Mitt framtida yrke?

För ungefär tre år sedan, då jag gick i åttonde klass, började jag reagera väldigt starkt på människor. Samhället blev tydligt för mig och jag såg mer än vanligt. Det jag reagerade på var människors utsatta situation i samhället. Hemlösa, missbrukare, barn... Det finns många i vårt samhälle som behöver hjälp. Som ung och naiv är det svårt att hjälpa - hur mycket man än vill! Tankarna på att utbilda mig till socionom har kretsat i mitt huvud ett tag. Kanske är det mitt framtida yrke? Jag vill hjälpa - så mycket jag kan!
Mamma tycker att jag kan göra det på min fritid, att jag ska utbilda mig till något annat och ta hand om människor vid sida om. Jag vill inte ha det så. Jag vill göra skillnad - nu! Jag vill se att jag gör skillnad. Jag vill få bekräftat att det jag gör bidrar till ett bättre samhälle. Att jobba utomlands och ta hand om andra länders problem är inte aktuellt. Jag är nog lite hemmakär och är inte speciellt förtjust i att åka utomlands. Dessutom finns det tillräckligt problem i vårt land Sverige.
Efter mitt inlägg om När människor behandlas illa har jag fått en del kommentarer om att jag har ett stort hjärta. Det är uppmuntrande, men jag har svårt att ta åt mig av komplimangerna. Jag vill inte se att jag är bättre än någon annan. Jag är människa med fel och brister. Samtidigt är det kanske en klapp på axeln att jag kanske kan lyckas med mitt eventuella framtida yrke.
Mamma har en viss förmåga att trycka ner mig. Hon kan slänga ut sig saker som; "- Du säger att du vill jobba med människor.... men hur ska du kunna det, när du hela tiden dömer?" Jag dömer inte! Jag bildar mig en uppfattning, som jag sedan (självklart!) är villig att ändra den. Min mamma påstår också att jag är självisk och bara tänker på mig själv. Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med henne om... Hon får självklart ha sina åsikter, men när hon står och hånar min dröm, då blir jag arg. Och ledsen.

Jag har en dröm om att hjälpa människor.
Vad har du för drömmar?


Läsarnas Ord
Ord från: becka

Jag vill också hjälpa människor. kanske därför jag hamnat i förskolelärar tankar, jag hjälper barnen att utbilda sig. Problemet om man är för snäll är att man kanske, som socionom då, råkar ut för saker som inte går att lösa, fast du försöker liksom och då blir du kanske mer påverkad än vad du borde bli av en familj osv. om du förstår hur jag menar.



kram

2010-01-20 @ 13:46:02
URL: http://justoneblackangel.blogg.se/
Ord från: Erica

Jag håller med de som skriver att du verkar ha ett stort hjärta. Det märks att du vill hjälpa andra människor. Och för att man har ett stort hjärta så behöver inte det betyda att man är bättre än någon annan, det tycker inte jag iallafall. Vi har alla svagheter och ingen är perfekt, men vi har styrkor också. En av dina styrkor kanske är just att du bryr dig om människor och brinner för att hjälpa de. :)



Min dröm är att jobba som missionär bland onådda folkgrupper. :)

2010-01-20 @ 15:51:31
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Ord från: J

Hallo,

Skriver vad jag tycker om bloggen här med.

Den är jättebra, den är unik och du har inte alls för långa inlägg, utan de har lagom mycket text så man orkar läsa igenom allt.



Vad konstigt att din mamma är så emot din dröm, morsor brukar ju alltid vara dem som uppmuntrar även om det är en lite mindre bra dröm.

Min morsa pushar ännu på mig inom fotbollen och tycker att jag fortfarande ska tro att jag kan nå en nivå där jag kan leva på pengarna, medans jag själv är realist och vet hur svårt det är, så har tyvärr slutat drömma om det.

Så nu ett par år har jag gått utan att veta vad jag egentligen vill.



Men tycker att du ska följa din dröm, tror att man blir lyckligast då.



Joakim.

2010-01-20 @ 23:23:59
URL: http://tbitw.com
Ord från: Jasmine - ägare till RosaNatt

Svar till 'J':



Åh, va kul att du gillar min blogg! Väldigt snällt av dig att kommentera. Du gör mig glad. :) (Tyvärr kan jag inte svara dig på annat sätt än att kommentera i inlägget... Varför?)



Synd att du har slutat drömma om att bli stjärna. Har du någon annan dröm som har tagit överhand?

Annars hoppas jag att du hittar en ny dröm att sträva efter. :)



Tack än en gång för din kommentar. <3

Kram

2010-01-21 @ 10:56:29
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Ord från: J

Hm, vet inte riktigt, men det beror nog på att jag inte är inloggad på blogg.se(?) Får ta och göra nån användare här så det blir enklare för dig. :)



Nope, har inte någon direkt dröm just nu, eller det är ju klart, spelar fotboll ännu och vill ju utvecklas och bli så bra som möjligt men tror inte att man kommer nå någon hög nivå.

Men det kommer väl säkert upp någon dröm för eller senare. :)



Men som sagt, ska göra en användare på blogg.se. Men när jag ska göra det vet jag inte. :)



Joakim.

2010-01-21 @ 12:40:22
URL: http://tbitw.com
Ord från: Jasmine - ägare till RosaNatt

Svar till 'J':



Nej, nej. Det ska du verkligen inte behöva göra. Jag är bara så glad att du kommenterar. :) ... Men det är självklart ditt val.



Att spela fotboll för att man tycker att det är kul är ju inte heller fel. Man måste inte vara bäst.



Drömmer kommer och går. Snart kanske du har något riktigt stort att sträva efter. :)



Meddela mig, när du har skaffat dig ett konto.



Kram på dig!

2010-01-21 @ 12:56:46
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Ord från: Erika

Du ska definitivt satsa på det du brinner för. Göra det du vill göra inte vad tex din mamma tycker att du ska göra.

Det är ditt liv och ingen annans =)

2010-01-22 @ 21:51:08
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Ord från: Josefine

Jag vet inte riktigt vad jag drömmer om. Jag hade mer drömmar när jag vara yngre, de mesta kommer jag inte ihåg. haha... men medans jag skrev kom jag på att jag drömmer om att flytta hemifrån och starta egen familj(så småningom, inte än för ung) Sen vill jag ha ett bra arbete.. :)



angående dina drömmar, UPPFYLL DOM du har bara ett liv att leva!



KRAM!<3

2010-01-23 @ 00:17:49
URL: http://josefineterezia.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0