När man har valt rätt utbildning

Terminens sista kurs har påbörjats och i början av juni skrivs hemtentan. Att vara tillbaka i skolan igen efter tre månader ute på verksamhetsförlagd utbildning känns märkligt, samtidigt är jag oerhört taggad och delar glatt med mig av den entusiasm jag känner inför att åter kasta mig in i givande diskussioner på seminarium, lyssna aktivt på föreläsningar och mellan varven uppslukas av intresseväckande kurslitteratur. Ja, jag tycker att det är roligt att plugga - och jag vet att känslan är så stark till följd av att jag har hamnat rätt. (Den känslan är svårslagen!)


Bilder från arkivet

Min syster kan ibland uttrycka förundran över att jag orkar läsa så mycket, att jag håller humöret uppe och att jag går genom min utbildning med ett leende på läpparna. Det fascinerar också mig.

Jag har alltid tyckt om skolan, alltid gillat att läsa och skriva samt haft lätt för mig att analysera och reflektera över tilldelade ämnen. Inte sagt att skolan alltid har varit lätt - i synnerhet inte på högskolan. Samtidigt kan jag se att jag har haft en fördel gentemot många andra, då jag inte upplevt svårigheter och motgångar gällande min förmåga att uttrycka mig i tal och skrift.

Men ändå. Oavsett alla de färdigheter som jag besitter vill jag ändå tro att den största anledningen till att jag går genom min utbildning med ett leende på läpparna är för att utbildningens innehåll tilltalar mig. Det som socionomutbildningen har bjudit mig på de senaste två åren kan på intet sätt klassas som perfekt, men jag har trots det lärt mig så oroligt mycket om samhället, om medmänniskor och om mig själv. Framför allt möjligheten att befinna mig inom det sociala arbetets profession (då jag var ute på verksamhetsförlagda utbildning) var väldigt givande och gav mig kunskap och erfarenhet som jag är otroligt tacksam över att jag har fått.

När man har valt rätt utbildning är det inte svårt att vara glad och entusiastisk. När man har valt rätt utbildning finns en glädje över och en vilja att lägga ner flera timmar i veckan på att tillgodogöra sig ännu mera kunskap. När man har valt rätt utbildning klarar man också av de motgångar som en utbildning kan medföra, till exempel omtentan i den omtalade juridikkursen.

Tidsinställt inlägg, skrivet 2016-05-12.


Läsarnas Ord
Ord från: anniepie

Du är så himla duktig som kämpar på med plugget. :) Så glad för din skull att du känner att du har kommit rätt med utbildningen och precis om du säger. Man klarar alla motgångar om man ser målet i sikte och kämpar för det. ;) Kramar

2016-05-26 @ 19:14:50
URL: http://anniepiie.blogg.se
Ord från: Annika

Trevlig helg önskar jag dig. Kram.

2016-05-27 @ 19:19:56
URL: http://ladyochlufsen.blogg.se
Ord från: LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior

Så duktig är du! Det är roligt att plugga om det är något man läser som intresserar en. :)

2016-05-27 @ 19:54:05
URL: http://babustyle.forme.se
Ord från: Ellen Gräntz

Så skönt att det är rätt. Jag känner samma sak med min utbildning. Det bara känns i magen. Och med det jag tror mig veta om hur du är som person så känns ju socionom som att det passar dig som handen i handsken. Glad för din skull!
sv: Som vanligt, TACK för din kommentar. På riktigt. Jag vill typ spara ner allt du skriver för att liksom kunna ta fram i efterhand och kika på igen. Blir så glad varje gång. Kram

2016-05-28 @ 17:58:44
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Ord från: Amanda Lindstrand

Åh det där med utbildning är så svårt, tror jag vill läsa juridik eller ekonomi :)

2016-05-28 @ 22:40:32
URL: http://liindstrand.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0