Tre mjuka kakor till fikat

Mitt intresse för bakning kommer säkerligen från min mamma och mormor. Kanske inte helt otänkbart att det blev tre mjuka kakor till fikat hemma hos mina morföräldrar då vi var på besök hos dem i juli.

Mormors enkla hallontårta.

Mormor sa att vi var välkomna, men att det inte skulle bli något större kalas då orken inte fanns. Hon tackade gladeligen ja till att jag bidrog med hembakat till kaffet. Det visade sig att även min mamma hade erbjudit sig att baka till dagen. Så efter den där lunchen som mormor trots allt ordnade för oss - gott och lyxigt som alltid - mumsade sällskapet runt bordet i sig generöst till kaffet.


Mammas rabarberkaka.

Mormors enkla hallontårta och mina vinbärsrutor.
 
Mormor hade bakat en enklare hallontårta täckt med grädde. Mammas mjuka kaka var en sån där god rabarberkaka med bittermandel. Själv bidrog jag med vinbärsrutor med röda vinbär från vår egen trädgård.

Vad fikar du helst i sommartid?


Läsarnas Ord
Ord från: Heléna

Så gott det ser ut och det blev ju massor av gott till fikat när ni alla hade bidragit 😍
Kramar 💖

2023-08-15 @ 23:30:43
URL: http://haldhagen.blogg.se
Ord från: Lisa

Men åh så god den där tårtan såg ut. Duktig du är :) kram

2023-08-19 @ 17:00:55
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0