Barndomen genererar traditioner

I år firas julafton för första gången på egen hand. Här hemma i vår egen lägenhet är det jag, min sambo R och min lillasyster som tillsammans firar julen med allt som hör den till. Bortsett från mycket folk och samtal med diverse släktingar. Något att sakna, det ska jag villigt erkänna. Traditioner är viktigt för mig och att fira jul utan familj och släkt nära är annorlunda...

Det är för mig tydligt att minnen och traditioner från barndomen har smittat av sig och idag influerar de traditioner jag har som vuxen. Det handlar om allt från hur adventstiden inför jul kan vara, när man "får" julpynta och vilken syn jag har på julklappar till vilket julgodis som görs varje år samt vad som ska finnas på julbordet. Traditionerna bär jag med mig från mina föräldrar och släktingar och jag har under de fem år som jag har bott hemifrån gjort dessa traditioner till mina egna. Denna första julafton på egen hand blir det tydligt. Framför allt blir det tydligt att jag bär med mig mycket fint hemifrån och att jag gläds åt julen på ett sätt som inte är självklart för många människor.

Med detta sagt vill jag, oavsett om du uppskattar julen eller bär med dig ledsamma minnen från denna tid, önska dig en god jul med förhoppning om att årets julafton blir ett varmt minne att bära med dig.


Vit limetryffel - en tradition sedan flera år tillbaka.


Årets leverans från tomten.


Grönkålspaj - en tradition på julbordet som mamma har introducerat.

Jansons frestelse - en klassiker. I år gjord av mig.


Läsarnas Ord
Ord från: mammatillmirakel.blogg.se

Åhh mums, jag älskar verkligen Janssons Frestelse :) Kikar in och önskar er en GOD JUL! Stor kram!

2017-12-25 @ 20:07:06
URL: http://mammatillmirakel.blogg.se/
Ord från: NICOLE

Förstår att det blev speciellt som första jul. Men hoppas att det ändå blev lyckat och bra. Traditioner är viktiga för mig med =) SV: Tack snälla och detsamma. Kram

2017-12-26 @ 20:37:16
URL: http://nwistrand.forme.se
Ord från: Matilda Berlin

Hoppas ni hade en jättemysig jul i alla fall! Förstår att det inte är samma sak som hemma, men allt bli vad man gör det till, och ni var ju i alla fall tillsammans =) Kram finaste <33

2017-12-27 @ 08:14:18
URL: http://matildaberlin.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0