Att ha kurvor är vackert

Jag står framför spegeln.
Kurvorna, som utgör min midja.
Magen, som jag alltför ofta betraktar med avsmak.
Ansiktet, som kunde ha varit mindre runt.
Mina nyckelben, som jag faktiskt tycker väldigt mycket om.

Jag tänker på det senaste inlägget som jag skrev. Det är ett inlägg bestående av tankar kring ideal och vikt. Inlägget behandlar ett erkännande som är svårt att stå upp för. Om hur jag trycker ner mig själv och inte nöjer mig med min prestation under träningspassen. Efter att ha funderat vidare, med hjälp av era kloka kommentarer (tack, vänner), kommer jag fram till ännu en sak; att ha kurvor är vackert. Jag ser på mig själv. Kurvorna som utgör min midja. Magen, som jag alltför ofta betraktar med avsmak. Ansiktet, som kunde ha varit mindre runt. Mina nyckelben, som jag faktiskt tycker väldigt mycket om. Min syn på mig själv är inte alltid destruktiv; jag är nöjd med mig själv. Innerst inne är jag nog en person som aldrig skulle vilja bli för smal. Kurvor är vackert. "Det ska ju finnas något att ta i!", det vet jag att många killar personer kan hålla med om. Ändå finns där en rädsla för att inte vara fin nog. För att inte få någon närhet, bara för att min kropp inte duger... En rädsla som lätt tar över. Ett hot mot mig själv som jag är orsaken till - men inte på egen hand. Dessa sjuka ideal pressar mig hårt. Jag har alltid kunnat stå upp för vem jag är. Styrkan i mig själv har alltid funnits där. Men när det kommer till vikt och ideal har jag inget försvar. Där är jag svag och osäker. Kanske för att jag aldrig har varit så där smal, aldrig haft den där "idealkroppen" som visas i alla reklamer runt om i mediavärlden. Kanske är det därför. Kanske är det av den anledningen som jag har så svårt för att se på mig själv som vacker - i alla lägen. Jag kan stå framför spegeln och känna mig allt annat än attraktiv. Andra dagar kan jag le för mig själv, då jag beskådar magen, brösten, höfterna, midjan, benen... Ena dagen är jag destruktiv och trycker ner mig själv. Dagen efter ser jag på mig själv med ett leende. Destruktiv på halvtid - kanske?


Läsarnas Ord
Ord från: johanna, 18 och gravid

SV: Tack så mycket! :)

Vilken intressant tankeblogg du verkar ha.. ska kollas igenom!

2011-04-14 @ 13:12:53
URL: http://mostromjohanna.blogg.se/
Ord från: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej :) Ska du göra något roligt i helgen då? :)



Kramar, Sannalitens.blogg.se

2011-04-14 @ 13:53:29
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Ord från: Anonym

Jag tror faktiskt att det är bättre att ha några kilon för mycket än några kilon för lite.

2011-04-14 @ 16:00:07
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Ord från: Linnea

Har saknat att titta in här och läsa dina kloka ord, har bläddrat igenom de senaste inläggen nu, mycket fint och klokt som vanligt. Alla har vi nog dagar vi är mer eller mindre nöjda med vårt utseende, kan hålla med dig om att det knappast går att undvika att bli lite utseendefixerad när man vistas för mycket på gymmet, synd detdär. Träning ska ju handla om att må bra och inte tvärtom!



Ha det bra :)

2011-04-14 @ 19:31:56
URL: http://ehlskling.blogg.se/
Ord från: camilla

Du är så klok i ditt tankesätt och de gäller bara att arbeta på situationerna som är relaterade till träningarna då också :)



Tack, viktuppgången kändes kanonbra :D hade egentligen velat gå upp lite mer men absolut bättre än inget :D



Okey mysdag :) har ni haft fint väder idag?

kram

2011-04-14 @ 19:45:50
URL: http://resanupp.devote.se
Ord från: Pia

Sv: Tack ^^ Det känns roligt att märka en skillnad på så här kort tid.

2011-04-14 @ 19:53:33
URL: http://xmoonlightshadowx.blogg.se/
Ord från: Lina

Destruktiv på halvtid? Underbart uttryck!



Kurvor är vackert! Jag tror faktiskt att den person man möter först och främst ser ens leende och ögon. Har man dåligt självförtroende och inte vågar kolla någon annan människa i ögonen,av rädsla för att ses som den tjocka, ja då ser man kanske till utseendet.

Men har du ett härligt leende på dina läppar och glada ögon så finns det inte någon som tänker på om du har några grams övervikt!



KRAM

2011-04-14 @ 23:02:36
URL: http://linaishav.blogg.se/
Ord från: Din Doe

Jazz, Du skulle kunna vara fet som en gammal gravid gris, ingen skulle bry sig ändå=P På insidan så är du den vackraste person jag vet. Så som jag känner dig så är du intelligent, snäll och oerhört omtänksam. Inga skönhetsideal kan jämföras med eller efterlikna den du är som person. Sluta ägna tid framförspegeln, du är fin som du är ;)

2011-04-14 @ 23:19:52
Ord från: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Oj känner igen mig väldigt mycket..



Men visst är det vackert med kurvor! ;)

2011-04-15 @ 00:56:57
URL: http://adaras.se
Ord från: Mathilda

Sv: Verkligen, det handlar mycket om att våga acceptera sig själv och sin kropp.

2011-04-15 @ 11:12:28
URL: http://photoandi.blogg.se/
Ord från: Eleonore

Kurvor är så fint att ha, önskar jag kunde se det på mig själv med :)

Hehe ja då kommer du älska de nya cornettoglassarna.

Ha en underbar helg nu :D

Kramar

2011-04-15 @ 11:32:25
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Ord från: Pernilla

"det ska vara mjukt att krama!" sa en kompis kusin till henne en gång när hon gnällde om sitt tjock. och det tyckte jag var så gulligt sagt av honom, och så rätt!



jag tror det gäller att man kommer ihåg att träna för att kroppen mår bra av det och blir stark och att man stärker immunförsvaret och sånt, och inte att man tränar för att bli smal... det är nog då tankarna kan bli destruktiva. men jag känner verkligen igen det där, fast hos mig beror det ofta på vad jag har på mig. har jag byxor känner jag mig alltid jättetjock, i kjol eller klänning är jag alltid nöjd med hur jag ser ut. knasigt, jag vet ;)



åh, brännö är ju så mysigt! måste vara toppen att bo där, speciellt nu när våren börjar komma och så på sommaren och så. skulle verkligen vilja bo nära havet!

2011-04-15 @ 18:20:59
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Ord från: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej, nice, jag vet inte faktiskt, men jag hittar nog på nåt :) Nåja, får du någon påskledighet i år då? :)



Kramar, Sannalitens.blogg.se

2011-04-15 @ 18:24:06
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Ord från: Modekatt

När jag var yngre så bantade jag & blev trådsmal, just då så tyckte jag att det var fint, trots att jag såg ut som en sticka!

I dag många år senare så har jag förstått att det är inte riktigt så det ska vara. En tjej ska ha kurvor, ser så mycket snyggare & sexigare ut.

Sen finns det ju tjejer som som är sådär naturligt trådsmala men de vill kanske ha kurvor men kan inte få?



Så jag tycker att det är bra att du är nöjd med dig själv, det ska man vara för att må bra!Kram

2011-04-15 @ 19:54:09
URL: http://modekatt.blogg.se/
Ord från: Erika(jyringen)

bättre vara destruktiv på halvtid än på heltid :P



sv.i vilken skärgård befinner du dig? :)

2011-04-15 @ 21:01:21
URL: http://jyringen.blogg.se/
Ord från: greta

sv: Va bra!

Jo jag mår också bra,

har precis fått påsklov så ska bli himmla

skönt med lite ledighet :)

Kram

2011-04-16 @ 00:18:17
URL: http://gretalonnies.bloggplatsen.se
Ord från: Rinki

Ett otroligt fint, starkt och peronligt inlägg! Jag gillar det verkligen, men det som jag Verkligen fastnade för var ditt avslut. Något som jag verkligen känner att du är bra på. Det är lite som när man läser en bok, man vill att allting, fram tills sista meningen ska vara bra och gärna ska den där sista meningen bära fram något. Det gör din "destruktiv på halvtid - kanske?", jag älskar det!



Det är lätt att vara precis sådär som du beskriver, att man under vissa dagar har bra dagar och känner sig relativt nöjd, medan man under andra dagar känner att allting mest är pest och pina.



Jag är en sådan som är destruktiv kring min kropp i princip på heltid, det är de positiva dagarna som är undantagen och visst, det är otroligt synd. Men hur mycket jag än vill säga att "äsch, jag är nöjd för det mesta", eller "det är inte så farligt". Så är det inte sant, jag gillar inte min kropp av olika anledningar och visst kan jag ibland känna, när jag står i ett omklädningsrum på H&M till exempel, att det jag provar ser rätt snyggt ut och att det ser bra ut på mig till och med. Men det varar i några sekunder, sedan forsar tankarna fram: "är det spegeln som ljuger? Det är säkert en sådan där fejk-spegel som gör att man ser smalare ut". "Det kanske inte var så snyggt i alla fall...". "Ser man den där valken?". "Ser mina stora bröst ännu större ut såhär?". Det är jobbigt. Men jag tänker inte ljuga, varken för andra eller mig själv. Men man får jobba på det, det är viktigt.



Aww, gumman! Du förtjänar alla fina ord, tro mig! Jag älskar verkligen din blogg ska du veta. Du har sådan fin balans mellan djuphet och saker som alla kan relatera till; trots att du skriver det så personligt. Du har verkligen en gåva.



Det är ingen fara, men säg gärna till när du har fått tid att läsa den. Dina åsikter betyder mycket för mig.



Hur har din helg varit hittills och vad har du för planer resterande delen av den?



Puss och Kram!

2011-04-16 @ 10:10:35
URL: http://rhulth.wordpress.com
Ord från: Jenny Eriksson

Känner igen mig i dina ord, att man är destruktiv på halvtid. Halva tiden känner man sig nöjd och glad över att man tar avstånd från de sjuka idealen och den andra halva tiden bekymrar man sig över huruvida de där idealen stämmer eller inte, man snärjs i något man inte borde snärjas, något samhället matar oss med som får oss att tvivla på oss själva.

Så sådana här inlägg är verkligen toppenbra, bloggvärlden är så ytlig och idealfixerad, ju fler som står för ett sunt ideal, att man är bra och fin i den kropp man har, att kurvor är vackert och den kropp man har duger toppenbra, desto fler kan nog också övertygas, så man kan bli övertygad om det på heltid, nog för att lite destruktivitet inför ens egna kropp nog alltid finns bakom skuggorna.



Kram på dig!

2011-04-17 @ 11:08:26
URL: http://fotografjennyeriksson.blogg.se/
Ord från: viktoria

Himla underbart skrivet tjejen!!

Hoppas du mår bra, kram!

2011-04-20 @ 19:23:44
URL: http://enlivsblandning.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0