lite utöver det vanliga. För visst finns det en charm med att tända ljus om kvällarna, dricka litervis med te och att med gott samvete se favoritserien, spela the Sims eller pyssla. Men i år känns det väldigt bra att göra något extra, det tycks behövas.

Kärt återbesök på Taxinge Slotts julmarknad

Efter fjolårets besök var det med stor glädje vi igår gjorde ett kärt återbesök på Taxinge Slotts julmarknad. Vårt besök inleddes med fika på det berömda kakslottet. Jag blev hänförd, inspirerad och glatt överraskad av allt gott som erbjuds. Liksom förra året strosade vi därefter runt bland hantverk, mat och godis till julbordet samt presenter och husgeråd. Vi provsmakade diverse godsaker och gick och mumsade på en påse kanderade mandlar. Med oss hem från julmarknad köpte vi varmrökt lax och skagenröra, havtornsmarmelad samt årets julsenap med smak av apelsin och cayenne. En lyckad dag!

Stort utbud av bakverk på det berömda kakslottet!

Fika på Taxinge Slott.

Denna bod spred julstämning och värme med sin försäljning av kanderade mandlar.

Inköp från julmarknaden.

Avslutar ännu en arbetsvecka

Att det redan är fredag förvånar många i min arbetsgrupp, vi har mycket att göra sedan en tid tillbaka. Vi avslutar ännu en arbetsvecka och jag minns knappt vad jag har gjort under den gångna veckan. Det beror på stress, förkylning och delvis nedstämdhet. R och jag har knappt tillbringat någon tid tillsammans, vi har antingen varit för trötta, jobbat sent eller haft behov av nedvarvning på varsitt håll. Denna fredag var jag hemma tidig kväll och förberedde middag i väntan på att R skulle komma hem. När han kom innanför dörren möttes han av tända ljus, middag och en betydligt gladare flickvän jämfört med tidigare i veckan.

Myskväll med min R.

Nu är det helg och vi ser bland annat fram emot julmarknad och biobesök.
Vad är era planer för helgen?

Med en irriterad hals

Sedan en vecka tillbaka är jag sjuk, med en irriterad hals som kliar något galet och det senaste dygnet även med en näsa som rinner. Energin är av förklarliga skäl inte på topp, men jag kämpar på. Helgen var lugn och arbetsveckan rullar på. Idag var första arbetsdagen på länge som jag faktiskt kom på mig själv med att andas... Det är aningen mycket att göra på jobbet just nu. Jag tar vara på andningspausen och försöker finna tid för återhämtning. Det är inte alltför förvånande att jag åkte på att bli sjuk. Förra onsdagens lugn gav en vilande förkylning möjlighet att bryta ut. Förhoppningsvis går jag mot friskare dagar.

Kurerar mig mot en irriterad hals.

En onsdagskväll med ro

En onsdagskväll med ro.

Ibland går tempot lite för fort och jag får svårt att sortera. Ikväll tar jag aktivt en paus från allt. Samtidigt är det just livet som jag funderar över. Tedrickande och levande ljus skapar stämning. Musik håller känslan av ensamhet samt mindre trevliga tankar borta. Jag myser bland tankar, inspiration och förhoppningar inför bröllopsdagen. Jag skapar distans mellan arbete och privatliv. Jag släpper alla måsten och blir på så sätt inspirerad att leva. Det är lätt att kvävas av allt det som borde göras. Då behövs en paus. För att få andrum, distans, rekreation och ny energi att vara en bra människa. Ibland är det inte så lätt att känna att man räcker till, snarare motsatsen; att det man gör knappast är tillräckligt.

Höstmörkret faller så snabbt

Höst den 7 oktober 2018.

25 - okt
Kanske är det för att höstmörkret faller så snabbt. Eller för att kylan får mig att frysa. Kanske har det att göra med all den tid och engagemang jag lägger ner på mitt jobb, för att det är mycket just nu. Eller så är det bara en sådan period. Överlevnad. Att göra det som behöver bli gjort just idag. Att skjuta mindre brådskande saker framåt. Perspektiv och andrum - jag längtar efter helg med ledig tid att fylla med ingenting.

Känslan kvarstår. Oktober var en intensiv månad. Men vacker, om man kikar på bilden ovan. Det känns tungt, tyngre, att det börjar bli mörkt, mörkare, jämfört med i oktober. Vanligtvis blir det så här för mig varje höst, att gnistan blir svagare och livet mer existentiellt ifrågasatt.