Kommentar på abort

Först vill jag tacka Becka för ett intressant inlägg.
Jag kan hålla med henne på vissa punkter.
(För din egen skull är det bäst att du läser hennes inlägg, innan du börjar läsa mitt.)

Abort ska inte användas som ett preventivmedel, det är helt fel! Dessutom kostar det mycket mer att genomföra en abort, än att köpa en kondom för 5-10 kr. Onödiga utgifter kallar jag det!


Jag har också funderat på, hur man gör om graviditeten beror på en våldtäckt. Jag tycker att abort ska vara tillåtet, men inom rimliga gränser. Att få ett oönskat barn med en man man inte älskar, inte ens känner, ger all rätt till abort, eller?
Om man då ljuger om en våldtäckt, då blir jag bara arg... det är nog det enda jag har att säga om den saken.


Att man genomför en abort, beroende på vilket kön det är... Mamman eller pappan är ju inte friska! Vill man ha barn, kan man ju inte välja vilket kön det ska ha. Visst kan man ha "små önskemål", men är man en så dålig förälder att man inte accepterar sitt barns kön... då ska man inte ha barn. Idiot kallar jag dem!!!


Om man blir gravid, när man är under 15 år, kan det bero på många faktorer;
- Kanske är du oförsiktig?
- Kondomen kanske sprack?
- Du kanske inte ens ville?
... när ska det då vara okej, att genomföra en abort?

Och vem är det som bestämmer?
Är det ens föräldrar, som bestämmer detta tills det att man är 18 år?
Blir jag gravid nu, när jag är 16 år, då tycker jag att jag ska ta beslutet själv. Ingen ska tvinga mig till något. Ingen ska gräva i min kropp, utan min tillåtelse. Jag är människa, precis som alla andra!


Vilka åsikter har ni om saken?


Läsarnas Ord
Ord från: Sanne

Svar: Ja, det är supersmarrigt :) och går ju desstom att variera på typ 1000 olika sätt! ^^

Ha det bra /S

2009-05-19 @ 23:07:49
URL: http://sanneo.blogg.se/
Ord från: becka

Alltså, det är så himla svårt ämne! Finns massa att diskutera.. Haha.



Kram <3

2009-05-20 @ 06:59:35
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: Mathilda

svar: det har du rätt i :p Älskar låten ändå ;)

2009-05-20 @ 11:48:04
URL: http://mathildas.blogg.se/
Ord från: becka

Grejen är ju att detta med könsabort ofta har att göra med religion.. Jag hatar religion. Usch. så onödigt. Typ i kina där de bara får ha högst 2 barn eller vad det är, så vill de att de ska vara pojkar för att de "klarar sig bttre i livet".. Men det är så sjukt, så sjukt..



Och kan du hälsa Backi att det visst är olagligt för två under 15 att ha samlag. Båda kan dömas för detta..



Kram

2009-05-20 @ 16:07:35
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: Backi

Ge mig bevis på att det står i lagboken att man inte får ha sex om man är under 15 år är du snäll då.

2009-05-20 @ 18:52:16
Ord från: Backi

Och du kan inte komma och säga att du fortfarande har rätt utan att bevisa att det står i lagboken eftersom lagboken gäller och inte saker man lärt sig på andra ställen.

2009-05-20 @ 18:59:42
Ord från: Rickard

Hej Backi!



https://lagen.nu/1962:700

Du kan klicka dig in här för att direkt läsa i brottsbalken själv. (Scrolla ner till 6'e kapitlet - "Om sexualbrott")



Eller om du tycker att det är för rörigt för dig, så kan du alltid gå in på ungdomsmottagningens vackra hemsida och läsa lite.

http://www.umo.se/Sex/Aldersgrans--for-sex/



Mvh

Rickard

2009-05-20 @ 19:28:25
Ord från: Jasmine

Tack för era kommentarer! <3

Det är mycket intressant att läsa.

Jag håller med Becka om att könsabort är fel. Är man så insatt i en religion, då... Jag säger inte att religion är fel, men jag tycker att man borde tänka på människa och inte på Gud, när det gäller barn och människans kropp. En abort är inte bara "ett mord", det är också ett brott mot kroppen. Den tar skada - tänk på det!



Återigen: tack. <3

Kram

/Bloggaren

2009-05-20 @ 20:17:38
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Ord från: Backi

Jag har blivit motbevisad och hade alltså inte rätt. Så var det med det.

2009-05-20 @ 22:28:50
Ord från: Jasmine

Backi, bra att du erkänner dina fel. Jag gjorde det samma ikväll. Vi har blivit bättre på det båda två. :)

2009-05-20 @ 22:34:42
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Ord från: Backi

Det som är roligt är att den lagen kom till 2005, så den har inte funnits särskilt länge. Och jag kan erkänna fel då jag verkligen blivit bevisad fel men annars är det svårt :P

2009-05-21 @ 01:15:08

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0