Stress inför betygen?

I dagens grundskolor finns det många elever, som fruktar inför åttonde året. Det är det stora året, då man får betyg. Många vill ha Mycket Väl Godkänt i alla ämnen. Visst, jag kan förstå att man vill visa sig ambitiös, men orkar man verkligen kämpa så hårt? Det sägs att man klarar allt, om man bara vill. Stämmer det? Kanske.
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är påfrestande. Man klarar nog att studera mycket och få bra betyg på proven, men samtidigt är jag säker på att psyket inte alltid hänger med. Skolan är ju inte det enda i livet. Man lever ju också. Det är inte bara skolan som kräver energi. Man ska orka ta sig till och från skolan samtidigt som övriga världen snurrar runt omkring en. Det är jobbigt, men det går.
Jag kände redan första terminen, att jag ville ta det lugnt. Jag valde att de första betygen jag fick skulle bli mitt utgångsläge. Jag ville veta var jag låg, så att jag kunde utgå från en start och sedan satsa på ett mål. Jag tycker min taktik fungerade väldigt bra. Jag fick en start och satsade allt eftersom på mål jag ville uppnå.

Jag har aldrig känt mig stressad eller pressad. Det kanske låter som himmelriket och jag tror jag har känt det så också. Jag pressade inte mig själv, när min kropp sa till. Under de senaste två åren har min kropp ofta sagt till att jag behöver vila och koppla bort tankarna. Jag tror jag gjorde rätt i att skita i allt ibland. Läxor har man alltid och de finns alltid nya uppdrag att ta sig an. Med lite planering, god studieteknik (vilket jag fortfarande inte har hittat en som passar mig) och stöd från omgivningen klarar man sig fint. Man behöver inte vara bäst i allt! Jag vet att man som elev vill prestera bra, för att ens föräldrar ska känna sig stolt över en, men hur mycket kan det begära? Det är ju inte de som ska lära sig allt, de som ska plugga, göra prov och sitta på lektioner, som ibland inte intresserar en. Det är bara en själv, som kan avgöra vilket tempo man vill studera i. Kroppen säger till, så lyssna på den. Jag har ibland ingen lust alls och vill bara ligga och slappa vid teven. Vissa dagar känner jag motsatsen och vill lära läsa mina läxor.
Ta vara på alla tillfällen, du behöver dem alla!

Tack för ordet.

Läsarnas Ord
Ord från: Katya

sv: nä inte för mig heller ;) Fast jag gillar kläder och så men många modebloggar är ändå tråkiga!



vilken klass går du i? :)

2009-05-25 @ 19:43:21
URL: http://katyas.blogg.se/
Ord från: Anonym

sv: tack, det är min kompis hus. :)



aha, kul! Vad vill du gå för linje?

2009-05-25 @ 21:12:56
Ord från: Katya

oj det var jag som skrev förra kommentaren!

2009-05-25 @ 21:13:13
URL: http://katyas.blogg.se/
Ord från: Rebecca Utan RÄkor

Jag har INGEN studeiteknik, INGEN planering, men det har gått bra ändå. Klarade alla mina MVG'n utan plugg. Nu däremot, tar det emot. På gymnasiet har man det nog lättast om man man har behövt plugga lite innan, annars blir det verkligen panik, även om jag har glidit igenom ettan så blir det inte många mvg utan plugg. Tyvärr.



Något jag skulle rekomendera är att inte plugga sönder sig i nian, ska man gå plugglinje så tjänar det inget till. Usch, lång comment

2009-05-25 @ 21:14:28
URL: http://alltutom.blogg.se/
Ord från: AMANDA FALK

Pressade mig själv för mycket och var aldrig nöjd även fast jag fick MVG på prov förut. Det gäller bara att kunna kämpa och vara lagom nöjd. Man kan inte vara bäst i allt utan man får ta och lyfta fram det man är bra på ;-) Inte plugga sönder sig själv, jag tror inte ens man tjänar på att plugga stenhårt ibland. Man måste försöka ligga i mitten!



Nåja, får rätt ofta konstiga frågor som man inte riktigt vet vad man ska svara på. Menmen, försöker ändå :) Jag ibland är det super skönt att ändra dygnsrytm men eftersom jag gick och la mig 4 i lördags kväll sov jag länge på söndagen vilket gjorde att jag inte kunde somna igår så jag blev trött idag :O haha, menmen vi hade roligt i helgen iallafall! :D



Det är kul att folk pratar men han i fredags gick till överdrivt. Obehagligt ibland! Men när det sitter folk runt om känner man sig rätt trygg ändå :P



Nu blev det en väldigt lång kommentar :P

Ha en fortsatt fin kväll!

2009-05-25 @ 21:25:13
URL: http://amandajosefine.blogg.se/
Ord från: AMANDA FALK

Nej sista kommentaren du skrev fick jag medans jag skrev dom till dig! :) Haha, kläderna som jag tröttnar på kastar jag ut, ger till mamma, eller kompisar, lägger in dom i en klädkammare som vi har vinterkläder och sånt där i, eller så ärver typ kusiner vissa. Ibalnd kan jag lägga undan kläder och efter ett år hitta dom och ta tillbaka dom, haha :) Jag ändrar mig snabbt ibland!

2009-05-25 @ 21:27:10
URL: http://amandajosefine.blogg.se/
Ord från: Jessica

Stressa inte ihjäl dej sötnos=)





Mitt favorit plagg är nog klänningen med ett axeln´band och skinnjackan=)



sov gott! kraamm

2009-05-25 @ 23:48:59
URL: http://jessejesse.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0