Vatten, mat & elektricitet

Vad lite lyx kan göra. (a)



Efter lite avslappning vid datorn, en härlig dusch och gott potatismos med falukorv är jag nu tillfredsställd. Är det konstigt att uppskatta så små saker som att ha tillgång till elektricitet, rent vatten och mat på bordet? Och är det så små saker? Alla världens barn och vuxna har ju inte tillgång till något så självklart som rent vatten. Tänk att många i världen inte ens har vatten att dricka. Mat har de inte heller. Elektricitet är ren lyx!

Ytan visar inte hela sanningen.
Under ytan finns så mycket mer...

Vattentillgång i världen är stor, men bara någon hundradel är sötvatten. Dessutom är mycket av de söta vattnet "fast" i glaciärerna vid polerna. Hur ska vi då göra, för att ge hela världen rent vatten?
Mat har alla, eller? Nej, det är inte så. På vår levnadsyta - Jorden, Tellus - finns det mat till alla. Tyvärr får inte alla del av tillgångarna.
Detta beror dels på att resurserna inte finns överallt i världen och att maten då måste fraktas till vissa hörn. En annan faktor är att rika länder, så som Sverige, har överflödigt med mat. Hur mycket är det egentligen som slängs varje kväll, då butiker som 7-eleven stänger och inte har fått sålt alla inköpta varor? Maten kunde har kommit bättre till användning i fattiga länder. I skolan matsal har man alltid fått höra uttrycket; "Tänk på de fattiga barnen i Afrika!". Hallå!!! Reagera! Skärpning Sveriges barn! Ni kan göra nytta genom att tänka er för. Släng inte maten, bara för att ni "råkade ta för mycket". Är upp det ni tagit åt er. Jag måste också motsäga mig själv, för jag vet hur det kan vara. Bambatanterna ((för de som inte förstår göteborgska) =personalen i matsalen) lassar alltid på för mycket. Hur i hela friden ska man orka äta upp? De lägger inte alltid på 'för mycket', men gillar man inte maten, då är det lilla redan tillräckligt.

Hur ska man då lösa dessa problem?
Kom med dina åsikter och påverka andra.
Tack för ordet.

Läsarnas Ord
Ord från: EmmaEriica

Sv; Åh tack så mycket :D

2009-05-18 @ 20:12:08
URL: http://emmaeriica.blogg.se/
Ord från: siri

jag måste bara säga en sak. om man tagit för mycket och inte orkar äta upp är det väl bättre att slänga än att äta tills man blir helt proppmätt. det är bättre att bara ta mindre mat från början ! :)

2009-05-18 @ 21:13:34
URL: http://delasiri.blogg.se/
Ord från: EmmaEriica

Tack så mycket!

hehe jag skriver nästan varje dag om Tyra Banks show och så. Jag följer de som en slav :p



Kram!

2009-05-18 @ 21:14:00
URL: http://emmaeriica.blogg.se/
Ord från: Julia tb

SV: Åh tack så jättemycket Jasmmer så otroligt mycket! Tusen tack! Tack för dina ord!



Bra skrivet. Jag håller med dig. När man läser det där vill man bara förändra, men hur? Man känner sig maktlös i den här frågan, man vill så gärna hjälpa till... Men man kan ju alltid ha det i åtanke, det där med att äta upp maten man tar. Jag vet själv att jag sänger det jag inte orkar eller som inte är gott, jag och många andra borde skärpa oss! Mat är ju trots allt inte en självklarhet för alla...



Hoppas att du har haft en jättefin måndag och får en underbar kväll! Många pussar!



2009-05-18 @ 21:46:15
URL: http://showbyjulia.devote.se/
Ord från: Anonym

Jag förstår GBorgska iaf...lr..hmm..nej faan vad jag ljuger, ni snackar som om ni kmr från kina ffs:P

meeen iaf..det funkar...kanske..XD..hmm.vad va det jag skulle säga igentligen....vettifaaanXD hare sweet samt alla andra som läser denna blogg^^,

2009-05-18 @ 22:24:10
Ord från: Mr.reset

tusen tack för kommentaren! va fina bilder!!!

2009-05-18 @ 23:39:34
URL: http://mrreset.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0