Ska katter få vara ute?


Min katt Marschmallows. <3

Min katt älskar att vara ute! ... men den får tyvärr inte vara det. Bostadsbolaget har skickat ut lappar, om att man måste hålla sina katter inomhus. Det är lättare sagt än gjort, eftersom mina tre vänner gärna smiter ut, så fort de får chansen.
Jag kan förstå att man inte vill ha en främmande katt inne hos sig, men det är egentligen ett väldigt litet problem. Man kan på ett enkelt sätt få katterna att hålla sig borta, genom att inte mata den och istället visa fientlighet. Vattensprutan fungerar bra.
Katter förstör inte mycket. De bajsar utomhus, men de gräver ner sin avföring. Att katter använder sandlådan som toalett är inte bra. Där barnen leker, är det viktigt att det är hygieniskt. De flesta katter tror jag dock utför sina behov på andra ställen.
I området har vi mycket barn. Mamma har börjat tröttna på att ungarna trampar sönder hennes växter. Barnen förstör alltså mer än katterna. Right? Dessutom stör barn väldigt mycket. Visst, katter jamar. Att höra en katt-fight är väldigt jobbigt, men personligen tycker jag inte det är lika jobbigt, som att höra på skrikande ungar.

Vad tycker ni?
Ska man få släppa ut katterna, när man bor i ett bostadsområde?
Är det rätt att hålla dem inne?
Tack för dina åsikter.

Läsarnas Ord
Ord från: Rickard

Det beror lite på...

Är det en innekatt som aldrig någonsin satt sin tass utomhus, så är det nog egentligen inga större problem.

Men då ska det finnas ett intresse hos ägaren att hålla katten inne hela tiden, för så fort katten får chansen att testa hur det är att vara utomhus, så kommer den aldrig glömma det, och kommer bara vilja vara ute mer och mer.



Har man en utekatt så är det för mig självklart att katten ska få vistas utomhus. Det är som du säger, de stör inte så mycket, och för mig som gillar katter, så är det bara mysigt att kunna se katter stryka omkring i ett bostadsområde.



Det här med sandlådan, så kan jag förstå att föräldrar inte vill hitta katters ... lämningar där deras barn ska leka, men det finns en enkel lösning på problemet - införskaffa någon duk eller ett vanligt enkelt nät som man kan rulla ut över sandlådan, då finns det inte en katt som sätter sig där.



Jag håller med dig helt och hållet när du säger att skrikande grannungar är mycket värre än katter som slåss och för en massa liv.



*Så för att svara på din fråga;*

Ja, det kan vara rätt att hålla katter inne, men då ska grannarna hålla sina barn instängda i samma utsträckning.

2009-07-01 @ 21:05:03
Ord från: JosefineTerezia

"Bostadsbolaget har skickat ut lappar, om att man måste hålla sina katter inomhus."



Men vad är de för jävla påhitt, katterna har lika mycket rätt att vara ute som en lös hund. Dom ska inte vara inne, det ligger i deras natur att vara ute! åh jag blir så jääävla irriterad. Ett undantag att ha katterna inne är om man bor i lägenhet, men bostadshus Snälla nån! Det är absolut inte rätt att hålla dem inne. Ja till att släppa ut dom i ett bostadsområde!!

2009-07-01 @ 21:08:03
Ord från: becka

Okej.. lite försent att komma på nu. Får man inte ha katten ute måste man vänja katten vid att vara inne när den är liten, annars kommer de aldrig gå.. Våran lillkatt var inne hos grannarna häromdan, nu bor vi i så litet område så de vet vilka katter som är våra och så så de var inga problem, de bara kastade ut honom och sprutade vatten efter honom, men alltså.. Nej. katter måste få vara ute!

2009-07-01 @ 22:02:35
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: Nathalie

jag själv tycker inte att katter ska tvingas vara inne katter ska vara ute!! om det nu är en innekatt så är det ju enklare men jag tycker synd om katter som inte får vara ute över huvudtaget. Enligt mig är det en slags djurplågeri!

2009-07-02 @ 07:48:59

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0