Obehaglig Ungdomsmässa

Under några har jag varit med i församlingens ungdomsgrupp. Jag har tyckt om att gå dit, jag har känt mig välkommen där. I början av året slogs församling ihop med en annan församling. Det samma hände med ungdomsgrupperna. Egentligen fungerar det rätt bra, men känslan av att vara välkommen är inte den samma. Det känns som att jag inte hör hemma, som att jag är tråkig och inte hör dit.
Ikväll var det så kallad Ungdomsmässa. Vi hade pratat en hel del om hur vi ville att gudstjänsten skulle gå till. Tyvärr blev det inte alls som jag hade tänkt mig. Aldrig har jag varit på en så religiös gudstjänst. Jag vet ju självklart att kyrkan är en kristen plats, men att det skulle vara så påtvingat att tro på Gud, det hade jag inte väntat mig. När vi pratade om hur vi ville att gudstjänsten skulle gå till, försökte jag få fram att det skulle bli personligt. Jag som inte tror på Gud, ville att det skulle vara fritt att göra lite som man ville, utan att tvingas tro. Kvällens mässa bestod bara av tro. Det var en hel del saker man kunde göra - inte bara nattvard. Det som stoppade mig var att allt man gjorde, var i syfte för att man skulle få Guds välsignelse, förlåtelse eller att han skulle höra ens böner. Det var inte så jag ville ha det! Min förväntan var att alla skulle få tro på sitt sätt, om det så var att inte tro alls. Istället blev det rent av plågsamt för min del. Jag höll på att börja gråta. Visst kan det bero på att jag är svag psykiskt, men det var obehagligt. Så mycket tro och så lite jag. Allt var för Gud. "Han har skapat allt, han är Herren, han är bäst, jag är hans barn, jag kan inte bestämma själv, jag är för dålig för att kunna leva mitt eget liv..." Hoppas inte att någon tar illa upp av det här inlägget, det är absolut inte meningen. Jag tycker bara att det är synd att min uppfattning av den kristna tron har försämrats. Jag ska ge det en chans till, nästa gång det är Ungdomsmässa. Gillar jag det inte då, får jag helt enkelt låta bli att gå dit. Hoppas bara att jag inte blir tvungen att sluta i Ungdomsgruppen...


Läsarnas Ord
Ord från: J

Hallo,

Frågestunden, Det var ett bra svar på en dum fråga haha. :)



Oj, låter ju inte kul det där med ungdomsmässan, varför slogs ni ihop med en annan församling då?



Hoppas att det bättras, så att du kommer trivas lika bra som innan ihopslagningen!



Joakim.

2010-02-18 @ 22:43:02
URL: http://jwwj.blogg.se/
Ord från: becka

men deeeeeet är fel! Kan du inte ta upp de med någon av ledarna? Berätta hur du kände och att du inte vill återuppleva det igen liksom, de måste förstå. för de är trots allt en "ungdoms"grupp och ingen "kristendoms"grupp. skillnad.

Stå på dig!

Kram <3

2010-02-19 @ 00:49:59
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: NINNIE

sv; tack! :) glad jag blir :)

2010-02-19 @ 10:29:03
URL: http://ninniesodergren.blogg.se/
Ord från: Julia

Om tanken var att ni skulle få vara delaktiga i innehållet så är det helt fel att det ska bli sådär, så ska du inte behöva känna - dina åsikter borde ha hörts!!



Men annars tycker jag nästan att det är tvärtom, i min (förra) församling. De har raderat vissa ord, som djävulen och synd. De pratar så allmänt om allting att tron knappt lyser igenom. De är så rädda att förlora fler medlemar, svenska kristna, att de modifierar det helt. Jag vill ha mer tro, och mindre annat.



Däremot så tycker jag att du gör rätt i att tycka att det är obehagligt. Man ska aldrig aldrig vara tvingad eller känna sig tvingad. Det är fel!



Jag hoppas att det går bättre nästa gång <3

2010-02-19 @ 12:41:51
URL: http://tankesmedja.blogg.se/
Ord från: Tessie

Här är det som andra skrivit, du ska följa ditt hjärta, din tro och det du känner. Glöm inte att du har en egen vilja, du bestämmer vad du ska tro på och vad du utsätta dig för. Ingen annan ska styra ditt tänkande. Vad du väljer att tro är upp till dig. Ingen ska ha makten att säga till dig att du inte duger bara för att du kanske har en annan tro, eller inte tror på samma sätt som andra gör. Dina åsikter, värderingar, funderingar, känslor är dom som är viktiga i det här faller, som alltid annars. Lyssna på dig själv gumman. Då kan det inte bli annat än rätt.. <3 -kramar om hårt-

2010-02-19 @ 14:32:01
URL: http://curvie-delicious.blogspot.com/
Ord från: Erica

Hm.. jag vet inte riktigt om jag förstår helt hur du hade velat att ungdomsmässan skulle ha varit istället. Nu är inte jag insatt i hur Svenska Kyrkan fungerar på alla områden eftersom jag personligen inte gillar deras bibelsyn och därför är med i en frikyrka istället, men jag antar att poängen med en ungdomsmässa är att det ska vara ungefär som en vanlig mässa fast enbart för ungdomar!? Alltså att det är meningen att fokuset ska vara på tron!? Hur var ungdomsmässorna förut innan ni slogs ihop med den andra gruppen!?

Det är såklart dåligt att du inte kände dig välkommen och att ingen ens verkade lyssna på dina åsikter(?). Så borde det ju absolut inte vara. Men ingen kan ju tvinga dig att vara med på saker som du inte vill vara med på iallafall.

Men en fråga bara; Varför går du till en ungdomsgrupp i kyrkan från början om du verkligen tycker att det känns obehagligt då det blir mycket som handlar om tro? Självklart så kan man ju gå även om man inte tror själv för att man trivs, för att det är kul eller för att man är nyfiken på tron. Men som jag förstår det så tycker du att det är obehagligt då det handlar mycket om tro(?).



Varför tror du inte på Gud förresten?

2010-02-19 @ 16:37:00
URL: http://faithhopelove.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0