Matematik C är svårt


Matematik C

Eftersom jag har valt att läsa naturmatten, trots att jag är samhällselev, innebär det att jag har börjat läsa Matematik C. Idag gick vi igenom derivata och jag blev helt förkrossad. Nog för att Matematik C är svårt, men derivata är krångligt. Allt man har lärt sig sätts nu på prov och har man missat endast en genomgång kan det bli problem. Jag har problem. Dels för att jag har missat någon enstaka genomgång under tidigare kurser i Matematik, men också för att jag tycker det är svårt. Det finns delar av matematiken som jag fortfarande inte har förstått - och då har vi ändå gått igenom det flera gånger.
På högstadiet kunde jag lätt bli väldigt frustrerad och det ledde till tårar. Det var självklart inte bara det faktum att jag inte förstod. Det handlade också om att jag kände mig dålig, misslyckad, otillräcklig, dum, korkad, efterbliven... Mycket spelade in och jag hade under matematiklektionerna på högstadiet ganska nära till gråt. Min lärare var jättebra och mina vänner var fantastiska. Men när jag satt där, liksom idag, och insåg att alla andra förstod - alla utom jag - då kom tårarna ganska snabbt.

Matematik C är svårt. Men vem har sagt någonting om att ge upp?


Läsarnas Ord
Ord från: Emma

jag tycker faktiskt att det är rätt lätt att derivera. när man väl lär sig reglerna så sitter det sen. :P jag har själv läst matte E. :)



SVAR: ja, verkligen. galet!!

2010-10-05 @ 13:04:05
URL: http://emmasol.blogg.se/
Ord från: Artemis

Du får jättegärna fråga mig om du vill =) Jag har läst jättemycket matte och hjälper gärna till om jag kan =) Det är bara att mejla mig i så fall. Kram!

2010-10-05 @ 13:42:52
URL: http://kanjagblifrisk.wordpress.com
Ord från: Emmy

Kan känna samma sak ibland, själv går jag på högstadiet, men ibland när jag inte fattar någonting av matten kan jag känna mig väldigt frustrerad och misslyckad. Sen hjälper det inte att ha världens sämsta lärare.. -.-'

2010-10-07 @ 13:19:36
URL: http://effis.blogg.se/
Ord från: David

Derivera är inte så jättesvårt tycker jag, det svåra är när man måste tillämpa derivator i problem. Då måste man tänka ett extra steg för det mesta :P

2010-10-10 @ 00:30:48
Ord från: Jasmine - ägare till RosaNatt

Svar till David:

Jag tror att derivata kommer bli lättare, när jag har fått öva på det ett tag. Då kommer den stora utmaningen; att kunna använda det praktiskt.

Kram

2010-10-10 @ 20:31:52
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0