Vittra - Dag 3 - Föreläsning

Tre nya elever har nu tillkommit i klassen; en kille och två tjejer. Den ena tjejen är väldigt utåtriktad och hamnade snabbt i "gruppen". Det känns... sådär. Hon passar in, men inte jag. Det kanske inte funkar mellan mig och andra tjejer? Det gjorde det inte på högstadiet... Kanske borde jag umgås med killarna? Just nu vågar jag inte chansa, ta risken och lämna tjejgänget. Jag behöver någon att hålla fast vid. Jag vågar inte gå fram till killarna och bara börja umgås med dem. Det tar tid... Jag saknar mina vänner... Den andra tjejen kände igen mig. Det visade sig att jag och hon har dansat i samma grupp för ett par år sedan. Riktigt kul att träffa henne igen! Dessutom är hon väldigt trevlig. Fram till lunch umgicks vi, men sen var det inte mer med det. Hon satte sig vid de andra tjejernas bord, så jag och en annan tjej från klassen fick sätta oss vid bordet intill. På eftermiddagen var hon med de övriga tjejerna. Jag... Ska inte säga att jag var avundsjuk, men det fick mig att tänka... Varför kom de nya tjejerna så bra in i klassens tjejgäng? Varför passar inte jag in? Vad gör jag för fel? Varför vill de inte vara med mig? Är det för att jag också pratar och "stjäl" uppmärksamheten från de, som pratar mest? Jag kände redan igår att vissa tjejer har något agg mot mig. Varför vet jag inte. Jag tycker det är synd, att det blivit så här redan. Vi har ju bara gått i skolan i tre dagar...

Om man bortser från klassen, så trivs jag bra på skolan. Idag hade vi en föreläsning om hur det är att gå på gymnasiet. Mycket bra! Informationen har man ju fått tidigare, men det är bra att de printar in det i huvudet på oss, så att vi kan det utantill. För var dag som går, så verkar skolan bättre och bättre. Arbetsättet, som har presenterats, verkar vara både bra och dåligt. Jag vill tro att det kommer passa mig. Samtidigt känns det som att jag kommer få problem. Vi får se hur det går.
I mitt val av linje vägde jag mellan Natur och Samhäll. Efter att ha räknat på det och sätt hur många kurser jag ville välja till om jag valde det ena eller det andra, kom jag fram till att jag tjänar på att läsa Samhäll. Kurserna man läser som samhällsvetare är kurser som jag vill läsa. Natur har för mycket Nauturorienterande ämne för min smak. Ett problem som uppkommit, eftersom jag inte går Natur, är att jag inte får läsa så mycket matte som jag vill. Istället för att läsa Matte A och B under första året, som man gör i Natur, läser jag istället bara Matte A i ettan. Det känns sådär. Jag älskar ju matte och vill läsa ämnet så mycket jag bara kan! Jag frågade en padagog på skolan, som har ansvar för scheman, om det gick att lösa på något sätt. Han visste inte om det gick, det berodde helt på hur mitt schema ser ut och om det passar med den extra kursen. Hm. Jag hoppas verkligen att jag får läsa extra matte! Jag vill ju så gärna. Något som underlättar är att en kille i min klass också vill läsa extra matte. Om vi är två, då är det kanske lättare att få sin önskan igenom..?

Efter skolan hade jag sällskap med en klasskamrat, som bor i närheten av mig. Jag skulle in till stan, så tyvärr kunde vi inte ha sällskap på bussen. Men den lilla promenaden vi fick tillsammans var trevlig och uppskattade.
I våras dök det upp en nya butik i Nordstan. Varje gång jag har gått förbi den, har jag inte kunnat låta bli att stanna och kolla in i butiken. Jag var inne en gång, men det var precis innan för dörrarna och i mindre tre minuter. Att gå in där idag kändes kungligt. De har en hel del snygga kläder, framför allt klänningar och korta kjolar. Mums!
Jag letar efter en klänning till ett bröllop, som förefaller om en månad. Jag måste ha en klänning tills dess! Den får inte vara kortare än till knäna och den ska vara i höstfärg eller så ska man ha en accessoar till, som är i nyans av hösten. Lite jobbigt.
Jag älskar korta kjolar. Att jag måste ha klänning känns sådär. Att den dessutom måste vara längre än till knäna gör saken värre. I ett hav av klänningar försöker jag leta efter en som passar mig.
Vilka färger får man ha på ett bröllop? Svart? Nej. Vitt? Nej. Svart och vit? Jag hittade en jättefin klänning, som var svart med vitt mönster på. Den var på rea, på grund av en trasig sömm. Jag hade kunnat laga den utan problem. Men förväntan och i en annan värld klev jag in i provrummet. Tyvärr passade den inte. Jag har för stor bröstkorg. Typiskt. Jag blev väldigt besviken. Visst, man passar inte i allt, men ändå. Det fanns ingen markering om vilken storlek den var i, så jag hoppas att det var en XS... Det blev en kort sväng in på H&M, men jag vände snart och gick vidare till bussen.
Många tycker att shopping är det bästa som finns! Kanske har de den åsikten, för att de hittar kläder de tycker om och som passar. Jag hatar att gå i affärer! Det är varmt, mycket folk och jag blir bara deprimerad. Att inte få på sig kläder man vill ha, får en att känna sig tjock. Måste man prova en storlek över sin vanliga, blir man bara ledsen, för att man behöver en störra storlek. Att prova kläder är enligt mig något av det värsta som finns!

En halvbra dag med bra och dåliga noteringar.
/Jasmine

Läsarnas Ord
Ord från: Julia

KRAM KRAM KRAM KRAM!! Jag vet inte vad jag kan säga... KRAM!



sv: Tack så mycket, ÄNNU MER KRAMAR! Berlockerna är från Noliamässan här i Umeå, men minns inte vilket företag som sålde dem... Men har ett helt lager :)

2009-08-20 @ 17:49:20
URL: http://juliapysslar.blogg.se/
Ord från: sofi

svar: det var så lite så - jag vet precis hur det var. att börja i en ny klass är verkligen ingen höjdare. förhoppningsvis känns det bättre snart, det gjorde det för mig. de första två veckorna var hemska men sedan vände det och jag lärde känna jättehärliga människor! i tvåan bytte jag klass igen (på grund av inriktningsval) och då hände samma sak igen - ingen gammal kompis i klassen. visst, några från den gamla klassen var med.. men det är ju inte riktigt samma sak som en kompis. till slut löste det sig i alla fall jättefint och jag kan se tillbaka på gymnasiet som tre av mina bästa år! (och p.s. man behöver inte umgås allra mest med klasskompisarna. själv umgicks/umgås jag med min vanliga kompisgrupp och en grupp i klassen - helt olika typer av människor)



och så måste jag ju fråga; vad heter den där nya affären i nordstan? flyttar ner till göteborg på måndag och det är ju alltid kul med lite tips :)

2009-08-21 @ 19:08:33
URL: http://soofii.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0