En liten anekdot från lobbyn

Som lobbyvärd möter jag många av hotellets gäster. Receptionen sköter in- och utcheckningar, men jag får minst lika bra kontakt med gästerna. Det kan till och med hända att gästen i första hand vänder sig till mig - som idag!

En medelålders man kom fram till mig och erkände att familjen pinsamt nog hade lyckats låsa in bilnycklarna i bilen. Familjen hade varit gäster på hotellet och skulle, efter dagen på Liseberg, åka vidare... men så blev inte fallet. Mannen verkade lugn, men jag kunde så väl förstå känslan han hade inombords. Jag lyckats med hjälp av datorn ta fram telefonnumret till biltillverkarens jour och erbjöd gästen att låna en telefon i receptionen. Jag såg det som en självklarhet; det är mitt jobb att erbjuda service och jag ser det också som min skyldighet som medmänniska att hjälpa till så gott jag kan... Familjen kunde inte göra annat än att vänta. Frun var tydligen mer påverkad av incidenten än var mannen, som kunde inte låta bli att skratta åt hela situationen, var, men de var båda mycket trevliga. Jag höll dem sällskap i väntan på att bärgaren skulle komma och situationen såg ut att lösa sig när jag senare lämnade lobbyn för att påbörja städandet av hotellrum.
 Jag kan inte påstå annat än att jag blev glad - och förvånad - när mannen under eftermiddagen tydligen hade checkat in för ännu en natt på hotellet, med tanke på dagen som hade börjat så olyckligt. Familjen hade fått rummet som jag nyligen hade städat och det var ett stort leende som spred sig över mannens ansikte när han kände igen mig. Och jag blev minst lika glad; det är sällan gästerna känner igen mig när jag inte längre går klädd i kostym. Mannen såg trött ut och jag kunde inte undgå att vara extra vänlig mot honom; en chokladbit var det minsta han förtjänade efter en så turbulent dag - håller ni inte med?

En vanlig dag på jobbet, typ.


Läsarnas Ord
Ord från: Lina

Åh tack så mycket! :D

2012-07-23 @ 20:14:02
URL: http://linaspyssel.bloggse
Ord från: trollet

haha, vilken tur i oturen att han träffa på dej - och båda gångerna=)) Du är fin!

2012-07-24 @ 00:50:33
URL: http://www.lchftrollet.blogg.se
Ord från: ♥ Sojka ♥

Blir så glad av att läsa om andras vänlighet! :)

2012-07-24 @ 10:08:46
URL: http://www.sojkasframtid.se
Ord från: Elin

Jag skulle älska ditt jobb. Har till och med haft det, och det var underbart. Så mycket man kan ge till andra människor, bara genom att göra det jobbet och vara duktig på det. Kommer du sakna det när du flyttar?

Du har nog rätt där, viljan är första steget. Som jag inte alltid har. För tillfället inte särskilt mycket alls. Mår inte finfint ikväll. Rakblad är liksom min räddning, jag har ingen annan för tillfället, inte haft sen jag började.

Hur ser närmaste tiden ut nu då? Ses ni snart igen?

Tror du har rätt där. Vi saknar nog några bitar som mognaden och åldern tog vartefter åren gick. Vi visste inte mycket om livet när vi gick på högstadiet, så den där naiva lyckan får nog aldrig igen.
japp, jag var frisk, om än att jag mådde dåligt, men jag var frisk och hade väl lindriga symptom på de sjukdomar jag har nu.
kramar

2012-07-24 @ 21:48:29
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se
Ord från: Ellen

Vad har man för arbetsuppgifter som lobbyvärd?
sv: Tack detsamma :) Kram

2012-07-24 @ 22:11:11
URL: http://ttypisktellen.blogg.se
Ord från: Emelie, Mamma till David och Leah

Tack! :D Vad söt du är! Hur är det med dig då?
Kram

2012-07-24 @ 23:42:29
URL: http://enmammaskarlek.blogg.se
Ord från: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Låter som att du har ett riktigt bra jobb :) Så härligt att kunna ge till andra människor!<3

2012-07-25 @ 01:19:03
URL: http://adaras.se
Ord från: Louise Dahl

Vad härligt att kunna hjälpa till :)

Sv: Tack själv snälla du!
Kram :)

2012-07-25 @ 10:18:02
URL: http://louisedahl.blogg.se/
Ord från: Eleonore

Jag skulle bli överlycklig om jag blev bemött så fint på ett hotell! Du verkar ju som klippt och skuren för serviceyrket till skillnad från många andra :) det gör ju så mycket för att vistelsen ska bli bra och minnesvärd på ett positivt sätt!

Åh jag skulle bli jätteglad om du ville skicka receptet på både marängtårtan och brietårtan :)
Hoppas du får en kanonads! Kram

2012-07-26 @ 12:50:22
Ord från: Eleonore

Råkade skicka iväg innan jag skrev klart adressen :)

2012-07-26 @ 12:51:25
URL: http://fikamed.wordpress.com

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0