Larm från byggnad



Huset i sten låg på min högra sida. Jag gick precis utanför. Ett larm tjöt. Var? Kunde det stämma, att det kom inifrån byggnaden? Brann det? Var någon kvar där inne? Jag kom runt hörnet. Utanför den stora ingången, satt det fem vuxna människor. De såg helt oberörda ut. Inbillade jag mig bara eller tjöt det verkligen ett brandalarm där inne? Jag befann mig i ett klassiskt drama; borde jag ingripa eller skulle jag bara låta det passera? Kanske var det inte bra att lägga sig i? Kanske visste folk redan? Om jag la mig i, kanske folk bara drabbades av panik? Nej. Jag gjorde ingenting, fortsatte bara att gå mot spårvagnen. Jag gjorde nog rätt. När jag hade gått över övergångsstället, hörde jag sirener tjuta och snart syntes en röd brandbil borta i korsningen.

Ska man ingripa eller bara låta ett drama passera?


Läsarnas Ord
Ord från: Rickard

Jag tycker att du gjorde rätt i att inte ingripa.

Så länge du inte får en situation 'upptryckt i ansiktet' så anser jag att man inte ska blanda sig i.



Larmen finns till för en anledning, och det är att varna de som är i fara - inte att dra folk till sig.



När brandmännen kommer så behöver de utrymme, de behöver plats att arbeta på - och det sista de behöver, är ytterligare en person att ta hand om.



Puss

Din

2009-09-11 @ 16:12:10

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0