Som aktiv i en tjejjour

Jag har engagerat mig i en tjejjour och känner av många anledningar glädje inför det.

Bild från kvinnojouren.se

Det började som ett sätt för mig att ta mig utanför fyra väggar. Jag behövde engagera mig i något, men tvivlade på vad en aktiv fritid kunde ge mig. Då livet tycktes grått var sociala grupper inte självklart för mig. Att jag engagerade mig i en tjejjour såg jag som en möjlighet att inte bara hjälpa mig själv ur den grå tillvaron utan också som ett sätt att hjälpa andra. Tanken som gick i huvudet var "Kan jag inte självklart hjälpa mig själv, kan jag kanske hjälpa andra och slutligen hitta det jag söker.", en tanke som visade sig innehålla mycket sanning.

Med tjejjoursengagemanget har jag hittat ett forum att pröva de kunskaper som jag får genom min utbildning inför en väntande socionomexamen, jag har fått en konkret verklighet att hänga upp teorin på och jag har sett samband mellan det som utbildningen ger och ideellt socialt arbete. Då min utbildning ofta betraktas som "flummig" är jag mycket glad över att jag har hittat ett praktiskt fält att vistas på parallellt med min utbildning. Dessutom har tjejjouren öppnat upp för nya tankar och funderingar i och med de reflektioner som uppkommer i samband med de föreläsningar och interna diskussioner som jag får ta del av. Mitt engagemang i tjejjouren har visat mig att utbildningen på Socialhögskolan ger en grund för vad socialt arbete innebär, men att verkligheten handlar om så mycket mer än det som går att läsa i diverse böcker.

Till sist har tjejjouren gett mig det som jag från början sökte så desperat. Gemenskap. Jag kom utanför fyra väggar, kände mig osäker och rädd för att bli dömd, men fann en plats, en grupp, en tillvaro där jag kan känna mig trygg, omtyckt och uppskattad. Jag vet inte vad som gör det - för likt där som i andra sociala rum är vi alla olika - men på något sätt är känslan där inne präglad av vänskap, trots att många av oss ses som nya bekantskaper.

Engagemanget blev inte bara en bit på vägen ut ur en grå tillvaro, det öppnade också upp för en bredare och mer hoppfull syn på min utbildning samt gav mig den gemenskap som jag så länge har sökt. Som aktiv i en tjejjour har jag inte bara hittat andra tjejer, jag har också hittat (tillbaka till) mig själv.


Läsarnas Ord
Ord från: minea

vilken himla bra grej tjejjouren verkar vara!! Särskilt om det enbart har fört med sig (fler) goda egenskaper till dig :')

2014-12-10 @ 20:56:07
URL: http://skymningsland.devote.se
Ord från: LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams

Tjejjouren låter som en bra grej! :)

2014-12-10 @ 21:50:14
URL: http://babustylee.webblogg.se
Ord från: Jossie

Åh jättebra att du är engagerad i sånt!!

2014-12-11 @ 16:05:58
URL: http://nattstad.se/jossie
Ord från: Elin

Underbart att läsa vännen. Vi har ju pratat mycket om det (gemenskap/vänskap/engagemang och allt vad vi hunnit med:) ) och det känns bra att läsa att du faktiskt funnit värde i det. Som du säger, det behövdes nog för att ta dig ur allt grått.


Svar: Ja, jag minns det. Hoppas att årets nyår blir minst lika mysigt som det förra.

jag är faktiskt väldigt förtjust (på rätt sätt^^) i din karl. Lite lik min. :) De där spontana småsakerna som gör sån skillnad i vardagen.

Kritiken från mig själv är så jävla dålig så den går absolut inte att hantera, man kritiken man får från de man jobbar med och för, och kritiken från vänner och familj är hanterbar och ofta till nytta.

Så hur känns det inför julen i år?
kramar

2014-12-11 @ 17:49:58
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se
Ord från: Amanda Jona [SPONTAN]

Heja dig!

2014-12-11 @ 19:17:25
URL: http://spontan.blogg.se
Ord från: Christina

Åh vad kul och spännande det låter :)

2014-12-11 @ 19:41:33
URL: http://jinxedchrissie.blogspot.com

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0