Vad är case?



Jag fick frågan av Erica, så jag tänkte passa på att förklara det.
Min skola är en friskola med ett speciellt sätt att lära ut på. Istället för att ha vanliga lektioner, som en kommunal skola har, jobbar min skola efter något som kallas för casemetodik. Under sex veckor läser vi ett så kallat case, där vi tar oss an ett aktuellt problem. Tre (ibland två) ämnen läses i varje case. Det caset jag nyss avslutade hette Svea och handlar om Sverige. I det caset läste jag ämnena Samhällskunskap A, Historia A och Religion A. Som de flesta vet är det ibland svårt att sära på de olika ämnena, därför är det bra att läsa case. Då blandas alla ämnena och man får se samma problem från de olika ämnenas synvinklar.
Exempel: Sverige i början av nittonhundratalet och folk har utvandrat till det nya landet Amerika - Möjligheternas land. Det är fattigt och svenskarna överlever med nöd och näpe. Industrialiseringen sätter igång, vilket betyder att industrier i staden byggs upp allt eftersom. Detta leder till att jobben finns inne i städerna och svenska bönder bestämmer sig för att flytta in till stora staden. Där finns jobben och man hoppas nu på att få ett bättre liv. Detta kallas för urbanisering och är något vi studerade under casets gång.
Det jag vill komma fram med genom att ta detta exempel är att alla ämnen vi läser i caset hör ihop. Det jag nyss berättade är Sveriges historia (Historia A). För att förstå landets historia måste man också veta bakgrunden, nämligen religionen (Religion A). Och inte nog med det; för att kunna utveckla berättelsen, så att vi hamnar i den tid vi idag lever i, måste man förstå det politiska (Samhällskunskap A). Förstår ni?

Man får vanligtvis ett slutbetyg i alla A-kurser, då man har läst första året på gymnasiet. Så är det inte på min skola. Religion A är en femtiopoängskurs och den avslutas detta året. De andra kurserna Samhällskunskap A och Historia A är hundrapoängskurser och fortsätter över i tvåan, då jag läser fler case som innehåller den kursen. Man får alltså inte slutbetyg i varje kurs, efter att man läst ett case (med vissa undantag). Istället får man omdömen som berättar på vilken nivå man ligger.

Positiv med case:
- man har tid att utvecklas inom de olika ämnena.
- har man en mindre bra period i sitt liv, finns det möjlighet att ändå få ett bra betyg.
- man får en verklighetsbild.
- sex roliga veckor framför en.
- inte så mycket skriftliga prov.
- uppsatser, föreläsningar, debatter och seminarium.

Negativt med case:
- är caset inte så lockande, är det sex jobbiga veckor man har framför sig.
- lärarna måste vara bra, annars fungerar det inte.
- dålig period i ditt liv och chansen att förbättra sig i kursen är över.

Det är ganska svårt att förklara vad case är och därför blev det ett långt inlägg att läsa. Jag hoppas att ni i alla fall förstår lite bättre vad case är. Om ni undrar något är det självklart bara att fråga. Jag berättar så gärna.


Läsarnas Ord
Ord från: I D A :)

sv. åhh ja det är kul att vara med :D

2010-04-26 @ 15:40:14
URL: http://idaelfs.blogg.se/
Ord från: Amanda

Sv: Tack! :D



Ja, den bloggen är hur söt som helst :)

2010-04-26 @ 17:22:00
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Ord från: Gabriel

Svar; Hehe bra där! Röda naglar? Definitivt sexigt! Speciellt om man ska på någon speciell fest eller om det är någon trevlig evenemang.



Btw, nice, case använder vi ofta inom försäljning! :)



2010-04-26 @ 17:38:00
URL: http://akpinar.blogg.se/
Ord från: Jules

angående det du skrev om min blogg; tack för din fina respons! DU är min favorit här i bloggvärlden och jag skulle aldrig för en sekund vilja tappa dig som läsare: mer pyssel kommer :) Förresten har jag gjort en ring nu, den är svart och silver som den som du kommenterade på sist. Är du intresserad av den? Lovade ju att skicka en, men jag har inga bra lila eller mörkrosa pärlor, så om du vill ha svart/lila så måste du tyvärr vänta.



Men om du gillar den svartsilvriga så är den din i ett nafs ^^

2010-04-26 @ 19:53:35
URL: http://lorissalovebomb.blogg.se/
Ord från: Erica

Tror jag förstår hur du menar nu. Verkar som ett intressant sätt att plugga på. :)

2010-04-27 @ 22:24:30
URL: http://faithhopelove.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0