Stressen och Pressen

Jag har aldrig känt av pressen från skolan. Mamma och pappa har förväntningar och ibland pressar det än. Det gör väl alla föräldrar? Men nu är jag själv väldigt stressad. Jag anser att jag har lite 'all rätt' att skylla på lärarna. Några av mina lärare lägger för mycket ansvar på oss elever. Att man på ett prov ska kunna något, som vi knappt gått igenom under lektionstid, det tycker inte jag är acceptabelt. Så är det i spanskan. Det är prov på torsdag. Utöver glosor, texter och annat smått och gott, ska vi kunna berätta lite om Sverige. Va? Jag tycker vår lärare gör fel. Självklart får hon välja vad som ska vara med på provet, men eftersom vi inte gått igenom texterna om Sverige mer än en gång, så tycker jag inte om det. Man ska ju arbete med en text, för att sen ha prov på den. Inte ha den som en extrauppgift. Den är dessutom klassade som en Vg/Mvg-uppgift. Jag förstår inte hur hon kan göra så? Är det inte tillräckligt att plugga in? Jag frågade henne om jag måste göra uppgiften, för att behålla mitt betyg. "- Ja, det måste du. Du har ju fått Vg+ på dina prov, så om du skriver Vg-, då är det ingen fara. Skriver du däremot G, så är det inte säkert att du får behålla betyget." Jag tycker hon är elak. Att bedöma en elev endast efter prov, det är inte snällt och absolut inte professionellt.

Läsarnas Ord
Ord från: Rickard

Som lärare så borde hon sätta betyg utifrån hur du är i helhet inom skolan - alltifrån hur engagerad du är på lektionerna till själva resultaten.



Visst - jag kan förstå att det kan vara svårt att hålla exakt koll på alla elever och att man använder provresultaten för att underlätta betygsättningen. Men det är det som utmärker en dålig lärare mot en bra.

2009-03-27 @ 17:34:23
Ord från: Kattpojken

Vi mördar henne i sömnen. Och sen tar vi hennes kuddar och hänger dom i träden.

2009-03-27 @ 18:00:53
URL: http://kattpojken.blogspot.com/
Ord från: Vanessa

Taack!

2009-03-27 @ 18:29:11
URL: http://vanessasternklint.blogg.se/
Ord från: Anonym

Nej det är det verkligen inte! Men alla föräldrar pressar. jag har inte pratat med min mamma på 5 dagar för att hon pressar mig så mycket med högskola o så.. jag måste göra nåt med mitt liv enligt henne.. suck



KRAM becka!

2009-03-27 @ 18:34:43
Ord från: BacKi

Er spanskalärare är ju något handikappad må jag säga, men ja, ibland får man faktiskt ha med saker som man inte gått igenom mycket. Dags för hemmagjord pizza, sehr värt. Ingen rockkonsert ikväll dock :(

2009-03-27 @ 19:03:46
Ord från: Kattpojken

Nej, backi din bög, jag skulle ju gå med dig :(

2009-03-27 @ 19:28:30
URL: http://kattpojken.blogspot.com/
Ord från: BacKi

Oj här kom det skällsord. Ägd är allt jag har att säga. FOSHO

2009-03-27 @ 23:17:53
Ord från: Kattpojken

Jag gick ändå.

2009-03-28 @ 00:55:29
URL: http://kattpojken.blogspot.com/
Ord från: Yvonne

sv: ja, verkligen!

2009-03-28 @ 01:03:55
URL: http://layvonne.blogg.se/
Ord från: BacKi

Låter bra. Önskar jag kunde gått med, lär ha varit fett kul.

2009-03-28 @ 02:08:36
Ord från: Kattpojken

aa, det var mega party

2009-03-28 @ 14:45:55
URL: http://kattpojken.blogspot.com/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0