Den nya vardagen

Under januari månad har R avslutat sin föräldraledighet och börjat jobba igen, lillprinsen har skolats in på förskola och jag har på deltid återgått till arbete efter sex veckors sjukskrivning på heltid. Den nya vardagen upplever jag som omtumlande på många sätt och jag mår just nu mindre bra. Jag känner mig stressad och ledsen, har svårt att sätta ord på varför jag känner som jag gör, är trött och delvis orolig för min kropp som påvisar biverkningar av min medicin.

Det är vanligt att känna sig matt när stora förändringar i livet sker, men jag vill tro att det är något ytterligare när dessa förändringar sker mitt i en pandemi. Jag blev gravid innan pandemin gjorde sig till känna och hade då förväntningar på hur tiden som gravid och nybliven mamma skulle bli. Med pandemins framfart under våren 2020 fick vi alla ställa om, så även jag som delvis jobbade hemma likt många andra. Jag gick på föräldraledighet i slutet av sommaren samma år och var fram tills i september 2021 föräldraledig mitt i en pandemi. Det var också en särskild upplevelse; på många sätt annorlunda från vad jag hade väntat mig, samtidigt som jag upplevde att jag fick allt det där som jag önskade fylla min föräldraledighet med.

När jag kom åter till arbetet efter ett år hemma med liten var det till en vardag med fortsatt smittspridning och pågående pandemi. Det kändes okej, det var ju vardagen jag lämnade innan bebis kom. Vad jag dock inte väntade mig var att bli sjuk och delvis sjukskriven... Den nya vardagen som jag nu befinner mig i är ny på många sätt och jag funderar över vilket sammanhang jag egentligen kommer tillbaka till. Vi kanske alla känner oss isolerade när pandemin fortsatt har oss i sitt grepp, men jag som har varit hemma och delvis utanför allt det här kan inte låta bli att fråga mig själv var jag egentligen har mitt nya sammanhang. De olika sammanhangen som nu är min nya vardag flyter ihop och jag har svårt att se diskripansen (skillnaden) mellan de olika delarna.

Någon som kan känna igen sig?


Läsarnas Ord
Ord från: Eva`s blogg

jadå det kan jag ,..skulle du kunna göra din text lite större? tacksam så fall kram å fin tisdag tjejen

Svar: Svar: Tack för din kommentar. Är texten extra liten just i detta inlägg eller är textstorleken något du upplever problematiskt i alla mina inlägg?Kram
Jasmine

2022-02-01 @ 12:11:15
URL: http://evasblogg.blogg.se/
Ord från: ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★

Är inte småbarnsförälder men känner igen mig en del ändå. Det är en tuff tid :(

Svar: (Sent) Svar: Tack för att du tog dig tid att läsa inlägget och lämna en kommentar.Kram
Jasmine

2022-02-01 @ 20:51:52
URL: http://www.saramadeleine.se
Ord från: Carolina

Vad fint att du delar med dig av dina känslor och tankar. Jag kan absolut förstå hur du känner och tänker gällande pandemin och att det inte alls är som man tänkt. Så blev det även för mig, som blev gravid strax efter att pandemin gav sig tillkänna. Jag hoppas verkligen att vardagen kan återgå till det "normala" inom kort och att smittspridningen lugnar ned sig så att man kan hitta på saker under helger med sina barn, trots förskola och skola/jobb <3

2022-02-02 @ 15:32:51
URL: http://knaset.com
Ord från: Hilma

Stor kram till dig! <3

2022-02-02 @ 16:24:01
URL: http://www.nouw.com/hilma
Ord från: Emelie Andersson

Så fint att du delar med dig tycker jag. Kan inte förstå helt men läser ändå de du skriver och försöker sätta mig in i de. Jag hoppas att du snart finner de fina i den nya vardagen. <3

2022-02-04 @ 23:19:43
URL: http://nouw.com/emelieanderssoon
Ord från: Pauline Hurtig

skickar kramar

2022-02-05 @ 09:24:36
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
Ord från: Annika

Styrkekramar från mig. Kram.

2022-02-05 @ 16:09:05
URL: http://ladyochlufsen.blogg.se
Ord från: Fröken

Jag känner inte igen mig helt i dina upplevelser av pandemin men sedan var jag inte gravid/föräldraledig mitt under pandemin heller. Kan tänka mig att det har varit tufft att få träffa sina nära och kära och dela glädjen över sitt barn på samma sätt som man kan göra i vanliga fall (utan pandemi). Stor styrkekram <3

2022-02-05 @ 18:03:45
URL: http://verbaomnesliberant.webblogg.se
Ord från: Denise

Det är absolut inte roligt med en pandemi, hoppas verkligen att det blir bättre snart och att vi kan få leva mer normalt igen. Massa kramar till dig! <3

2022-02-05 @ 22:37:31
URL: http://www.nouw.com/denisetiainen

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0