En lista om kreativitet

... och huruvida den lätt skymtas i vardagen. Som en kreativ person och känslomänniska lever jag ständigt med mycket tankar och pågående små kreativa projekt. Att skapa har för mig blivit ett sätt att uttrycka det virrvarr som pågår inombords. Beroende på period i livet, aktuellt sinnelag och tid varierar mitt skapande. Som tjugosexåring slår det mig att jag har skapat aktivt i mer än halva mitt liv. Jag vet att ni har väntat och här kommer därför (äntligen) min lista om kreativitet.

Skrivandet är en livsstil för mig.

Beskriv ditt skapande med tre ord och motivera.
Personligt
Skapande är så mycket mer än en hobby, det är ett uttryckssätt och en livsstil.
Lekfullt
Med åren har jag släppt på det stela uttrycken, däribland valt att använda färgpennor i min annars så svarta anteckningsbok samt vågat köpa hobbymaterial som inspirerar och kanske egentligen är svåra att göra något finare av (papprena är ju redan så vackra!).
Närvarande
Att skapa är ständigt närvarande i mitt liv - och jag älskar det. Dock krävs det en viss närvaro från mig själv och när jag inte riktigt är i fas kan skapandet kännas svårt...

Vad är ditt huvudsakliga skapande? När började du med detta? Vad är så roligt med just detta uttryckssätt?
Att skriva för hand. Jag började med detta under högstadiet, var då runt tretton år. Då kändes det som ett uppskattat sätt att uttrycka och hantera livet på. Med åren har det kommit att bli självklart. Jag skriver i princip dagligen, om så bara någon rad i en anteckningsbok.

Sen vill jag så klart även nämna mitt kortmakeri som jag har haft som hobby i över tio år. I början var korten enkla, men det kunde ändå säljas på sommarmarknad ute på ön jag bodde på.


Ett av de senaste (större) inköpen av hobbymaterial.

Vilka andra uttryckssätt vittnar om din kreativitet?
Mitt kortmakeri (se här), scrapbooking, bakning, fotografering på hobbynivå, bloggande och min nyligen upptäckta hobby bullet/dotted journal.

Har det hänt att du har köpt material till ditt skapande som du egentligen inte var i behov av just då?
Om jag har! Nedsatt pris och lite tid över är en farlig kombination.

Lägger du en rimlig summa pengar på ditt skapande?
Allt är ju relativt, men... Jo, jag skulle säga att det är rimligt. Sen kanske ska erkännas att värdet av allt hobbymaterial jag redan har hemma är aningen bekostat.

Vad är du lite extra svag för när det kommer till kreativt material?
Anteckningsböcker! Gärna i rosa, med fint mönster på och med tjockare blanka sidor.


Mitt studentalbum.

Alla har vi kreativa projekt vi är lite extra stolt över - vilket är ditt?
Jag må vara kreativt, men (kanske av just den anledningen) har jag svårt att slutföra mina projekt. Så att mitt studentalbum faktiskt är färdigt, dock fem år efter själva studentdagen, det är jag lite stolt över.

Vilket material använder du ofta i ditt skapande?
Svart penna, dubbelhäftande tejp, prickigt band, färgskala i rosa, samt färgerna grönt, grått och brunt.

Var köper du det mesta av materialet till ditt skapande?
Överallt! Nej, men jag besöker självklart hobby- och pysselbutiker både på nätet och fysiska sådana. Samtidigt finns så mycket roligt att hitta i en vanlig matvarubutik, exempelvis färgglada sugrör i papper.

Var finner du inspiration till ditt skapande?
Jag älskar att ta del av andras kreationer och på så sätt inspireras till att skapa själv. Här vill jag även nämna (med viss stolthet) att också mitt eget skapande kan uppmuntra och inspirera till ytterligare kreativitet. Det finns sedan tidigare ett inlägg skrivet om just detta.


Kortmakeri är en hobby jag har haft i över tio år.

När på dygnet är du som mest kreativ?
Sena kvällar när dagen är förbi och upplevelsen av obegränsad tid är starkare.

Händer det att kreativa tankar "tar över" vid mindre bra tillfällen?
Ja, det har hänt. Som på ett större möte på jobbet då mina tankar far iväg, vilket vid mötets slut resulterat i utkast på de fem första uppslagen i min journal inför USA-resan.


Ett av de första uppslagen i min dotted journal.

Är du mer nyfiken på min kreativitet kan du spana in kategorin Kreativ samt besöka Jasmine's Kortmakeri. Vill du kopiera listan får du gärna göra det, länka då till mig som ursprunglig författare. Tack på förhand.


Läsarnas Ord
Ord från: Matilda Berlin

Men vilken rolig lista att läsa! Tack finaste <3

2019-06-23 @ 14:06:38
URL: http://matildaberlin.se
Ord från: Beatrice Jakobsson - Fotograf

Vad kul att läsa! 😃

2019-06-23 @ 14:12:14
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Ord från: Yasmine

Älskar listan, den är personlig och redogör verkligen för ditt skapande! Är helt med på det där om att man får alla bra idéer på "fel" tillfällen! Kram <3

2019-06-23 @ 17:17:21
URL: http://yasmissy.blogg.se
Ord från: Annika

Trevlig läsning. Hoppas att du haft en skön midsommar. Kram.

2019-06-24 @ 10:01:28
URL: http://ladyochlufsen.blogg.se
Ord från: Sara Ekman

Härlig lista <3 Kul!

2019-06-24 @ 12:37:32
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Ord från: Linnea Kinis

Det är så roligt att skapa! Jag gillad att rita/måla :)

2019-06-24 @ 20:25:28
URL: http://linneakinis.blogg.se/
Ord från: Pauline Hurtig

så roligt :D

2019-06-25 @ 19:44:03
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0