Betalsystem kan leda till olyckor


Artikel i dagens Metro.

I dagens Metro fanns en artikel angående Västtrafiks nya betalsystem. Som rubriker lyder kanske man kan förstå vad det handlar om. "Västtrafiks informationsmiss om sitt betalsystem kan leda till trafikolyckor, enligt Göteborgs spårvägar." "Resenärer ställer mängder av frågor till förarna." "Chaufför: "Som värst kan det bli hundra frågor per dag.""
Det är klart att det blir frågor, när Västtrafik inte har informerat. Deras skyltar räcker inte, för att man som resenär ska få sina enskilda frågor besvarade. Jag har också frågor, som jag inte kan få svar på bara genom att se på skyltarna. Att folk blir förvirrade är inte så konstigt. Tidpunkten (den platsen där man kan få information av Västtrafik) är alltid full och man får vänta ett bra tag innan man får hjälp. Jag kan förstå att man som resenär inte vill vänta där. Man väljer istället att fråga chauffören på bussen, där är det ju inte lika lång kö. Om alla ställer en lite fråga blir bussen mer och mer försenad för varje minut som går. Chauffören blir försenad, resenärer blir irriterade och det blir kaos. Bussen blir en trafikfara och kan leda till allvarliga konsekvenser.
Är detta okej? Hur ska Västtrafik göra för att ställa situationen till rätta?
Det förvånar mig att ett så stort företag som Västtrafik inte sköter sina uppgifter.


Läsarnas Ord
Ord från: Jannica

jag kan inte fatta vad meningen är att byta betalsystem överhuvudtaget :s jag ser inget enklare med det, som de påstår att det ska vara. Fast det är klart, det är ju nytt och så, i början är det ju problem, men i framtiden blir det lättare att vänja sig vid denna skiten?

2010-01-19 @ 00:14:51
URL: http://jannicatess.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0