Inga gula lussekatter

"Dina lussekatter är hotade. Utbudet av saffran håller på att ta slut – samtidigt som priset har höjts till osannolika 70 kronor per gram. Anledningen? Missväxt i Iran."

 

Aftonbladet meddelar idag att priset på saffran har skjutit i höjden. 70 kronor får du betala för ett gram saffran - om du ens får tag på kryddan. På grund av missväxt i Iran hotas nu våra gula lussekatter att inte bli gula. Gula Juliga lussekatter är inte säkert år tvånollnollnio. Artikeln kan du läsa här.

Hur ska ni göra? Ska ni betala 70 kronor för endast ett ynka gram saffran eller ska ni hoppa över de gula lussekatterna i år?
Själv ska jag nog betala det dyra priset för saffran. Det tillhör traditionen att själv baka lussekatter (och nu menar jag verkligen katter) i tiden runt lucia. Jag tänker stå fast. Kosta vad det kostar. Jag ska ha saffran i mina bullar.

Uppdatering (091124 kl. 17.39): Vanligtvis är det 1 gram i påsen. Skillnaden är att det kostar 50 % mer i år. 1 gram brukar annars kostar runt trettio kronor.

/Jasmine


Läsarnas Ord
Ord från: Rickard

Hur mycket brukar det vanligtvis vara i en såndär påse med saffran?



Puss

Din <3

2009-11-24 @ 17:34:08
Ord från: Sussi

Jag kan nog hoppa över det i år eller köpa färdiga från ica eller nått om dom lyckas göra några. Sååå viktigt är det ändå inte. Synd om folket i Iran bara som lever på våran jul...



Tack så oerhört mycket och tack detsamma!! :)

2009-11-24 @ 22:42:29
URL: http://lavica.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0