Topp-kropp-lista

Jag blev utmanad av Emelie att framhäva det jag gillar bäst med min kropp.

Under mina år i bloggvärlden har jag berört ämnet kroppssyn och självuppfattning, däribland Det är okej att vara mullig samt Rädslan för fulhet. Utifrån en tillbakablick i arkivet verkar det som att jag kämpade mest med mig själv och min självbild under gymnasieåren, kanske för att jag kände mig som mest utanför sammanhanget just då. Också idag kan jag uppleva mig ha en alltför kritisk blick på mitt utseende. Vissa dagar kan jag ha svårare att acceptera mig själv och min kropp, andra dagar går jag med huvudet högt och tycker jag är vacker.

Detta gillar jag bäst med min kropp:

♥ Mina bröst. De må vara mindre och sällan utan skönhetsfläck, men jag älskar dem ändå. Redan som ung var jag mycket stolt över dem, läs här.

♥ Mitt blonda långa hår. Det får jag ofta beröm för.

♥ Mina smala handleder. Underarmar och handleder överlag tycker jag är vackert. Skulle jag någon gång skaffa en tatuering skulle den med stor säkerhet bli en detalj just där, på min vänstra handled.

♥ Mina nyckelben. Jag gillar att de syns, trots att jag inte är vidare smal.

Piffiga bilder på mig (juni 2015), vilket sällan överensstämmer med mitt vardagliga jag.

... Som ni kanske kan utläsa är jag fortfarande inte helt bekväm med min kropp, men jag försöker förändra den synen på mig själv. Genom att publicera självporträtt utmanar jag mig själv - det tar alltid emot att visa upp tillfällen då jag (mer eller mindre bra) har fångats på bild. Men jag vet att det bara är min fåfänga, det är i alla fall vad jag vill tro. Det sista är en tanke som vittnar om osäkerheten som kvarstannat.

Anta gärna utmaningen - för din positiva självbilds skull. Du är vacker!


Läsarnas Ord
Ord från: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Vilket fint inlägg du skrivit, så tänkvärt :)

2017-05-30 @ 23:29:46
URL: http://www.saramadeleine.se
Ord från: Elin

Jag tycker du är fin överallt - men fick jag välja en positiv sak (tänker inte kommentera ditt utseende - utan DIG) så är det ditt varma hjärta. Som det värmt mig kyliga nätter. Jag hoppas du vet det, att du duger OCH din kropp är fantastisk!


Skönt att vara av med en tenta då! Blir det långa nätter för att du ska hinna klar med den sista?

Tack, behöver höra sådant, för jag lyckas alltid trycka ned mig själv så det som faktiskt var ganska positivt inte betyder något alls för att allt annat är värdelöst.

Ja. jag skulle bli en urusel mamma. Och pojkvännen en urusel pappa. Och som du säger, närmaste tiden skulle jag aldrig klara av varken graviditet, förlossning eller föräldra-ansvaret. Så jag är tacksam för att det var negativt. Vilket får mig (som jag sa ovan) att känna så fruktansvärt dåligt samvete. Det finns miljoner människor som VILL ha barn men inte kan, och så kommer jag och är glad för att jag INTE är gravid. Försöker verkligen se till att alla har olika förutsättningar och möjligheter... Går sådär..
kramar

2017-05-31 @ 14:00:47
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se
Ord från: mammatillmirakel.blogg.se

Alla är så himla vackra. Det slog mig när jag satt på en uteservering med min bästis förra veckan. Jag betraktade alla dessa människor som gick förbi på torget och kunde uppriktigt säga att alla hade något att vara stolt över. Alla såg såklart inte ut som fotomodeller men alla hade någonting som gjorde dom speciella, en stolt hållning, en unik klädstil, vackra fotleder...man tänker aldrig på det själv. Men det är säkert så att folk tittar på dig och tänker...oj vad vacker den där blonda tjejen är i sitt leende och själv kanske du känner dig jätteful. Alla har nog dom dagarna och det är kanske nåt som fyller sin funktion med att bi ibland måste känna så även om det känns bättre såklart att titta på sig själv i spegeln och tänka shit vad snygg jag är idag.
Tack för du gjorde min utmaning! ♡

2017-05-31 @ 18:28:21
URL: http://mammatillmirakel.blogg.se/

Lämna ett avtryck...

Ditt Namn, tack:
På återseende?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina Ord:

Trackback
RSS 2.0