Tankar om träning

Min mamma har tränat på Friskis&Svettis i över tio år. Nu är det min tur att också börja träna där. Den största anledning till att jag har börjat träna är att idrotten i skolan inte längre ser ut som förut. Istället för att ha en bestämd lektion en gång i veckan, får vi istället boka in oss på pass som skolan håller i. Det finns pass i träningshallen, precis som förra året om man vill det, men det fick också andra aktiviteter att välja på, så som powerwalk eller yoga. Vi har dessutom fått sätta upp mål inför året och det är dem vi ska sträva mot. Jag insåg ganska tidigt i mitt funderande kring målen, att jag aldrig skulle klara att uppfylla dem med min livsstil. Jag tränar aldrig. Jag tycker inte det är roligt på grund av x antal orsaker. Men ska man nå ett mål, får man ändra på sin livsstil - i alla fall tänka utanför ramarna.

Jag har köpt ett kort på Friskis&Svettis (som mamma betalade). Tanken är att jag ska träna åtminstone en gång i veckan. Som jag ser det, kan det inte skada att vara aktiv minst en gång i veckan. Kroppen mår bra av att röra på sig. Själen känner sig också gladare efter ett träningspass. Det kände jag idag, när jag körde ett avancerat pass i Step 2. Det var svåra steg och det blev rörigt, men kul var det. Egentligen är det roligt att träna, det gäller bara att få tummen ur röven. En kick i baken skadar inte, om man vill komma igång med träningen.

Mitt mål med träningen är att min kropp ska må bättre och att jag ska tycka det är värt allt besvär med (Ja, det är besvärligt) att träna. Jag vill träna för att det är kul, inte bara för tränandes skull. Dessutom måste jag hålla kontroll på min träning. Jag vill för allt i världen inte bli en träningsnarkoman som tränar så fort tillfälle ges. Jag blev faktiskt lite rädd för mig själv, när jag satt på bussen hem idag. Tog upp schemat över anläggningarnas träningspass och kom på mig själv med att sväva iväg. Det är inte rimligt att jag åker in till stan tidigare imorgon bitti, för att träna ett pass innan skolan börjar. Jag tränade ju idag och dessutom har jag ett yoga-pass i skolan imorgon. Nej, skippa träningen och vila säger jag. Man ska inte träna ihjäl sig. Visst är det skönt, men när tränandet blir ett oersättligt adrenalin, då måste man säga stopp. Jag ska inte bli träningsnarkoman, bara träna lite mer för att må bättre.

Tränar du? Hur ofta? Vad tränar du?


Läsarnas Ord
Ord från: Eleonore

Jag tränar inget alls, men försöker komma ut och powerwalka en del :)

Va skönt att du har någon att umgås med iaf så du inte är helt ensam! Ingen ska behöva vara det tycker jag :)

Ha en fin kväll nu! kram

2010-10-05 @ 20:30:07
URL: http://fikamed.blogg.se/
Ord från: Erika

Jag brukar ta en promenad nästan varje kväll och så tränar jag på gym någon gång i veckan.

Men jag tycker att det är skittrist att träna så jag får släpa mig till gymet varje gång, hehe!

2010-10-05 @ 20:40:20
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Ord från: Anniepie

Nää, jag har försökt men det går bara inte! Är ingen träningsmänniska helt enkelt! :P Kör lite wii fit ibland och det är ganska jobbigt om man kör länge, sen går jag promenader och är ute en hel del. Men men, önskar dig all lycka till med träningen! :D Kämpa på och sätt ett mål som du ska klara efter varje pass! ;) Kramar!

2010-10-05 @ 21:16:18
URL: http://www.metrobloggen.se/Anniepie
Ord från: Diana

Det är bra att träna, man ska "bara" ta sig i kragen och gå dit med... Jag tränar nada. Tyvärr. :)

2010-10-06 @ 12:56:12
URL: http://decdia.blogg.se/
Ord från: Mimmi

kul att du börjar med träningen, det är skitjobbigt i början men tillslut blir man lite beroende. så blev iaf jag, nu tränar jag 5-6 ggr i veckan. främst spinning men ska börja med styrketräning nästa månad. plus 2 pass i veckan hos en sjukgymnast eftersom jag är skadad just nu. så de blir ju en hel del för mig :)

2010-10-06 @ 14:29:42
URL: http://bubbelsnubbel.blogg.se/
Ord från: Artemis

Jag har precis börjat träna på gym och det brukar bli ungefär varanan dag, inte mer i alla fall =) 1-2 timmar per gång

2010-10-06 @ 16:24:13
URL: http://kanjagblifrisk.wordpress.com
Ord från: Nenaa

Jag tränar ju fotboll (som du vet) och går på ett gymnasium med en linje: Natur-idrott med fotbollsinriktning.

I laget tränar jag tre gånger i veckan + en match ungefär. Sedan tränar jag fotboll på skolan två gånger i veckan, och dessutom har jag tre idrottslektioner i veckan.

Så ungefär 9-10 gånger i veckan på ca. 1½ h.



Men... (nu svarar jag på din fråga i min blogg...)

Jag opererade ju foten för lite mindre än två år sedan, för uttänjda och avslitna ledband (för många stukningar). När man stukat foten en gång är det lätt att stuka igen och igen och igen. De förkortade och fäste alltså ledbanden igen, så att det skulle vara som innan någon av stukningarna - jag började alltså om på noll. I måndags lyckades jag ändå stuka den förbannade (jag vill egentligen använda ännu grövre ord, för det är så j... himla jobbigt) foten igen. Den opererade foten.!... Även om jag hade tejpat den så lyckades jag ändå stuka upp den. Så ja... nu kan jag inte gå = jag kan inte spela fotboll (inte träna) = jag kan inte leva.



Ha det bra, kram

2010-10-07 @ 09:20:24
URL: http://nenasegerbrand.devote.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0