Katarina von Bredow

Katarina von Bredow är enligt mig en av de bästa författarna. Den första boken jag läste av henne var 'Expert på att rodna'. Efter det har jag också läst 'Hur kär får man bli?', 'Räcker det om jag älskar dig?' och 'Syskonkärlek'. Alla böckerna handlar om "förbjuden" kärlek. (Om man nu kan förbjuda kärlek?) Romanser med lärare, äldre killar och otrohet är det stora temat i hennes ungdomsböcker. Jag kan bara säga ett ord: älska! Jag har läst 'Hur kär..' och 'Räcker det om..' två gånger nu och ska även läsa hennes andra böcker flera gånger till!
Varför det nu blev ett inlägg om henne och hennes mästerverk är för att jag såg en ny bok på Bokia. Eller är den ny? Den heter 'Som om ingenting'. Hm... *Kolla upp* Nej, i min bok står det tydligen att den är från 1999. Ja, jag har då inte sett den innan.

1.   2.   3.
1. - Expert på att rodna 2. - Knappt lovlig 3. - Hur kär får man bli?

4.   5.
4. - Räcker det om jag älskar dig? 5. - Som Jag vill Vara

6.   7.
6. - Som om ingenting 7. - Syskonkärlek

Lite ord om böckerna, som jag har läs (det jag minns)t:

Expert på att rodna - Handlar om X, som måste flytta med sin mamma till den nya pojkvännen, Med honom kommer en "ny bror" till huvudpersonen. Intresse för denne äldre kille gör det hela komplicerat.
Hur kär får man bli? - Handlar om X och hur valet mellan bästa kompisen och killen ska göras. Vad gör man, när man faller för den redan paxade killen? Och om han dessutom är paxad av bästa vännen?
Räcker det om jag älskar dig? - X slits mellan problem hemma och pojkvännen gör det hela värre. X blir uppfångad av läraren Finn. Han lyssnar och hjälper... på olika sätt.
Syskonkärlek - Jag... jag blir tårögd bara jag tänker på den. Att en bok kan vara så underbar och så känsloladdad är verkligen ett under. Av alla e böcker jag läst av Katarina von Bredow, så är detta den absolut bästa. Av alla böcker jag läst i mitt liv... så hamnar 'Syskonkärlek' väldigt högt upp på listan.

Tack Katarina, för dessa underbara böcker. <3


Läsarnas Ord
Ord från: Rickard

Hihi - du är en väldigt duktig läsare.

Fortsätt med det! :D <3

2009-04-28 @ 19:49:50
Ord från: becka

Åh, jag älskar med hennes böcker !! vi har mycket gemensamt, men har dock missat en hel del av dem! Får gå till biblioteket o fixa ;D

2009-04-28 @ 21:25:49
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: Alexandramarias

SV: men åh! tack så himla mycket! blev jätteglad att du gillade headern!

2009-04-28 @ 21:59:14
URL: http://alexandramarias.blogg.se/
Ord från: E & S

sv: haha ja de är avokado och keso ^^ ;) , förstår det den va jättegod ;D

2009-04-28 @ 22:35:26
URL: http://saychees.blogg.se/
Ord från: Mia

Du kan ta kontakt med hennes förläggare och be dem förmedla att du vill ha kontakt...

Så gjorde jag när jag skulle intervjua en författare till ett arbete jag hade i skolan.



Jag har snokat runt lite på nätet...

Här är Katarinas e-postadress:

[email protected]

Katarinas hemsida:

http://www.katarinavonbredow.se



Skriv på...

2009-05-04 @ 21:54:41

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0