Framtidens journalist?

Hej alla glada!
Idag är i alla fall jag på allmänt bra humör. Det kan bero på att det är fredag... eller så är jag glad för att besöket på GP var väldigt spännande. I vårt case Breaking News som vi har nu, jobbar vi mycket med att analysera nyheter. Var det då inte ett perfekt tillfälle att besöka GP-huset i Göteborg, när vi är så insatta i allt som har med nyheter att göra?


Bild från Google.

Det var ett väldigt roligt och intressant besök. Vår guide var väldigt bra och jag hade faktiskt en väldigt trevlig eftermiddag. I början av besöket frågade hon om det fanns någon i klassen som vill bli journalist. Jag räckte upp handen. Än är jag inte helt säker på min sak. Jag har ju drömmar om att bli socionom... Journalist är dock inget som jag verkligen strävar efter att bli. Som ni förhoppningsvis har märkt, älskar jag att skriva. Det är det bästa jag vet! Det spelar inte så stor roll vad jag skriver, bara jag har en grund att stå på. Skulle jag skriva om ett ämne jag inte är ett dugg insatt i, hade det antagligen blivit pannkaka av allt ihop. Men om vi bortser från det och bara fokuserar på skrivandet i sig, tycker jag att det är en lycka att få skriva! Ett jobb som journalist skulle jag absolut inte ha tackat nej till - frågan är bara hur länge jag hade stannat. Att skriva under press är inte riktigt min grej. Som journalist gäller det att leverera artiklar, något som inte lockar mig. Får jag däremot skriva i min takt, då skulle jag tycka att det var kul.
Om jag då ska sammanfatta lite kort, är kanske yrket som journalist ingenting för mig. Skriva kan jag göra i andra syften; kanske en kolumn i en tidning, en krönika eller varför inte skriva en hel roman?! Drömmar om att få mina texter publicerade är en motivation till att skriva. Min blogg är ju ett sätt att publicera mina ord på. Kanske blir jag en dag en stor bloggerska eller varför inte en omtalad författare....?

Har du något drömyrke?


Läsarnas Ord
Ord från: J

Så, nu borde det väl funka?



Kommer faktiskt inte ihåg hur jag kom in på din blogg. Nej, du känner inte mig. :)

I brist på annat att göra så läste jag på lite bloggar, och sen när jag väl hade kommenterat så vill man ju se vad som svaras. :)



Joakim.



Hur är det i skolan nu då? Bättre än förra terminen? :)

2010-01-22 @ 17:14:55
URL: http://jwwj.blogg.se/
Ord från: Erica

Svar: Jag gillar det du skriver, hur du skriver liksom. Det blir alltid intressant att läsa, och sen är det bra att bloggen är uppdelat i kategorier och ser fin ut. :)

Hur tycker du min blogg är då? :)



Journalist låter som ett intressant yrke. :)

2010-01-23 @ 01:09:30
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Ord från: julia

mitt drömyrke är reseledare ;) :)

2010-01-23 @ 11:47:28
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Ord från: Jasmine - ägare till RosaNatt

Svar till 'J':



Hej! Ja, nu har du skaffat dig en blogg. Publicerar du bara ett inlägg, så kan jag kommentera hos dig. ;)



Jag är glad att du klickade in dig på min blogg. :)



I skolan är det... Jag tror det blir bättre med tiden. Jag har ju fortfarande ingen direkt att vara med, bortsett från några få vänner i tvåan. Jag saknar dock att ha någon i klassen att umgås med.

Tack för omtanken och för din kommentar.



Kram

2010-01-23 @ 12:51:59
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Ord från: julia

sv: nja, den gick att äta men jag föredrar nog vanliga corn flakes :)

2010-01-23 @ 13:00:11
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Ord från: becka

Svar : hehe, jag har inte pratat om de så mycket i bloggen o så.. blev de ganska nyss också. Eller, jag har ju varit kristen i hela livet, är döpt osv och gick i Betel när jag var mindre, sen tappade jag intresset ett par år. Och nu när jag gjorde slut med Björn så frågade mina grannar om jag ville gå med på KU och testa o så.. och de kändes skönt. Det hjälpte mig att dels gå vidare från björn och dels hitta en annan trygghet än just kärlek. Så på sätt och vis är det tack vare björn som jag hittade tillbaka till "Gud".

Sedan är jag lite skeptisk till vissa saker i bibeln, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Men att tro på något efter döden, såsom himmelen ger en lite sinnesfrid. och det är skönt ibland.



Du kan ju utbilda dig till journalist. Det finns en bra linje i lysekil som jag ville gå. Men inte vågade riktigt. haha. Sedan kan du ju bli socionom också och varva lite mellan jobben. Skriva på fritiden kanske (utan krav) och sälja artiklarna till olika tidningar eller lägga upp på bloggen. Det kanske kan hjälpa dig att komma ifrån om du fastnar i en familj såsom vi pratade om tidigare. Det är nästan sjukt vad lik du är mig. Eller vad lika vi är varandra. Du vill precis det jag vill, undantaget är att jag tror du vågar de mer än jag gör.

Kramar

2010-01-23 @ 15:20:19
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: Erika

Jag gillar skor som ser ut så, men smaken är som baken annars skulle det vara en tråkig värld att leva i ;)



Hoppas att du har en fin kväll!

2010-01-23 @ 16:20:35
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Ord från: Erica

Svar: Jo, det stämmer nog. Försökte få med så mycket som möjligt som är viktigt i mitt liv i headern utan att det skulle se för rörigt ut. :)

2010-01-23 @ 18:02:13
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Ord från: Mathilda

Hejsan! Såg att du kommenterat i ett inlägg om att du gillar Gina Tricots kläder. Tänkte tipsa dig om min blogg "Gina Tricot News", den kanske kan vara något för dig?

Kram

2010-01-23 @ 21:52:50
URL: http://ginatricotnews.blogg.se/
Ord från: Julia

Författare och lärare är mina drömmar, men jag har haft andra. När jag var liten ville jag bli detaljsnickare, när jag gick i mellanstadiet ville jag bli konstnär och i högstadiet ville jag bli mäklare. Fast jag har velat bli författare hela livet och lärare sedan i sexan :)



sv: han var nog inte beredd på att jag skulle dra upp persiennerna när han stod där. Men nu är flytten i full gång, så det känns bra.



Självklart ska du skriva, det finns forum där du kommer trivas, är det journalist så är det, är det något annat så hittar du nog dit :D

2010-01-23 @ 23:17:35
URL: http://tankesmedja.blogg.se/
Ord från: Erika

Hehe, några magiska krafter har jag inte märkt av.



Nätta sandaletter är också fina. Men jag har svårt att hitta sådana som passar. Har som breda ankfötter ;)

2010-01-24 @ 13:32:45
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Ord från: Motorcykeltjejen

Författare tycker jag att du ska bli!

Skriv böcker!! =)



Haft en bra helg?

Kramar

2010-01-24 @ 20:32:22
URL: http://nakenhunden.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0