Lekar på barnkalas

Kadri ska ha barnkalas idag och behöver tips på inomhuslekar. Jag har haft en hel del barnkalas i mina dagar. Min mamma har alltid varit bra på att komma på lekar, så jag har lärt mig. Nu är jag dock lite för gammal för att fira födelsedag med massa lekar som underhållning (även om jag fortfarande tycker det är himla roligt). Jag tänker därför hjälpa alla småbarnföräldrar där ute och ge dem mina tips.

- Gissa, Rita, Spring! går ut på att barnen blir uppdelade i två lag. En representant från varje lag kommer fram till dig och du viskar en sak till dem, som de ska rita. De springa tillbaka till sitt lag och ska där rita vad du har sagt till dem. Det laget som gissar rätt först vinner. De som ritar ska vara tysta och får inte säga någonting annat än 'JA' eller 'NEJ'.
Förberedelser: En lista på saker att rita, papper att skriva poängen på. Papper att rita på och pennor att rita med. Eventuellt priser i form av en klubba, chokladbitar eller liknande.

- Chokladleken är jätterolig! Alla sitter i en ring. I mitten finns en skärbräda med en Marabou Chokladkaka på. En tärning går runt. När man slår en sexa, får man gå in i mitten och börja äta choklad - med kniv och gaffel. Man måste alltså dela chokladen med besticken. Händer får inte användas! För att göra det svårare kan man lägga fram halsduk, mössa och vantar som barnen måste ta på sig, innan de får börja skära. Man får sitta i mitten och äta choklad tills näste man slår en sexa. Då måste man släppa allt och lämna över till den nye lycklige. Jag kan lova att man får sig en hel del goda skratt.
Förberedelser: Två chokladkakor från Marabou (annat alternativ går självklart också bra), en skärbräda, kniv och gaffel, mössa, vantar, halsduk. Är det många bra kan det vara lämpligt att dela upp barnen i två grupper. Då behövs det dubbelt av allt.

- Spotta råtta är ganska klurigt, men roligt. Denna lek ska utföras utomhus, eftersom golvet inte blir särskilt trevligt efter detta. Två lag, varje lagmedlem har en geléråtta i munnen. Genom att suga på den, blir den hal. Det är då lättare att spotta råttan, vilket hela leken går ut på. Laget står på ett led, bakom en utsatt linje. Första personen i leden spottar råttan så långt hon kan. Nästa person i ledet går fram och ställer sig bakom den spottade råttan. Därifrån spottar hon sin råtta, så långt hon kan. När alla i laget har spottat ser man vilket av lagen som tillsammans har spottat längst. De vinner!
Förberedelser: Geléråttor till alla som ska vara med i leken, priser.

Jag kan garantera er att det blir många skratt under lekarna. Ha så kul!


Läsarnas Ord

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0