Stockholm - Gröna Lund

Veckan i Stockholm var ett himla pussel att få ihop. Många vänner som skulle hälsas på och mycket planer vi ville få utfört. Det mesta hanns med, men inte allt. En av de högsta prioriteringarna var att jag, Rickard, Kitty och Linus skulle ha en heldag på Gröna Lund. Den dagen hade vi i måndags. Det var den dagen min kamera slutade fungera.




Fotona tagna med Rickards kamera, men jag är fotografen bakom bilderna.
Slänggungorna på Gröna Lund vid namn Kättingflygaren.

Dagen på Gröna Lund var väldigt mysig. Först tog vi båten till nöjesparkens entré. Det var väldigt mysigt att åka båt. Jag är ju uppvuxen vid havet och njuter alltid av en spontan båttur. (Bilderna från båtturen finns här.)
Vi kom in ganska snabbt, trots att vi hade hundra nummer före oss i biljettkön. Vi kom in, började åka direkt och hade genast roligt. Det blev en hamburgetallrik på en av parkens restauranger. Sockervadd köptes och Slush blev det också. Vädret var ganska bra = perfekt för en dag på tivoli.


Extreme är en av mina absoluta favoriter på Gröna Lund. Jag tycker inte om att hänga upp och ner, höjder skrämmer mig och jag blir lätt uttråkad av en attraktion. Extreme är dock allt det, men ändå underhållande. Den är så galen att jag inte ens tänker på höjden, att jag hänger med huvudet mot marken och att den bara är en enda stor evighetsmaskin. Men den är skön, riktigt skön!

Kärlekstunneln var väldigt mysig att åka. Egentligen obeskrivligt tråkigt, men det beror på vem man åker med. Jag satt i Rickards famn och mitt hjärta dunkade för honom. Min älskling och jag i samma båt.

Kättingflygaren, som jag hellre kallar för Slänggungorna, var verkligen obehaglig. Samma attraktion finns på Liseberg och då går det hur bra som helst att åka den. På Gröna Lund var den dock hemsk. Jag trodde jag skulle dö, helt seriöst. Att åka över vattnet, hängandes i en gunga som gnisslar, det var inte precis trevligt. Jag blundade större delen av åkturen, samtidigt som jag försökte intala mig själv att allt gick bra. Jag skulle inte dö, jag skulle komma ner på marken levande. Och det gjorde jag också, men det var verkligen en mycket psykiskt krävande upplevelse.
(Se bild på attraktionen högst upp i inlägget.)

När jag går i Lustiga Huset skrattar jag så att magen gör ont. Det är så fantastiskt roligt att gå runt där. Allt är crazy och hela huvudet snurrar. Igen, igen, igen!

Pop-Expressen är också en favorit på Gröna Lund. Bra musik, snurr och härliga svängar. Den vill jag absolut åka fler gånger. (Bild kan du se nedan.)




Fotona tagna med min ej fungerande kamera. Dock fick jag ett par knasiga bilder på denna attraktion.
Pop-Expressen är en favorit på Gröna Lund.

När fyra utmattade ungdomar lämnade Gröna Lund, var dagen slut. Vi var alla mycket nöjda med dagen, men väldigt trötta. Vi ville bara hemma, utan en massa problem. Det kom vi tyvärr inte undan, men vi kom i alla fall hem ordentligt.

Mitt åkband från Gröna Lund sitter fortfarande kvar runt handleden.


Läsarnas Ord
Ord från: Maria

Åh vad roligt med Gröna Lund! :D Dit vill jag också åka någon gång när jag är till Sverige.



sv: Tack så mycket, vad roligt att du tycker det :D

Det är roligt att göra nya bloggdesigner, känns så fräscht efteråt.

2010-08-02 @ 00:46:53
URL: http://various.blogg.se/
Ord från: Artemis

Jag tyckte faktiskt om de sista bilderna med den "knasiga" kameran =)

2010-08-02 @ 23:52:23
URL: http://kanjagblifrisk.wordpress.com
Ord från: Elina

Åkte du inte frittfall`:o Folk kallar mig sjuk i huvudet men jag älskar känslan av att falla, rakt ner mot ingenting! Åkte frittfall gång på gång sist jag var där^^

2010-08-03 @ 21:44:37
Ord från: Jessica

åh det var ett tag sen man var p¨å grönan :)

2010-08-05 @ 12:18:40
URL: http://ohsweetmother.blogg.se/
Ord från: Jasmine - ägare till RosaNatt

Svar till Elina:

Jag åkte inte Fritt fall på Gröna Lund. Dock måste jag skryta med att jag åkte Uppskjutet på Liseberg. Det jag har problem med är höjden. Känslan av att falla kan jag nog hantera, tror jag.

Kram

2010-08-07 @ 12:39:56
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Ord från: ENTREVISTA.

Har faktiskt aldrig besökt Grönan, får ta och göra det när jag är i Stockholm någon gång :)

2010-08-07 @ 12:59:19
URL: http://entrevista.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0