Dum eller bara arrogant

Föreläsningen har knappt börjat, innan den första frågan ställs. Läraren tar det med ro. Frågor är ju roligt att få och som lärare tror jag att intresserade elever uppskattas. Frågan besvaras och nu börjar läraren gå igenom dagens ämne. Jag sitter med stora ögon och blicken koncentrerat fäst på tavlan som fylls med ord, nya begrepp och förklaringar i kortfattade versioner. Efter fem minuter kommer den första frågan - den tyder på att det är ett svårt ämne och på att några i klassrummet har svårt att hänga med på allt det nya. För mig är det helt okej att än en gång få resonemanget förklarat för mig. Frågan blir besvarad, läraren fortsätter. Fem minuter hinner gå, innan nästa fråga ställs. Denna gång är det inte något svårt som bör förklaras, eleven i fråga har bara inte lyssnat. Läraren upprepar sig och fortsätter sedan. Fem minuter, nästa fråga. Några i klassen börjar stöna. "- Han sa ju precis det...". Läraren ler ursäktande och vänder sig mot eleven för att ge denne en förklaring. Detta sker flera gånger och för varje fråga som ställs, undrar jag vad det egentligen är som händer. Fråga efter fråga, en var femte minut, bevisar att många av eleverna inte ens lyssnar på läraren. Fler elever i klassen börjar störa sig på detta och uttrycker sin misstro - jag är mest tyst och försöker hålla irritationen på avstånd. Frågorna blir bara dummare och dummare. Eller kanske går jag bara i en klass med ignoranta elever... Det är svårt att veta, eftersom steget mellan dum och ignorant - och i värsta fall arrogant - inte är så stort. Det gäller att hålla tungan i styr, annars uppfattas man lätt som korkad.

Självklart kan man då och då slänga ut sig påståenden som i alla lägen inte är helt genomtänkta - men en fråga var femte minut?! Det är inte alltid samma elev som räcker upp handen, men någonting är det tydligen med eleverna. Jag suckar åt deras förlust, tycker det är synd att intresset för att lära sig om världen inte intresserar dem. Samtidigt ler jag för mig själv; så länge jag är tyst och undviker att uttalar mig rent av korkat, verkar i alla fall jag vara en av de smartare i klassen (trots att det kanske inte alltid är så). Det är synd att det finns elever som provocerar, utnyttjar uppmärksamheten och ska göra sig märkvärdiga. Det bästa vore om alla lyssnade och ställde frågor utifrån det som de hade svårt att förstå och ville få förklarat för sig ännu en gång. Men så är det ju inte riktigt. En fråga var femte minut - det är den standarden på undervisningen som eleverna tydligen tycker är rimlig. Jag blir rädd. Är eleverna bara dumma eller rent av arroganta med en ignorerande attityd??


Läsarnas Ord
Ord från: Heidi

Sv: Det är ju nog trevligt med en liten loppis om den är bra organiserad. :) Jag var här för en vecka sedan i Borgå med mamma in till en loppis som nyligen öppnat. :)



Det var rätt stort, men det fanns inte ännu så mycket där. Och den var väl organiserad. :)



Kram

2011-04-06 @ 14:53:15
URL: http://karkkimonsters.blogg.se/
Ord från: FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo

sv; det gick ju absolut ner måste jag säga :d

2011-04-06 @ 15:18:27
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Ord från: Malin **

SV: Precis, tur nog finns det en koppelfästare eller vad man ska kalla det. Alltså som ett kort koppel inuti korgen som man kan sätta fast hunden med. :)

2011-04-06 @ 15:19:50
URL: http://honest.blogg.se/
Ord från: LORISSA LOVEBOMB

Så otroligt jobbigt. Som blivande lärare kan jag inte förstå hur er lärare kunde bita ihop. Det är en sak om det är allmänt obegripligt och man behöver en extra förklaring, men om de inte lyssnar och ändå känner att det är befogat att avbryta... det är bara respektlöst.



Sedan är det kanske inte helt smart av läraren att ha så långa genomgångar - 20 minuters föreläsande max, sedan slutar de flesta ta in ny information (finns forskat på!)

2011-04-06 @ 16:01:17
URL: http://lorissalovebomb.se
Ord från: Amanda ♥

Hej, var med och tävla om en länkning genom att svara på dagens gåta!

2011-04-06 @ 16:02:14
URL: http://amandabp.blogg.se/
Ord från: fia

tack så mycket:)

2011-04-06 @ 16:26:57
URL: http://josefinefia.blogg.se/
Ord från: Anja

Svar:

Tack så mycket! :)

2011-04-06 @ 16:58:47
URL: http://originalet.blogg.se/
Ord från: Sanna -Blivande mamma[Gissningslek på bloggen]

TACK så himla mycket, jag är superdupernöjd! Hon är otroligt duktig tantkim, kan rekomendera henne faktiskt :)



Eller hur, sådanna kommentarer vill man ha ofta. Värmer extra mycket :)

2011-04-06 @ 16:59:13
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Ord från: Anonym

åh tack vad glad jag blir!:)

2011-04-06 @ 17:04:00
URL: http://denisebjrk.blogg.se/
Ord från: marie

ja håller med, visst kan man missa nåt ibland men det märks rätt tydligt när någon inte lyssnat och det blir ett störande moment.



det gick fint hos tandläkaren idag :) inga hål!



kram

2011-04-06 @ 20:34:59
URL: http://imfreetobeme.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0