Alltid en massa nonchalans

Något som verkligen gör mig upprörd, det är när folk bevisar att de är fulla med nonchalans. Det kan vara enkla saker som att man kommer för sent till möten och lektioner eller att man inte visar hänsyn till andra människor. Ett av mina vanliga exempel är följande: man får kommentaren "Hej Sötnos! Allt bra? <3". Och just i det inlägget har man verkligen öppnat upp sig och skrivit något känslosamt. Då kommer denne med sin fräcka kommentar och bara nonchalerar detta. Fy, säger jag bara! När jag slår upp ordet, får jag fram förklaringen "inte bry sig om (på grund av slarv el. brist på respekt)". Hallå?!? Hur kan man vara så respektlös, så nonchalant och inte bry sig? Tyvärr är detta inte speciellt ovanligt i världen. Folk bryr sig bara om sig själva och skiter i alla andra. Är det sant?
En god vän till mig sa en gång "Alla människor är egoister.". Jag krävde en förklaring till det uttalandet. Hans svar blev inte så tydligt, men jag förstod (och hoppas att ni också gör det). Alla människor är egoistiska, just för att de gör saker för sig själv. Är du snäll mot andra, gör du det för att folk ska se dig som snäll och bra. Är du hjälpsam, gör du det för att få uppskattning tillbaka. Säger du fina saker, gör du det för att du själv vill höra fina och smickrande komplimanger. När jag först hörde detta, ville jag komma på en tanke att sätta emot... men jag lyckades inte. Gör du?

Denna nonchalans. Det gör mig så trött. Hur kan man fullständigt skita i någon? Alla har känslor, även de som inte visar sina så tydligt. Så folk, skärp er! Tänk på andra också. (Även om det enligt vissa kan ses som ren egoism.) Kommentera inte ett inlägg och fråga hur någon mår, innan du läst inlägget. Tack.
Och nonchalans, det är bara en konsekvens av bristen på respekt.


Läsarnas Ord
Ord från: Nikita

I agree. Jag är omedvetet nonchalant. Jag har EXTREMT svårt att passa tider t.ex.



Sv: Nej för du pratade om spårvagnar. Jag bodde i Göteborg förut, i Johanneberg och Kortedala. :) Jag älskar slumområdena bättre, typ B-sjön och angered. :)

2010-04-19 @ 18:26:38
URL: http://nikitaistheshit.blogg.se/
Ord från: martina

SV: härligt :D

läser man till socionom kan man ju bli alltfrån dagistant till socialarbetare - vad som helst som innefattar arbete med människor. Superskönt. Gillar man att jobba med människor så är socionomlinjen helt rätt :D

2010-04-19 @ 19:38:31
URL: http://magotsuku.blogg.se/
Ord från: Nikita

Sv; Ja, det handlar väl om självinsikten. :p



Åh okej. :) Jag skulle vilja bo på Hisingen!

2010-04-19 @ 20:07:52
URL: http://nikitaistheshit.blogg.se/
Ord från: M

Precis man kan inte alltid vara stark :)

Men tack för din kommentar!

Kram

2010-04-19 @ 20:50:05
URL: http://conler.blogg.se/
Ord från: M

Tog absolut inte illa. Det var meningen :) tror den där bilden väckte många känslor.

2010-04-19 @ 20:54:10
URL: http://conler.blogg.se/
Ord från: Erika

Det är trist med sådana kommentarer. Nonchalans finns överallt.

Men den enda man kan jobba med är sigsjälv. Man kan bara förändra sigsjälv och om alla skulle börja där så skulle mycket bli bättre.



2010-04-19 @ 20:57:51
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Ord från: emilystrange

Håller med dig helt och hållet.

eller folk som bara svarar på en fråga och ingenting mer när man har skrivit ett känsloladdat inlägg..



sådana personer besöker jag aldrig igen, det enda de fokuserar på är att deras egen blogg ska bli så stor som möjligt.



kräks på sådana.

2010-04-22 @ 19:49:49
URL: http://emilystrange.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0