Julhelgen

Julhelgen med dess firande, familjetid och mat är till enda. Jag andas ut. Det har varit fullt ös och jag har saknat den där julefriden. Samtidigt vill jag beskriva vår julhelg som fröjdefull, absolut. Nedan följer en summering.

lördag den 23 december
Tillsammans med min pappa och R's pappa med fru samlades vi framför teven i vårt vardagsrum för att spela Bingolotto på Uppesittarkvällen. Det var ett himla drag när vi stämplade våra lotter för fullt, några av oss med fler än en lott per person. Granen stod där så grön och grann. På skänken i vardagsrummet var det uppdukat med skinksmörgås, pepparkakor, glögg, julmust och julgodis.

Uppdukat med godsaker under Uppesittarkvällen.

söndag den 24 december - julafton
Med delar av våra respektive familjer firade vi julaftonen i vårt hus. Det blev en fröjdefull jul från morgon till kväll! Lillen började dagen med att överraskas av en tom grötskål på trappen och en liten klapp från tomten som varit på besök under natten. Vi såg sista avsnittet av årets julkalender - en av de bättre vill jag påstå. Till lunch åt vi risgrynsgröt och skinksmörgås. Lagom till Kalle Anka satte vi oss i soffan för att mumsa glögg, pepparkakor och godis. I år blev det julklappsleken och besök av tomten tidigare på kvällen. Julbordet åt vi därefter. Aftonen avslutades i soffan framför en svensk julfilm som gav perspektiv; så mycket drama var det inte hos oss denna jul, om än jag insåg att julafton sällan är min bästa dag på året.

Julbordet tog sin början.

måndag den 25 december - juldagen
Ett julfirande i mindre skala blev det på juldagen då vi fick besök av R's mamma med familj. Vi drack glögg och mumsade godis, åt rester från gårdagens julbord samt fikade på julig tårta som gästerna tagit med sig. Lillen fick öppna klappar från gästerna. Tillsammans med sin farbror satt lillen och byggde lego på vardagsrumsgolvet - så gulligt att se.

Julfika på juldagen.

tisdag den 26 december - annandag jul
Tidigare idag körde vi min pappa till tåget. Sedan dess har vi kompletteringshandlat mjölk, städat badrum, bäddat rent, kört en tvättmaskin och fått i oss middag. Jag har duschat samt packat väskan inför imorgon då jag återgår till jobbet. Tre dagar ska jag arbeta, sedan är jag åter långledig.

Önskar dig ett bra avslut på året.


Läsarnas Ord
Ord från: https://siliiins.blogg.se/

Lät som fina dagar! :)

2023-12-27 @ 06:41:37
Ord från: Lisa

Vilken mysig jul ni haft :)
Tycker det är kul att ni har den traditionen med att ställa ut gröt till tomten.
Det gjorde jag också alltid när mina barn var små.
Ha en fin fortsättning och Gott Nytt år.
Kram

2023-12-27 @ 08:44:30
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Ord från: Enna

Vilka mysiga dagar ni har haft! God fortsättning :)

2023-12-28 @ 20:18:31
URL: http://sayyeastofashion.blogg.se
Ord från: Pauline Hurtig

Mysigt :)

2023-12-30 @ 20:02:52
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0