Svar på Frågestunden

Hej! Här kommer svaren från Frågestunden. Hoppas att ni blir nöjda med mina svar, annars får ni gärna ställa fler frågor. Passar på att än en gång tacka för alla era frågor, jättekul!


Bloggvärlden:

Vad fick dig att börja blogga?
Jag har alltid älskat att skriva. Min stora dröm är att en dag publicera en roman.
Hösten 2008 (när jag började blogga) var det tjejer i klassen som redan hade en egen blogg. Jag hängde på dem, för ovanlighetens skull. Det är ett val jag absolut inte ångrar. För två år sedan skrev jag på ett sätt. Idag kan man se att jag verkligen har utvecklat mitt skrivande. Ytterligare en anledning till att jag började blogga, var för att jag alltid har tänkt en massa. Det är alltid något som snurrar i huvudet på mig och jag är glad att jag kan dela med mig av det till er. Bloggen är en perfekt plats att samla alla mina tankar!

Hur mycket tid lägger du ner på bloggen varje dag ungefär?
Eftersom min blogg inte är så stor, kan jag lägga den tid som bloggen kräver. Jag hinner skriva de inlägg jag vill och svarar på de kommentarerna jag får. Jag lägger helt enkelt den tiden som behövs. För att vara mer konkret kan jag berätta att jag i genomsnitt lägger omkring fem timmar på bloggen. Det är väldigt mycket, jag vet. Men ni måste förstå att jag verkligen älskar att blogga, det är en hobby och en livsstil jag har.

Vilka bloggar läser du?
Jag läser mina vänners bloggar. Också personer som skriver personligt kan få mig som följare. Behandlar bloggen mina intressen kan jag också bli aktiv läsare hos denne. Jag följer omkring tjugo bloggar via Bloglovin'.

Läser du några "stora/kända" bloggar - i så fall vilka?
Jag läser faktiskt inga kända bloggar (tror jag). Den största bloggen jag läser är Conler.

Vilken/vilka är dina favoritbloggar som du följer?
Conler, LorissaLovebomb, A star is born ★, Justoneblackangel och Novembervind.

Följer du någon "ren" fotoblogg - vilken?
Nenas Blogg, Rickardsdotter och VILMA.


Personligt:

Har du några syskon?
Ja, jag har en lillasyster. I bloggen går hon under namnet L.

Om du fick vara en annan människa för en dag, vem som helst kändis eller en annan, vem skulle du då va och varför?
Oj, vilken svår fråga! Jag trivs bra med att vara mig själv, men om jag måste välja... Jag skulle vilja vara min lillasyster. Det skiljer två år mellan oss och det är inte alltid vi förstår varandra. Vissa stunder anser jag att hon tänker helt idiotiskt. Om jag fick vara henne för en dag, skulle jag kanske få mer förståelse för henne. Det är mycket lättare att hantera en människa, om man kan förstå vad som ligger bakom alla tankar och uttalande.

Hur kommer det sig att du är så stark?
(Svaret kan du läsa här.)

Vad är din favoritbok?
Åh! Jag har läst så många bra böcker, det är jättesvårt att bara välja en. Ni får därför ett urval av de absolut bästa böckerna jag har läst: Syskonkärlek av Katarina von Bredow, Linas Kvällsbok (Första och Andra) av Emma Hamberg och Tusen gånger starkare av Christina Herrström.

Vad är du rädd för?
Mörker. Kryp. Alkoholpåverkade personer. Att förlora kontrollen. Våldsamma människor. Trånga utrymmen.

Vad får du dina bra tankar ifrån?
Jag försöker ta lärdom av livet. Oavsett om det sker bra eller dåliga saker, får man alltid tillfälle att ta åt sig av nya erfarenheter. Jag påverkas av det jag ser, hör och upplever. Efter att ha reflekterat över det kommer jag oftast fram till en lösning. Om de tankarna är bra eller dåliga, det vet jag inte.
Vad som är bra tankar, är nog upp till var och en att avgöra. Så som jag uppfattar frågan, kan jag rekommendera er att läsa inlägget En stark individ. Där får ni förhoppningsvis lite mer inblick i vad jag anser är "bra tankar".

Hur länge har du skrivit?
Jag minns lågstadiet, då man tvunget skulle skriva en berättelse. Jag tvärvägrade. Ville verkligen inte skriva, så jag slängde boken med den handgjorda pingvinen på. Min inställning till skrivandet ändrades efter det. I trean skrev jag min första berättelse, en historia i sex delar om Katten Felix. Sen dess har jag skrivit. Kan dock inte säga att jag varit aktiv skribent sedan dess. Det var först i sexan (fem år sedan) som jag började skriva på allvar.


Bilden är från den 16 juli 2010.

Hur är det att bo i skärgården?
Det är ett väldigt speciellt liv. En livsstil, som verkligen är unik. Ön jag bor på är inte så stor, vilket gör att alla känner alla  - i princip. Man vet i alla fall vilka de flesta är och man känner igen folk så pass väl att man med säkerhet vet att man har gått på rätt båt. De som är i samma ålder som en själv vet man med säkerhet vem det är. Även om man inte umgås som vänner, är man alltid välkommen att sitta och snacka på båten till och från skolan. Så känner i alla fall jag.
Jag kan inte neka till att livet ute på ön har format mig till den jag är innerst inne.
Kika in kategorin "Nära hjärtat" om du vill läsa mer om mitt liv som öbo.

Om du inte bodde i Sverige, vilket land hade du helst velat bo i?
Det är ingen lätt fråga att svara på. Jag trivs bra i Sverige, men kan dock tycka att landet är dåligt på att ta tag i människor som verkligen behöver hjälp. Men jag trivs bra här, absolut. Därför blir mina andra alternativ England eller USA, länder som jag tror är ganska lika Sverige...

Vilket är ditt favoritämne i skolan?

Matematik, Svenska, Bild/Estetisk Verksamhet och Filosofi.

Vem är din absoluta favoritartist/favoritband?
Hm... Kan inte välja bara en! Därför får ni tre: Yellowcard, Nordman och Avril Lavigne.

 
Bildkälla1 Bildkälla2

I vilket av "dina tre hem" bor du mest just nu?
I sommar har jag mest varit ute på ön. Detta för att jag har jobbat där ute. Annars är jag nog mest hemma... på ön. I vanliga fall också. Försöker få ihop allting, men det är inte så lätt. Det blir ofta en dag från "mammas dagar" som offras, när jag är hos Rickard. Tyvärr är det så. Det är inte lätt att få ihop det, men jag försöker.

Om du fick veta att du hade en vecka kvar att leva, vad hade du ägnat den veckan åt?
Wow... Vilken fråga! Jag hade nog försökt ägna den åt att vara med folk jag älskar, besöka platser jag aldrig vill mista och göra saker som får mig att känna lycka.


Jobb och skola:

Vad vill du jobba med i framtiden?
Jag skulle gärna vilja jobba som författare, i alla fall publicera en roman. Det är min stora dröm. Det kan jag dock göra på fritiden. Jag vill istället rikta in mitt liv på att hjälpa andra människor. Läkare skulle jag aldrig klara av att vara, eftersom jag är så äckelmagad. Istället vill jag satsa på att hjälpa människor som inte mår bra psykiskt. Jag vill kunna hjälpa, påverka och se att mitt arbete ger resultat. Ingen förtjänar att må dåligt, bara för att denne inte får någon hjälp. Jag vill förändra! Finnas till, när ingen annan verkar bry sig.


Läsarnas Ord
Ord från: Anna

sv: älskar yogurt!!



bra sagt till äcklet (måste kalla honom det) ;)



Tummen upp för författardrömmar, säger jag bara! Kul att få svar på allt det här :D



kram :)

2010-08-24 @ 21:09:12
URL: http://annaanstensen.blogg.se/
Ord från: cissi s

svar på din kommentar: Ja jo det kan ju vara lite svårt att låta bli bloggen, men jag vet att jag kommer bli så stressad om jag fortsätter blogga mycket, så jag tror det kommer trappas ner automatiskt. :)



Jo skapligt omtumlad blev jag kan jag lova! Har fortfarande svårt att koncentrera mig på annat men.. :) Kram!

2010-08-24 @ 21:38:25
URL: http://cissisundberg.blogg.se/
Ord från: Nathalie

roligt och läsa dina svar:) ha en bra kväll!:D

2010-08-24 @ 21:38:47
URL: http://liborius.blogg.se/
Ord från: Anniepie

Mkt bra svar! Du skulle verkligen skriva en bok för det märks hur utvecklat och bra du skriver! :)Ha en bra dag nu! :D Kramar!

2010-08-25 @ 10:51:06
URL: http://www.merobloggen.se/Anniepie
Ord från: Anna

Avril har man lyssnat mycket på under sina tonårsdagar. :)

Förresten, vad tycker du om min outfit?

http://hgss.blogg.se/2010/august/back-to-school.html

2010-08-26 @ 15:44:51
URL: http://hgss.blogg.se/
Ord från: AMANDA FALK

fin bild i mitten :D

sv: Ja mina VS saker gilalr jag riktigt mycket :D

Sooov så gott & ha en grym fredag imorgon!

2010-08-26 @ 22:56:38
URL: http://amandafalk.se

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0