Att skriva om en vardag med ett sekretesspräglat jobb

Visst är det skillnad på att skriva om en vardag med huvudsaklig sysselsättning som student jämfört med ord om en vardag som heltidsanställd. Tiden och utrymmet att blogga blir mer begränsat. I mitt fall begränsas just inlägg om vardag, jobb och personlig utveckling utifrån jobbet som jag har. Att arbeta som socialsekreterare på socialtjänsten innebär att jag i mitt jobb dagligen har att förhålla mig till sekretess, lagstiftning och att personer kan lida men av att jag inte tänker mig för vid yttringar om jobbet. Bara det en utmaning i sig (!), dessutom är arbetet med människor överlag utmanande på fler sätt. Men jag älskar mitt jobb - jag har hamnat rätt!

Att skriva om en vardag med ett sekretesspräglat jobb innebär som ni förstår att jag inte kan skriva om de fascinerande möten med människorna som jag har och att jag inte kan delge er de spännande livshistorier som jag får ta del av. Att jobbet med människor kräver mycket av psyket och själen är också en förklaring till att jag inte skriver mycket om mitt arbete. På min lediga tid försöker jag aktivt att koppla bort jobbet, vilket allt som oftast går bra. Samtidigt vill jag så klart dela med mig av vardagen och ge er en bild av mig själv och mitt liv i ett större perspektiv. Inlägg om tedrickande, fikastunder och något kreativt som skapats ger säkerligen inte en helt sann bild av vem jag är och vad jag fyller mina dagar med. Men som sagt, jobbet utmanar - inte bara i rollen som socialsekreterare, utan även i rollen som bloggare.

Vill ni veta mer om mitt jobb berättar jag gärna ytterligare. Hjälp mig kartlägga vad ni som läsare är intresserade av att veta, så kan jag skriva ihop ett inlägg utifrån era funderingar. Lämna era tankar och eventuella frågor i en kommentar till detta inlägg.


Läsarnas Ord
Ord från: Linnéa

Jodå, idag mår jag mycket bättre, snart helg och så 😊

Hoppas du får en fin helg.
Kram

2019-01-17 @ 21:55:40
URL: http://linnealiebig.blogg.se
Ord från: Josefin

Jag läste lite av dina listor du gjort tidigare, hade vart kul om du kunde göra ett inlägg där du tittar tillbaka på en av listorna och ser om du fortfarande tycker likadant ;D

Sen skulle jag gärna veta mer om ditt jobb, hur det går till och vad för utbildning du gått osv.

2019-01-17 @ 22:56:55
URL: http://sejosefins.blogg.se/
Ord från: Sara Ekman

Skönt att du känner att du hamnat rätt <3

2019-01-18 @ 03:55:10
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Ord från: Jessica Högberg

Det vore kul om du beskrev vad du gör lite (så klart utan att berätta om människorna i sej)...

2019-01-18 @ 13:05:14
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Ord från: Yasmine

Känner ingen mig, det är exakt samma sak för mig. Jag jobbar ju för det mesta, så bloggen är verkligen inte en rättvisande bild för hur mitt liv ser ut. Detta inlägg var superbra, är det ok om jag gör ett liknande? :D
Kram

2019-01-18 @ 14:04:06
URL: http://www.yasmissy.blogg.se
Ord från: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★

Förstår dig, jobbar själv i ett yrke med sekretess och jag skriver ogärna om det mer än lite för att ingen ska behöva bli utlämnad :)

Kanske du kan berätta hur du valde ditt jobb?

2019-01-18 @ 17:58:08
URL: http://www.saramadeleine.se
Ord från: anniepiie

Intressant jobb detdär. En nära vän till mig jobbar med olika brukare osv så det är sekretess. Väldigt bra tycker jag men visst vore det kul att få veta vad du gör utan att avslöja någon. :)Kram

2019-01-25 @ 19:16:44
URL: http://anniepiie.blogg.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0