Definitivt intagen

Men se vad som damp ner i brevlådan denna dag! Mitt intagningsbesked från Gymnasiet. Hm... Spännande? Ja, lite.
Jag kom in på Vittra! Jej!



Men.. Ärligt talat vet jag inte hur jag ska ta det. Eleven med sämst betyg har 200 poäng. Jag har 270. Hm... Det känns sådär. Kastar jag bort mina betyg? Borde jag välja ett gymnasium med bättre intagningspoäng? Hm... Tankarna går. Samtidigt är jag väldigt nöjd. Jag får ju inte glömma varför jag valde, som jag gjorde. Detta kommer bli bra, det är bara det att... Nu känns det så verkligt. I höst börjar jag på gymnasiet! Herregud! Det var ju inte länge sedan jag var liten, gick på lågstadiet och satt ute på rasterna och bytte bokmärken. Vilka minnen...
Bara för att det är låga intagningspoäng till min utbildning, betyder ju inte det att eleverna som sökt dit är dumma i huvudet.
Medelvärdet för alla som har kommit in är 226. Jag ligger långt över medel. Bra eller dåligt? För... Antingen hamnar jag i en klass, som passar mig. Tänk om det blir hel fel! Kanske är jag alldeles för... Får jag säga 'duktigt'? Att gå i en klass, där många ligger på nivåer under en själv, vad resulterar det till? Kommer det finnas fler elever än jag, som har höga betyg? Hur... kommer allt lösa sig?
Ja, det är mycket tankar nu, när man öppnat kuvertet. Det kom inte som en chock, jag var väl medveten om att jag skulle komma in. Nu får jag använda sommaren till att bearbeta det hela.
Tack för att ni läste detta röriga inlägg.


Läsarnas Ord
Ord från: pelle

Men ey, grattis till intagningen då! Fan vad skoj!



Och tack för komplimangen om headern ;D

2009-06-26 @ 20:09:09
URL: http://pellespersonliga.se
Ord från: Azra

Håller med dig, jämställdhetsdebatten har gått för långt!

2009-06-26 @ 20:45:26
URL: http://nyafrokensverige.blogg.se/
Ord från: Nenaaa

Grattis till intagningen!

Jag kom också in på det jag ville, Porthälla samhäll idrott, och där hade eleven med sämst betyg bara 165 och genomsnittet låg på 225, nu funderar jag på om jag borde byta till natur idrott istället där lägsta var 205 och medeln låg på 267, jag hade ju ändå bättre i no än so, men eftersom jag tänkte bli lärare borde jag väl ha en samhällsutbildning.? Ja, jag vet inte.

Men i alla fall, jag tror inte att det borde spela någon roll hur bra/dåliga ens klasskamrater är. För det med betyg är ju helt individuellt, och det är bara man själv som kan påverka dem (visst kan det finnas effekter i vardagen och andra omständigheter med hur man mår och så som påverkar, men i slutänden är det ju ändå bara man själv som väljer hur hårt man vill kämpa). Det är ju inte (inte framför allt) de andra eleverna i klassen som gör att du lär dig saker, det hänger ju mest på lärarna som lär ut, och en själv som tar in intrycken och bearbetar dem. Det borde inte spela någon roll hur bra/dåliga betyg klasskamraterna har, för det är ju man själv som kämpar för just sina betyg.

Men visst kunde det ju varit roligt med några "duktigare" eller "jämnlika" elever, så att man kan bli "triggad" till att försöka ännu bättre, satsa ännu hårdare för att bli bättre än dem och på så sätt få bra betyg.



Jaja, hoppas det blir bra ändå. Det blir det säkert! :D



Kram! <3

2009-07-12 @ 18:16:19
URL: http://nenasegerbrand.devote.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0