Inspiration till ett hem

Man kommer till en tidpunkt i livet, då man intresserar sig för ett framtida hem. En tid då det inte längre är lika okej att bo hemma hos mamma och pappa. Man drömmer om ett eget boende; ett hem efter egen smak och efter eget tycke. Jag har kommit till den tidpunkten.

Jag ser fram emot att få flytta hemifrån och skapa mig ett eget hem utifrån personliga önskemål. Det handlar inte bara om att klara sig på egen hand, det handlar också om att bygga upp ett hem utifrån egna idéer. Alltifrån hur man ska hantera skåpet med plastlådor till det faktum att glasen inte får plats på den där speciella hyllan just för glas. Att få ta tag i problemen själv, istället för att störa sig på att det inte fungerar bra i föräldrahemmet.


Klocka från IKEA.

I veckan var mammas hushåll på IKEA, en händelse som inte inträffar alltför ofta. Vi hade en lista att gå igenom och den bockades av allt eftersom. Jag gick runt på egen hand och sög åt mig av all inspiration. Vistelsen på IKEA väckte tankar till liv och jag hittade några riktigt bra fynd, bland annat en klocka som jag tycker är väldigt retro. Jag blev kär! Den är fantastiskt fin och jag bara längtar efter att få köpa den till mitt framtida hem. Att gå omkring i ett stort möbelvaruhus fick mig verkligen att inse att jag själv snart har chans att påverka ännu mer i mitt liv, nämligen ett eget boende. Tankarna på att dela det med någon kom självklart upp och jag tog då ett beslut. Att bo tillsammans med någon innebär inte att man tvunget måste vara överens om all inredning; det handlar om att acceptera och kompromissa sinsemellan. Jag har i alla fall bestämt mig; klockan från IKEA ska finnas i mitt hem, om den så måste stå gömd bakom böckerna i en dammig bokhylla.

Trackback
RSS 2.0