Dagens goda handling

Bussen fylls allt mer och jag noterar tydligt att många har återgått till arbetet efter semestern. Det är trångt och gången i bussen börjar fyllas med utmattade resenärer. På en av hållplatserna går en pappa på, han har två små söner med sig. Jag tvekar inte, utan frågar den yngsta av sönerna om han vill sitta. Han nickar förtjust, pappan ler ursäktande men tacksamt. Jag reser mig upp och lämnar min plats, alla ska få se min bravad. Även hon som sitter bredvid mig lämnar sin plats, men hon skyller på att baklänges inte är en resa som passar henne.

Dagens goda handling och jag skryter gärna om den. Och samtidigt vill jag uppmuntra andra att göra det samma. Inte bara skryta om att man tar väl hand om sina medmänniskor, utan att faktiskt tänka på att alla resenärer inte har samma möjlighet att stå upp. Barn, människor som börjar komma upp i åren och gravida ska absolut sitta ner. Och vem är bättre lämpad att lämna sin plats till behövande? Jo, du som inte har några problem att stå upp. Och var inte så förbannat lat! Det är faktiskt okej att vara snäll ibland - du lär få igen det vid ett senare tillfälle. Och den dagen då du visar din sida som god medmänniska kanske du till och med får ett tack. Det fick jag idag och det gjorde mig väldigt glad!


Läsarnas Ord
Ord från: Lissie

Fint. Verkligen. Och vad fint du skriver hos mig också :)



Apropå tidigare inlägg så hoppas jag att du publicerar den där kärleksromanen! Kram

2011-08-11 @ 19:35:26
URL: http://fairlynuts.blogg.se/
Ord från: aidaho

sv; jag hittar alltid min frihet på hästryggen

2011-08-11 @ 20:34:41
URL: http://aidaho.blogg.se/
Ord från: AnnaWK

Ja man ska absolut resa sig för de som behöver sitta ner men ibland är det ju så att även folk i "normal" ålder behöver sitta ner.



Sv: Ja det ska faktiskt bli riktigt skönt att få längta lite efter skolan igen.



Ja ekonomin snyltades det verkligen på med tanke på alla flygbiljetter över halva jordklotet men det var det värt.



Ah okej nej då förstår jag att du måste gå klart gymnasiet först. Hur kommer det sig att din kille bor i Stockholm? Eller är han där ifrån?

2011-08-11 @ 21:40:24
URL: http://annawk.blogg.se/
Ord från: LORISSA LOVEBOMB

Vad fint att uppge sin plats :) Jag gör det alltid faktiskt, det gör mig ingen skillnad faktiskt, men andra verkar uppskatta det mycket :D



sv: i höst vet jag inte, jag har inte fått något schema ännu, men kursen heter svenska III, så det borde bli bra :D

2011-08-11 @ 23:50:58
URL: http://lorissalovebomb.se
Ord från: Sophie'

Hallå nu har jag skaffat en ny blogg efter ungefär en månads blogguppehåll.

allt bra med dig? :D

2011-08-12 @ 00:25:43
URL: http://sssophiies.blogg.se/
Ord från: mittlivogis

Jättebra att hjälpa andra, det ska man inte ta för givet, många som inte bryr sig nuförtiden. Men just skryta tycker jag personligen inte om så det försöker jag undvika.

2011-08-12 @ 00:38:04
URL: http://mittlivogis.wordpress.com/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0