Förebilder

De flesta av oss har en förebild; en person som vi ser upp till och tar inspiration ifrån. Det kan vara en artist, skådespelare, förälder, vän, annan vuxen... Jag har många förebilder som inspirerar mig - alla på olika sätt.
Jag tycker det är viktigt att ha förebilder, just för att man har ett mål att sträva mot. En inspirationskälla som visar vägen, guidar en och som ger en trygghet. Samtidigt får man inte låsa sig vid tanken. Att ha en förebild är inte alltid positivt. Man kan lätt hamna i skiten, bara för att man ser upp till fel personer.
Förebilder kan liknas med ett facit, du vet dem som finns längst bak i matteboken. Där står svaret och i bästa fall också en uträkning. Människan är en konstig varelse, det har jag konstaterat många gånger. Inte minst när det gäller att passa in och vara som alla andra. Just det, att man vill se ut, bete sig och föra sig som någon annan, det är den enkla vägen att leva livet. Ens förebild blir till ett facit, där alla svaren finns.
Men hur blir det, då ens förebild försvinner eller på annat sätt förändras? Hur klarar man sig, när ens förebild inte längre finns? Då tappar man sin trygghet och från den gropen är det svårt att ta sig upp. Utan facit i hand blir vi ofta rädda. Människor skräms av tanken att göra fel! Vi blir blinda och undviker att se hur vi själva är. En förebild finns ju där, det är bara att göra likadant, eller?
Jag har alltid strävat efter att vara mig själv. Det har inte varit lätt alla gånger (se bara hur det har gått på gymnasiet...), men jag har alltid haft som mål att vara mig själv. Det har tagit på krafterna, det tror jag att ni förstår. Hur jag lyckats, har jag mina förebilder att tacka för. De har visat att det är okej att vara sig själv. Mina förebilder är dem som tycker om mig. De ger kärlek och då vill jag ge kärlek tillbaka.

Förebilder är en trygghet för de som inte vågar stå på egna ben. De flesta av oss är inte så starka så att vi kan klara oss helt själv. En trygghet att se upp till, är något vi alla har - även om vi inte vill erkänna det.


Läsarnas Ord
Ord från: LORISSA

superbra inlägg!



sv: att inte handla second hand är inte egoistiskt alls :)

2010-05-06 @ 19:12:31
URL: http://lorissalovebomb.se
Ord från: Annika

Så sant så sant!

2010-05-06 @ 19:50:51
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Ord från: Erika

Mycket bra skrivet! =)

2010-05-06 @ 20:36:56
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Ord från: Amanda

Hej det var jag som la upp inlägget på detfinnsandra. Jag förstår helt vad du menar, jag tar inte illa upp alls :) Du har rätt, det var inte ett om de mest gripaande inläggen. Men tro mig jag har värre. :)

Har du några förebilder`?

2010-05-06 @ 21:06:15
URL: http://gotonight.wordpress.com
Ord från: rui

sv; mycket bra skrivet! håller med! vart kommer alla ideer ifrån? ;)

2010-05-06 @ 21:13:54
URL: http://ruis.blogg.se/
Ord från: Amanda

Okej. hehe det känner jag igen! Nått speciellt som hade hänt? Haha jasså? Fotboll hos dig med? :P

Hmm, asså jag är typ livrädd att folk ska vara arga på mig de är nog därför tror jag men är inte säker... :/

Tack :) hoppas inte du tar det på fel sätt men du håller också inne på berättelser va? Jag menar, de flesta som läser den bloggen har ju det.

Jag menar inte det på ett dömmande eller elakt sätt, bara undrar. Hoppas som sakt du inte tar illa upp :)



Okej :) Vilka författare gillar du? Jag vill också bli publicerad men vet inte om jag är good enough. Men får väll öva :)



Kram

2010-05-07 @ 16:22:06
URL: http://gotonight.wordpress.com

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0